Rekomendacje sektora opakowań dla Pakietu Gospodarki Obiegowej UE
1 Jan 1970 09:53

EUROPEN – europejska organizacja ds. opakowań i środowiska oraz 29 innych stowarzyszeń reprezentujących europejskich producentów opakowań z tworzyw sztucznych wystosowały do władz Unii Europejskiej wspólną petycję. Zawiera ona rekomendacje odnoszące się do nowych propozycji związanych z wprowadzaniem w krajach UE zasad obiegowego gospodarowania zasobami. Wśród sygnatariuszy znalazła się również polska firma Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań. Jeśli nadchodzące propozycje UE mają przynieść korzyści środowisku, jak również być korzystne dla konkurencyjności, liczby miejsc pracy oraz rozwoju, potrzebujemy holistycznego podejścia, które docenia pozytywną rolę opakowań w optymalizacji zużycia surowców, minimalizowaniu ilości odpadów oraz zabezpieczaniu produktów w wielu łańcuchach wartości – powiedział o inicjatywie prezes EUROPEN Martin Reynolds. – Wzywamy Unię Europejską do zagwarantowania, że w przyszłych przepisach UE znajdzie się miejsce dla traktowania opakowań w całej złożoności ich cyklów życiowych oraz dla zasady rynku wewnętrznego, tak jak zapewnia to obecnie dyrektywa dotycząca opakowań i odpadów opakowaniowych (Packaging and Packaging Waste Directive, PPWD), która scala kwestie dotyczące tak produktów, jak i odpadów, i odnosi się do wszystkich materiałów opakowaniowych, typów opakowań oraz systemów pakowania w niedyskryminacyjny sposób. W petycji czytamy: „Z myślą o dalszym wspieraniu naszej branży w transferze ku konkurencyjnemu, obiegowemu gospodarowaniu zasobami, stosowne propozycje legislacyjne powinny: 1. Chronić wolny obrót opakowaniami i opakowanymi produktami w obszarze Wewnętrznego Rynku Unii Europejskiej, tym samym zapewniając firmom bezpieczeństwo inwestycji i możliwość wprowadzania na rynek innowacji na dużą skalę. Należy zachować rolę PPWD w ochronie przed działaniami protekcjonistyczymi, zakłóceniami w działaniu rynku i jego rozdrabnianiem. 2. Zapewnić pełną implementację oraz egzekwowanie istniejących przepisów prawa Unii Europejskiej, zwłaszcza dyrektywy ramowej UE w sprawie odpadów (Waste Framework Directive) oraz PPWD. 3. Wzmocnić ramy prawne Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (Extended Producer Responsibility, EPR) odnoszące się do problemu zużytych opakowań: n wprowadzić jasną definicję EPR w PPWD. EPR oznacza całkowitą lub częściową, finansową oraz/lub operacyjną odpowiedzialność za produkt, rozszerzoną na pokonsumencką część życia produktu, obowiązującą w tych krajach członkowskich UE, które chcą spełnić unijne cele recyklingu i odzysku opakowań; n określić obowiązujące minimalne wymogi dotyczące schematu działania EPR w celu umożliwienia: a) większej przejrzystości odnośnie do: typów materiałów opakowaniowych podlegających zbiórce, przepływu materiałów, kosztów, procedur przetargowych, zasięgu geograficznego; b) większej odpowiedzialności zapewnianej przez monitorowanie, raportowanie, audyty, stabilność finansową oraz narodowo zdefiniowane role i odpowiedzialności dla wszystkich uczestników zaangażowanych w zarządzanie odpadami opakowaniowymi; oraz c) lepsze egzekwowanie przez kraje członkowskie wdrażania i kontroli procedur autoryzacji dla wszystkich systemów EPR; n zapewnić wytyczne unijne dla krajów członkowskich stosujących EPR, dotyczące roli i odpowiedzialności każdego i wszystkich podmiotów zaangażowanych w zarządzanie odpadami opakowaniowymi (tj. producentów, prywatnych i publicznych firm zajmujących się gospodarką odpadami, konsumentów, lokalnych, regionalnych oraz narodowych władz i systemów EPR); n utrzymać elastyczność krajów członkowskich we wdrażaniu EPR w sposób, który odzwierciedla narodowe, regionalne i lokalne warunki, zgodnie z zasadą pomocniczości oraz bez utrudniania swobodnego przepływu opakowań i pakowanych produktów. 4. Stworzyć niezawodną, skalowalną i zharmonizowaną metodę obliczeń służącą do pomiaru i sprawozdawczości osiąganych poziomów recyklingu każdego rodzaju opakowań w poszczególnych krajach UE. 5. Ustalić realistyczne i osiągalne cele recyklingu opakowań po określeniu wyraźnego punktu startowego, w celu zagwarantowania, że zmiany przyniosą rzeczywiste korzyści ekonomiczne i środowiskowe. Określić wpływ nowej, harmonijnej metodologii i definicji przewidywanych celów oraz upewnić się, że potencjalne nowe cele uwzględnią nowe punkty wyjścia, różną infrastrukturę gospodarowania odpadami opakowaniowymi, różne zdolności wytwarzania i wdrażania odpadów opakowaniowych poszczególnych 28 krajów członkowskich. 6. Promować odchodzenie od składowania materiałów opakowaniowych na wysypiskach śmieci na rzecz procesów recyklingu i/lub odzyskiwania energii.” Podpisane pod dokumentem organizacje deklarują chęć konstruktywnej współpracy z instytucjami Unii Europejskiej, aby – w zgodzie z przepisami ułatwiającymi prowadzenie działalności gospodarczej (tzw. Better Regulation) – oprzeć pakiet gospodarki obiegowej na sprawdzonych danych i zapewnić obywatelom, przedsiębiorcom i społeczeństwom Europy namacalne i proekologiczne korzyści. Powyższe oświadczenie nie wyklucza zgłaszania przez każdą z podpisanych organizacji własnych propozycji, które będą się koncentrować na specyficznych obszarach w zasięgu ich zainteresowania. Na podstawie informacji organizacji Europen opracował TK