Rola designu przy tworzeniu opakowań kosmetycznych
1 Jan 1970 09:21

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Każdy branding ekspert wie, że stworzenie opakowań, które wyróżniają się na półce przy jednoczesnym zachowaniu wartości marki nadrzędnej i lojalności klientów jest wysoce istotne. Ta myśl corocznie przyświeca profesjonalnym projektantom, którzy chcą stworzyć  nowoczesne opakowanie w zgodzie z obowiązującymi trendami.

Rynek standardowych opakowań zmienia się i ewoluuje, aby nadążyć za konsumentami, którzy również podążają za nowymi trendami. Dlatego projektanci muszą być zawsze o krok do przodu. 

Z badań i raportów konsumenckich wynika, że opakowanie stanowi kluczowy czynnik przy decyzji zakupowej. 96% klientów uważa, że opakowanie powinno zachęcać do zakupu. Na decyzje zakupowe, oczywiście oprócz samego produktu, ma wpływ kilka innych czynników, z których najważniejsza jest lojalność wobec marki.

Coraz trudniej jednak zdobyć zaufanie konsumentów. Opakowanie poza funkcjami użytecznymi i praktycznymi musi być spójne z ideologią marki, ma kreować wartość marki. Na trendy w opakowaniach trzeba również spojrzeć bardziej globalnie. Niemal każdy z krajów tak europejskich, jak i światowych ma swoje specyficzne upodobania. Poza ogólnymi trendami, jak chociażby EKO, istnieją trendy wyrosłe na ideologii i kulturze danego kraju i społeczności.

Dla przykładu kraje skandynawskie od dawna cechują prostota i minimalizm. Opakowanie musi być czytelne i proste w formie niczym minimalistyczne meble z Ikei. Stosowane techniki dekoracji są proste (głównie malowanie i nadruki) i nie „biją po oczach” przepychem.

Kraje arabskie natomiast cechują przepych, wierność wzornictwu arabskiemu i kaligrafii. To kraje otwarte na innowacje. Flakon perfum czy butelka wody ma swoim zdobieniem nawiązywać do dzieła sztuki, stąd powszechne są bardzo bogate dekoracje (złote metalizacje, złote i platynowe nadruki, hot stamping). Opakowanie musi się wyróżniać.

Jeśli chodzi o ogólne nurty, to w kosmetyce zauważamy wprowadzenie dodatkowego elementu działającego na nasze zmysły. Dotychczas poza zapachem istniał tylko czynnik wizualny/wzrokowy, teraz dodatkowo obserwuje się tendencję do oddziaływania na zmysł dotyku. Uzyskuje się to stosując różnego rodzaju farby (np. soft touch), poddruki, grawery, flock.

W świecie alkoholi od jakiegoś czasu widoczny jest trend zabawy światłem. Głównie chodzi o zwiększenie sprzedaży w klubach nocnych i wywołanie efektu wow w nocnym świetle – neonowy efekt lub efekt lampionu uzyskuje się stosując specjalne podświetlenia, ale również dekorację: metalizacja lub malowanie z wycięciami laserowymi czy nadruki UV; butelka musi być po prostu widoczna.

Od kilku miesięcy powszechny jest również nowy kierunek, szczególnie widoczny w sektorze artykułów luksusowych – personalizacja. Projektanci stawiają na oddziaływanie autentyczny produkt – autentyczny odbiorca. Zawężając grupę docelową poprzez zabawę opakowaniem, projektanci starają się nadać opakowaniu specyficznie wyselekcjonowane cechy.

Coraz więcej firm stawia na limitowane edycje, których odbiorcą jest wyselekcjonowany klient. W dekoracji szklanych opakowań wersji limitowanych świetnie sprawdza się inkjet (druk cyfrowy) jako różna od sitodruku technologia, gdzie obrazy są załączane i drukowane za pomocą oprogramowania, istnieje więc możliwość drukowania różnorodnych, losowych wzorów. Dodatkowo niewielkie ilości zamówienia nie są przeszkodą i nie podnoszą znacząco kosztów produkcji, jak to ma miejsce przy sitodruku. Kolejnym ciekawym połączeniem jest laserowanie zmetalizowanych lub metalicznych powierzchni. Podobnie jak w przypadku inkjetu, tu również posługujemy się specjalnie dedykowanym oprogramowaniem.

