Rośnie popularność małych opakowań
1 Jan 1970 08:55
Firma badawcza Euromonitor International twierdzi, że jednym z nowych trendów na rynku opakowaniowym w 2016 r. jest duży popyt na opakowania giętkie o mniejszych od standardowych rozmiarach. Konsumenci kupujący żywność i napoje w takich opakowaniach mają wrażenie większej kontroli nad ilością spożywanych kalorii i cukrów zawartych w przekąskach i słodkich napojach – dowodzą autorzy badania.
Największy udział w opakowaniach detalicznych na produkty spożywcze w skali globu mają opakowania na produkty o masie do 50 g. Ponieważ w 2015 r. całkowita wielkość tej kategorii pojemników wzrosła dodatkowo o 3% (co w liczbach bezwzględnych przekłada się na 2 biliony jednostkowych opakowań wyprodukowanych w tym czasie), dominują one także pod względem rocznego przyrostu. Ten trend będzie trwał w najbliższych latach; specjaliści szacują, że do 2020 r. na rynek corocznie będzie trafiało 4% więcej opakowań o masie brutto do 50 gramów.
Euromonitor uważa, że duże znaczenie i rosnąca globalna popularność opakowań o najmniejszych rozmiarach to zasługa przede wszystkim mieszkańców rolniczych regionów krajów rozwijających się Azji, Ameryki Łacińskiej, Środkowego Wschodu i Afryki. Równie chętnie kupują oni produkty dostępne w miastach, ale z powodu niższych zarobków stać ich na mniejsze porcje. Do wymienionych regionów trafia ok. 65% wszystkich opakowań o masie do 50 g.
W raporcie zawarto również inne ciekawe spostrzeżenia:
n w 2015 r. zaledwie dwa kraje, Japonia i USA, skonsumowały 50% światowej produkcji opakowań na produkty gotowe;
n w latach 2015-2020 Brazylia stanie się kontynentalnym gigantem w zakresie produkcji opakowań na napoje z 40% udziałem w tym segmencie w Ameryce Łacińskiej;
n w kategorii opakowań na produkty kosmetyczne największy wzrost rok do roku notują producenci pojemników na produkty do higieny jamy ustnej, do pielęgnacji włosów oraz skóry (64% przyrost w tych segmentach);
n światowe zapotrzebowanie na opakowania żywności dla psów i kotów w 2015 r. wyniosło 40 mld opakowań;
n plastikowe opakowania typu pouch to zwycięzca w kategorii pojemników na środki czystości, z globalnym przyrostem w 2015 r. na poziomie 7%.
Rosemarie Downey, szefowa grupy zajmującej się badaniem rynku opakowań w firmie Euromonitor, komentuje: Popularność drobnych przekąsek, potrzeba kontrolowania wielkości porcji oraz zwracanie przez konsumentów uwagi na ilość pochłanianego z żywnością cukru to trendy w segmencie spożywczym i napojowym, które tłumaczą popularność małych porcji. Wspiera je szereg rządowych inicjatyw, które walczą ze słabościami toczącymi zdrowie społeczeństw, takimi jak nadmiar cukru w jedzeniu i otyłość.
Innym czynnikiem wzmacniającym sukces małych opakowań, obserwowanym również wśród producentów środków pielęgnacji urody, środków czystości oraz napojów alkoholowych z grupy premium, jest większa przystępność cenowa produktów w zredukowanych porcjach. W sektorze spożywczym wychodzą one poza kategorie tradycyjne zaliczane do przekąsek: słodycze, ciastka oraz słone smakołyki.
Na podstawie informacji Euromonitor International opracował TK