Renesans szklanych opakowań
1 Jan 1970 14:02
W dobie szybko rozwijającego się postępu technologicznego i uprzemysło-wienia, kiedy to dąży się do wytwarzania jak największych ilości towaru przy jak najniższych kosztach produkcji, coraz rzadziej zwraca się uwagę na inne aspekty końcowego produktu, a to przecież jakość jest nieodzownym elementem udanej sprzedaży. Co jednak tak naprawdę o tej jakości świadczy?
Jednym z jej wyznaczników są rodzaje opakowań. Obecnie wiele słyszy się o ekologii i wpływie szkodliwych substancji nie tylko na środowisko, ale również na organizm człowieka. Butelki PET pojawiły się na polskim rynku w latach 1989/1990 wraz ze zmianami gospodarczymi, z otwarciem rynku i importowanymi napojami. Od tamtego czasu moda na plastikowe butelki do
napojów oraz ich sprzedaż gwałtownie wzrosły. Opakowania plastikowe są przecież lekkie, wygodne i nietłukące, a zużyte można wyrzucić od razu do śmieci. Wszystko ma jednak wady i zalety. Odkąd plastik na dobre zagościł w naszych sklepach i domach, przeprowadzono niezliczoną ilość badań ich wpływu na organizm człowieka, a wyniki nie wyglądają zachęcająco. W wielu doświadczeniach wykazano, że w niektórych opakowaniach plastikowych typu PET pod wpływem nagrzania wydziela się niebezpieczna substancja zwana bisfenolem A (BPA), powodując zaburzenia gospodarki hormonalnej. Obecnie jest to realne zagrożenie. BPA może przedostawać się do naszego organizmu przez układ pokarmowy, oddechowy i skórę, w skrajnych przypadkach powodując problemy z płodnością, a także u kobiet we wczesnej fazie ciąży może doprowadzać do poronień.
Takich problemów nie musimy się jednak obawiać ze strony opakowań szklanych. Są one znacznie bezpieczniejsze, ponieważ nie przepuszczają żadnych szkodliwych substancji ze środowiska zewnętrznego ani nie wchodzą w żadne reakcje chemiczne z zawartością opakowania, która nie zmienia smaku ani koloru. Na szczęście świadomość konsumentów jest coraz większa i w miarę upływu czasu na półkach pojawia się coraz więcej produktów w szklanych opakowaniach. Każdy przyzwyczaił się do widoku szeregu wód mineralnych w plastiku, ale tylko te w butelkach szklanych szczególnie przykuwają uwagę, świadcząc o wyjątkowości i ekskluzywności. Producenci prześcigają się wzajemnie w coraz to nowych wzorach i coraz bardziej eleganckich modelach butelek, chcąc odpowiednio zaprezentować wszystkie walory produktu.
Część z nich poszła nawet o krok dalej i chcąc szczególnie wyróżnić się i wyeksponować końcowy produkt, korzystają z butelek szklanych lub kamionkowych z zamknięciem patentowym. Jest to hermetyczne zamknięcie z uszczelką, które umożliwia szczelne przechowywanie płynu w raz otwartej już butelce i ku uciesze ekologów może zostać ponownie wykorzystane do innych celów przez samego konsumenta, np. do przechowywania cydru czy syropów własnej produkcji, a butelka może posłużyć za całkiem miły dla oka wazon lub zostać poddana procesowi recyclingu.
Producenci wód mineralnych już rozpoczęli powrót do tradycji, coraz częściej sięgając po sprawdzone, szklane butelki i choć to dopiero początek zmian, wszystko wskazuje na to, że wreszcie świadomy konsument będzie mógł sam decydować, które opakowanie jest dla niego lepsze.
Jak każda historia, która lubi się powtarzać, tak i szklany rynek powinien zatoczyć koło do czasów, kiedy nawet mleko w szklanych butelkach było dostarczane bezpośrednio pod drzwi klienta, a ich zwrot do sklepu nie był przejawem aprobaty wobec ekologii i ochrony środowiska, lecz naturalną, codziennie wykonywaną czynnością.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Crotopack