 

Uszlachetnianie i dekorowanie opakowań 

Jako Dekorglass Działdowo SA oferujemy kreatywne opakowania. Ponad 20 lat doświadczenia sprawia, że rozumiemy potrzeby klientów z każdej branży i każdego zakątka świata. Zapewniamy nie tylko innowacyjne rozwiązania w dekorowaniu szkła i tworzyw sztucznych, ale przede wszystkim służymy doradztwem, indywidualnym podejściem do klienta. Oferujemy największy na rynku wachlarz technologii: 

– malowanie wodne lub proszkowe – poza ogromną gamą kolorystyczną oferuje też różne efekty: malowanie matowe, błyszczące, kryjące, transparentne, z przejściem do czystego szkła lub innego koloru, efekt soft touch, efekt ceramiczny, efekt perły. Malowanie może być całkowite lub częściowe – wszystko zależy od upodobań i oczekiwań klienta;

– matowanie chemiczne – jest procesem chemicznym, nieodwracalnym. Polega na modyfikowaniu zewnętrznej powłoki szkła tak, aby nadać butelce jedwabne, satynowe wykończenie;

– sitodruk – jedna z najstarszych metod wykorzystująca sita do aplikacji pigmentów. Stosuje się farby ceramiczne, organiczne lub UV. Każda z nich charakteryzuje się innymi własnościami. Sitodruk w połączeniu z malowaniem, matowaniem chemicznym lub aplikacją na czyste szkło jest przykładem klasycznej elegancji;

– sitodruk metalami szlachetnymi: złotem i platyną podnosi prestiż standardowych opakowań. Stosuje się je z podkładami (wówczas efekt jest wyczuwalny przy dotyku) lub bez podkładu (wówczas widoczny jest tylko efekt kolorystyczny). Można stosować bezpośrednio na czyste szkło lub szkło zmatowane chemicznie;

– hot stamping – błyszczące nadruki nie są już przeszkodą, dzięki nowatorskim technikom aplikacji folii w niskiej temperaturze można zdobić nią butelki malowane farbami wodnymi. Producenci folii oferują różne kolory, jak również różne efekty wizualne;

– metalizacja – dla topowych produktów, które mają przykuwać uwagę, stosuje się specjalne lakierowanie z efektem metalizacji (lustra) – metalizacja podobnie jak malowanie 

daje różne efekty: możliwa jest metalizacja kryjąca, transparentna, z przejściem, matowa, perłowa możliwa w nieograniczonym wachlarzu kolorystycznym;

– inkjet – nadruk cyfrowy – nowatorskie rozwiązanie dla butelek o tzw. skomplikowanych kształtach, z grawerami lub przeróżnymi krzywiznami. Daje możliwość nanoszenia fotografii, skomplikowanych wielokolorowych grafik. Nie stosuje się standardowego sita, specyfika pracy jest zbliżona do drukarki biurowej;

– kalka – w przypadkach krytycznych, kiedy kształt butelki nie pozostawia innego wyboru, możliwa jest aplikacja ręczna kalek organicznych lub ceramicznych;

– laser – używany do produktów z wysokiej półki – to ostatnia faza wykończania dekoracji: wybieranie laserem na metalizacji lub malowanej powłoce. Usuwa się elementy stano-

wiące grafikę/wzór, dzięki czemu uzyskuje się efekt witrażu/okna – najlepsze efekty wizualne otrzymuje się przy zastosowaniu podświetlenia od dołu.

Czy istnieje zatem opakowanie idealne? Każda marka do takiego zmierza, każde nowe działanie przybliża je do takiego efektu, jednak jest to proces ciągły, zmienny. Odpowiedź jest zatem prosta: NIE. Uwarunkowane jest to ogólnymi trendami na rynku, charakterem klienta, jego upodobaniami, jakością dekoracji, okresem sprzedaży. Czynników jest zatem wiele.

Jedno jest pewne: opakowanie musi nieść przekaz oraz utożsamiać się z filozofią i polityką marki. Każda próba zakłamania zostanie bardzo szybko wychwycona przez konsumenta.

Iwona Jadanowska-gromke, Dekorglass