Rynek inteligentnych opakowań i etykiet 
1 Jan 1970 11:48

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z danych publikowanych przez międzynarodowe instytuty badań rynkowych wynika, że inteligentne rozwiązania do kontroli i zabezpieczania opakowań będą się rozwijać w najbliższych latach w szybkim tempie. W ostatnim czasie swoje szacunki na ten temat zaprezentowały dwie firmy: Research and Markets z Irlandii oraz amerykańska Grand View Research.

WebFirma badawcza Research and Markets opublikowała nowy raport zatytułowany „Analizy i trendy: globalny rynek opakowań inteligentnych – prognoza do 2025 r.” poświęcony perspektywom rozwojowym tego najbardziej zaawansowanego technologicznie sektora opakowań. Z szacunków badaczy wynika, że rynek opakowań inteligentnych będzie się rozwijał w średniorocznym tempie ok. 5,4% CAGR przez kolejną dekadę i w 2025 r. osiągnie wartość zbliżoną do 52 mld dolarów. 

Wśród najważniejszych trendów, w obliczu których stoi sektor opakowań inteligentnych, autorzy raportu wymieniają rosnący popyt na technologię elektroniki drukowanej, rozwój Internetu Rzeczy oraz popularność przetwarzania danych w chmurze. Wszystkie one przekładają się na zainteresowanie klientów i producentów opakowaniami inteligentnymi oraz aktywnymi. 

Z uwagi na rodzaj wykorzystywanej technologii ten rynek jest podzielony na rynek opakowań MAP, czyli tych z atmosferą ochronną, opakowań inteligentnych (które raport dzieli na urządzenia śledzące oraz wskaźniki) i opakowań aktywnych (do których zalicza pochłaniacze gazów, rozwiązania do kontroli korozji i wilgoci oraz antybakteryjne). 

Raport wymienia również sektory przemysłu, które korzystają z opakowań inteligentnych i aktywnych: higieny osobistej, ochrony zdrowia, farmaceutyczny i wyrobów medycznych, spożywczy i napojowy, motoryzacyjny, produktów przemysłowych i inne. Z kolei biorąc pod uwagę sposób użycia tych rozwiązań, raport dokonuje segmentacji rynku na: systemy zabezpieczające, rejestratory danych, kontrolery temperatury, systemy dozujące, wskaźniki oraz znaczniki śledzące RFID. Poszczególne segmenty zostały podzielone na podzbiory: segment systemów zabezpieczających na elektroniczne urządzenia śledzące i druk zabezpieczony; rozwiązania rejestrujące na rejestratory zmian ciśnienia, zmian temperatury, wstrząsów i wibracji oraz inne; systemy dozujące na aerozole medyczne, inhalatory oraz podajniki klejów. 

Zgodnie z przewidywaniami firmy badawczej Grand View Research (GVR) globalny rynek tzw. etykiet inteligentnych (smart labels, czyli wyposażonych w układy elektroniczne) powinien osiągnąć w 2025 r. wartość 16 mld dolarów, przede wszystkim z uwagi na ich znaczenie przy walce z fałszerstwami oraz kradzieżami produktów. Niezwykle szybki rozwój tego sektora – który w 2015 r. szacowano na zaledwie 4,2 mld dolarów – będzie wynikiem imponującego rocznego przyrostu jego wartości na poziomie 15% CAGR. 

GVR definiuje termin „etykieta inteligentna” jako „responsywne urządzenie elektroniczne wbudowane w korpus obiektu w formie identyfikatora”. Elementami etykiet są czipy, anteny oraz przewody łączące, które umożliwiają śledzenie zasobów i produktów w czasie rzeczywistym. Oprócz ich wykorzystania do walki z kradzieżami i fałszerstwami, etykiety tego typu pomagają także kontrolować wyposażenie przedsiębiorstw, angażują klientów w działania okołosprzedażowe oraz gwarantują jakość zakupionych produktów (np. badając poziom temperatury i wilgotności w magazynie oraz w czasie transportu).

W 2015 r. największą część etykiet inteligentnych – ponad 60% udziału w globalnym rynku – stanowiły rozwiązania RFID (Radio-Frequency Identification). Raport przekonuje, że do 2025 roku możemy spodziewać się dalszego wzrostu ich popularności z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na nie w sektorach sprzedaży detalicznej. Etykiety inteligentne „są preferowane bardziej niż konwencjonalny system kodów kreskowych w sklepach detalicznych, sektorze dóbr szybkozbywalnych FMCG oraz w działach logistycznych” – wyjaśnia raport GVR i dodaje, że będą one również wykorzystywane coraz częściej jako systemy dynamicznego wyświetlania informacji o produkcie i ceny.

Na podstawie informacji prasowych opracował TK