Przyszłość sektora folii termokurczliwych w Europie
1 Jan 1970 14:54

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Nowy raport firmy AMI Consulting zapewnia krytyczny wgląd i analizę aktualnej sytuacji oraz perspektyw na przyszłość sektora folii termokurczliwych w Europie. Dokument analizuje obraz podaży i popytu w poszczególnych krajach i przedstawia dogłębną aktualizację trendów w obszarze zastosowań końcowych, rozwoju żywic oraz ich wpływu na dynamikę wzrostu.

Folie termokurczliwe, przez lata stosowane do zbiorczego pakowania produktów przeznaczonych do transportu, od pewnego czasu zaznaczają swoją obecność w punktach sprzedaży jako opakowania drugorzędowe zapewniające wygodę przenoszenia multipacków, ale również jako atrakcyjny sposób promocji marki dzięki możliwości całopowierzchniowego zadruku. 

Opakowania przeznaczone na napoje alkoholowe i bezalkoholowe mają zdecydowanie największy udział w zastosowaniach końcowych folii termokurczliwych, wyprzedzając pod tym względem opakowania na produkty spożywcze. Dostawcy folii do tych kategorii napotykają jednak rosnącą konkurencję ze strony kartonowych alternatyw na opakowania stosowane w punktach sprzedaży, które wybierają niektórzy właściciele głównych marek w obliczu utrzymującej się wśród konsumentów niechęci do plastiku. Z tego samego powodu z niektórych produktów folia termokurczliwa zniknęła całkowicie, a część sklepów (w Polsce np. Żabka) w miejsce multipacków wprowadziła promowaną sprzedaż zestawów w indywidualnych opakowaniach. Raport AMI Consulting sprawdza, w jaki sposób te i inne czynniki kształtują rynkową podaż na folie termokurczliwe. 

Rynek europejski przeżywa burzliwy okres. Wyzwania, w obliczu których obecnie stoi, to rezultat zarówno niedawno zakończonej pandemii koronawirusa, jak i wprowadzania nowych regulacji prawnych promujących zrównoważony rozwój, niedoborów polimerów, trudności logistycznych, a także zmian w kanałach detalicznych. Za dodatkowe komplikacje i presję inflacyjną odpowiada wojna w Ukrainie. Gwałtowny wzrost kosztów spowoduje zapewne ograniczenie wydatków konsumentów na wiele produktów „drugiej potrzeby”, choć może napędzać sprzedaż tańszych, podstawowych produktów takich jak konserwy, co z kolei może przyczynić się do wzrostu zainteresowania wykorzystaniem folii termokurczliwych.

W ostatnim dziesięcioleciu duży wpływ na popyt na folię termokurczliwą miało przechodzenie z monoekstruzji na koekstruzję 3-warstwową oraz dalsze doskonalenie produktu poprzez przejście z koekstruzji 3-warstwowej na 5-warstwową. Umożliwiło to stosowanie ulepszonych żywic metalocenowych w połączeniu z innymi, cieszącymi się większą popularnością surowcami w celu maksymalnego ograniczenia grubości. Zmniejszanie grubości folii wykonanych z żywic pierwotnych osiągnęło w wielu zastosowaniach swoje granice, a przyszłe innowacje powinny koncentrować się na uzyskaniu cieńszych folii przy zachowaniu 30-50% zawartości żywicy pochodzącej z recyklingu poużytkowego (PCR).

Folie termokurczliwe powinny idealnie nadawać się jako nośnik PCR, ponieważ nie wchodzą w kontakt z żywnością. Dlatego recyklaty będą nadal odbierać część rynku pierwotnemu LDPE, choć w mniejszym od oczekiwanego przez branżę stopniu. Podczas gdy właściciele marek będą starali się częściej wykorzystywać recyklat z myślą o spełnieniu wewnętrznych wymagań i przepisów obowiązujących w danym kraju, ograniczona dostępność wysokiej jakości żywicy PCR powstrzyma skalę jej użycia oraz dalszy wzrost wolumenu w okresie objętym prognozą. 

Raport „Folie termokurczliwe w Europie 2022” firmy AMI Consulting jest wynikiem szeroko zakrojonego programu badawczego i zapewnia kompleksową niezależną ocenę tego sektora w czasach niepewności. Dokument określa pod kątem ilościowym zdolności produkcyjne, produkcję oraz popyt na folie termokurczliwe w podziale na kraje i zastosowania końcowe, w kontekście historycznym i z przewidywaniami dotyczącymi najbliższych 5 lat.

Opracowano na podstawie materiałów firmy AMI Consulting