Raport FINAT. Jak działać w obecnym klimacie biznesowym
1 Jan 1970 11:14

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Europejskie Forum Etykiet FINAT 2024 (ELF) w Atenach rozpoczęło się od kompleksowej sesji poświęconej ogólnemu klimatowi biznesowemu w branży druku etykiet. Sesja otwierająca przygotowała grunt pod całe Forum, dostarczając krytyczną analizę obecnych warunków ekonomicznych, wyzwań i możliwości stojących przed sektorem. Ponieważ producenci etykiet i interesariusze branży zmagają się z niepewnością gospodarczą, inflacją i zmieniającymi się zachowaniami konsumentów, spostrzeżenia z tej sesji są nieocenione w zrozumieniu złożonych czynników wpływających na rozwój sektora.

Trudny krajobraz ekonomiczny

Branża druku etykiet działa obecnie w trudnym środowisku gospodarczym, na które składa się kilka kluczowych czynników:

– utrzymująca się wysoka inflacja: inflacja jest nadal napędzana przez rosnące koszty energii, które z kolei wpłynęły na wzrost wydatków zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Presja inflacyjna wymusiła podwyżki stóp procentowych, mające na celu ograniczenie inflacji, ale jednocześnie wpłynęła na wzrost kosztów pożyczek, komplikując decyzje inwestycyjne wielu firm;

– powolny wzrost gospodarczy: kilka krajów europejskich stoi w obliczu czegoś, co można określić jako „techniczna recesja”, przy jednoczesnym spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Niedostatek pracowników na rynku powoduje wzrost płac, co z kolei nasila presję inflacyjną. Wszystko to komplikuje sytuację środowiska biznesowego, w którym działają przetwórcy etykiet;

– niepewność polityczna: wybory i zmiany rządów w całej Europie przyczyniają się do poczucia niepewności, utrudniając firmom planowanie i inwestowanie bez obaw o przyszłość. Ta zmienność polityczna przyczynia się do poważnych wyzwań gospodarczych, przed którymi stoi branża etykiet;

– problemy z nadmiernymi zapasami: branża etykiet boryka się z konsekwencjami nadmiaru zapasów magazynowych, będących konsekwencją gromadzenia surowców podczas zakłóceń łańcucha dostaw w 2022 roku. Efektem był znaczny spadek popytu na nowe materiały etykietowe w 2023 r., co dodatkowo pogłębiło obecne trudności branży. Wydaje się jednak, że w pierwszej połowie 2024 r. poziomy zapasów powróciły do normy.

Popyt na materiały etykietowe i dynamika rynku

Według danych przedstawionych na Forum europejski rynek etykiet doświadczył w 2023 roku znacznego spowolnienia. Ogólny popyt na materiały etykietowe spadł o 25,8%, powracając do poziomów niespotykanych od 2013 r. Spadek ten był w dużej mierze spowodowany wspomnianym wyżej „rozładowywaniem” nadmiaru stanów magazynowych. Jednak w pierwszej połowie 2024 r. popyt na materiały etykietowe znacznie się poprawił, przy wzroście rok do roku odpowiednio o 29,4% i 22,7%.

Niezależnie od nieprzewidywalności doświadczanej w poprzednich latach, popyt na różne rodzaje materiałów etykietowych również odnotował zmiany strukturalne, do których należą:

– foliowe materiały etykietowe w roli: pomimo ogólnego kurczenia się rynku, udział foliowych materiałów etykietowych w roli nadal rośnie i w 2023 r. stanowił prawie 30% rynku. Wzrost ten jest napędzany przez rosnące wykorzystanie folii polipropylenowej (PP), szczególnie w wysokiej jakości etykietach do dekoracji produktów dla sektorów takich jak zdrowie, uroda i żywność, gdzie przejrzystość i „efekt braku etykiety” (no-label look) są wysoko cenione;

– etykiety termiczne bezpośrednie: nastąpił wzrost skali ich wykorzystania, szczególnie w zastosowaniach wymagających nadruku danych zmiennych krótkoterminowych, wykorzystywanych m.in. w logistyce zakupów online i zarządzaniu zapasami. Trend ten odzwierciedla szersze przesunięcie w kierunku handlu elektronicznego i automatyzacji procesów;

– spadek udziału białych niepowlekanych etykiet i etykiet w arkuszach: z kolei udział w rynku białych niepowlekanych etykiet w rolach i arkuszach zmniejszył się od 2005 r. o połowę, odzwierciedlając zmieniające się preferencje konsumentów i rosnące znaczenie różnicowania marki dzięki opakowaniom wysokiej jakości.

Perspektywy rynkowe i czynniki wpływające na przyszłość

Wybiegając w przyszłość, Forum podkreśliło ostrożny optymizm łagodzony przez znaczące ryzyko i niepewność. Do czynników wpływających na przyszłość można zaliczyć:

– ożywienie gospodarcze: oczekuje się umiarkowanego ożywienia gospodarczego, któremu towarzyszyć będzie stopniowy spadek inflacji i wzrost zaufania konsumentów. Ożywienie to będzie jednak prawdopodobnie nierównomierne, a niektóre regiony i sektory odbiją się szybciej niż inne;

– zrównoważony rozwój i presję regulacyjną: zrównoważony rozwój pozostaje kluczową kwestią z punktu widzenia konsumentów, a tym samym właścicieli marek. Niedawne zmiany w systemach rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) zmuszają firmy do wzięcia większej odpowiedzialności za wpływ ich produktów na środowisko, w tym za etykiety. Zwiększa to popyt na materiały przyjazne dla środowiska, takie jak papier z recyklingu i biodegradowalne podłoża, a także skłania firmy do optymalizacji procesów zaopatrzenia w etykiety w celu zmniejszenia kosztów i ilości odpadów;

– innowacje technologiczne: oczekuje się wzrostu poziomu inwestycji w cyfryzację, automatyzację i inteligentne technologie etykietowania, ponieważ firmy dążą do zwiększenia wydajności i utrzymania konkurencyjności. Innowacje te prawdopodobnie odegrają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości branży etykiet, szczególnie w takich obszarach, jak automatyzacja procesów i przejrzystość łańcucha dostaw;

– ryzyko geopolityczne i gospodarcze: utrzymujące się napięcia geopolityczne i inna niepewność międzynarodowa nadal wpływają na nastroje gospodarcze. Konieczne są reformy strukturalne w celu zwiększenia produktywności i wsparcia długoterminowego wzrostu, ale ich realizacja będzie prawdopodobnie powolna, co zwiększa niepewność wśród przedsiębiorstw.

Podsumowanie

Sesja poświęcona ogólnemu klimatowi biznesowemu podczas European Label Forum 2024 podkreśliła złożoność i wyzwania stojące przed branżą druku etykiet. Chociaż boryka się ona z wieloma poważnymi problemami, w tym z niepewnością gospodarczą, inflacją i presją regulacyjną, istnieją również możliwości rozwoju i innowacji. Dostęp do informacji i elastyczność działania pozwoli firmom z tego sektora sprostać wyzwaniom i wykorzystać pojawiające się trendy, które zdefiniują przyszłość branży druku etykiet.

Powyższe spostrzeżenia mogą posłużyć jako podstawa do bardziej szczegółowych dyskusji i skierowania branży na tory bardziej odpornej i zrównoważonej przyszłości. FINAT zaprasza branżę etykiet do kontynuowania dialogu podczas nadchodzą- cego Europejskiego Forum Etykiet w dniach 21-23 maja 2025 roku w Amsterdamie, w Holandii.

Więcej informacji będzie dostępnych na początku 2025 roku na stronie www.europeanlabelforum.com/.

Opracowano na podstawie materiałów FINAT

Tłumaczenie: TK