Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce i w Ukrainie
1 Jan 1970 10:19

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, Polska Izba Druku oraz Instytut Gutenberga są autorami 10. edycji badania „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”. Badanie przeprowadzono w okresie luty-kwiecień 2024 r. w formie ankiety komputerowej (CAWI) na grupie badawczej 142 przedsiębiorstw poligraficznych. Celem badania było ukazanie rzetelnego, aktualnego obrazu branży poligraficznej w Polsce. Po raz pierwszy w historii autorzy nie ograniczyli się do opisu polskiej rzeczywistości i uzupełnili raport o część poświęconą Ukrainie.

Metodologia badania

Kwestionariusz ankiety składał się z siedmiu sekcji pytań ogólnych dotyczących każdej z uczestniczących firm (m.in. jej specjalizacji, ogólnej sytuacji, zasobów ludz- kich, wykorzystywanych technologii, poziomu ucyfrowienia i znaczenia zrównoważonego rozwoju), a także 12 sekcji dotyczących konkretnych segmentów branży (takich jak druk gazetowy, czasopism, dziełowy, akcydensowy, etykietowy, przetwórstwo tektury litej, falistej, papieru, folii, druk wielkoformatowy, druk na podłożach nietypowych). Do udziału w ankiecie zaproszono firmy o różnej wielkości, stażu działalności oraz profilu. Z zaproszenia skorzystały zarówno mikroprzedsiębiorstwa (do dziewięciu pracowników), firmy małe (od 10 do 49 pracowników), średnie (50-249 pracowników) oraz duże (powyżej 250 pracowników), których udział procentowy wyniósł odpowiednio: 11,5%, 31,7%, 43,7%, 13,4% wszystkich ankietowanych. Struktura próby badawczej ze znaczną dokładnością oddała rzeczywisty rozkład przedsiębiorstw pod względem wielkości, co pozwoliło na dość adekwatne sformułowanie wniosków dotyczących sytuacji w branży oraz zmian i wyzwań, jakim podlega.

Wysoki poziom decentralizacji branży

W 2022 r. wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego osiągnęła rekordowe 21,5 mld PLN, co oznaczało wzrost o 17,6% w stosunku do roku 2021 oraz o 35,8% w porównaniu z rokiem 2020.

Raport zwraca uwagę na utrzymujący się spadek liczby firm poligraficznych, najsilniejszy podczas pandemii koronawirusa, ale od tego czasu nieprzerwanie postępujący (w porównaniu z 2021 r. na poziomie 7,8%, czyli równoznaczny z zamknięciem się 703 przedsiębiorstw).

Struktura polskiego rynku poligraficznego ma charakter zdecentralizowany: 92% firm to mikroprzedsiębiorstwa, 6% to małe firmy, a pozostałe to spółki średnie i duże. W stosunku do 2021 r. nastąpiła nieznaczna koncentracja rynku, przejawiająca się śladowym wzrostem liczby średnich przedsiębiorstw (o trzy więcej), natomiast spadkami w pozostałych kategoriach, zdecydowanie największymi w przypadku mikro- przedsiębiorstw (aż o 699 firm).

Polska poligrafia na fali wznoszącej

Na przestrzeni ostatnich lat mogliśmy zaobserwować systematyczny wzrost branży poligraficznej w Polsce. W 2014 r. wartość produkcji globalnej wyniosła 14,3 mld PLN, w 2019 już 17,4 mld PLN (CAGR 4,1%). W pandemicznym 2020 r. nastąpiło zatrzymanie wzrostu, co było pochodną działań rządowych ograniczających prowadzenie działalności gospodarczej, jednak w latach 2021 i 2022 doszło do dynamicznego odbicia produkcji globalnej w analizowanej branży. Wartość produkcji sprzedanej sektora w 2022 r. wzrosła o 17,6% r/r (lub 3,2 mld PLN), do poziomu 21,5 mld PLN. Największy udział w tych wynikach miały firmy średnie, które sprzedały produkty za 7,2 mld PLN; dla porównania duże przedsiębiorstwa, których było tylko 16, sprzedały produkty o wartości 6,1 mld PLN, zaś mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy odpowiednio za 4,4 i 3,7 mld PLN.

W ostatnich latach wzrósł udział eksportu produktów poligraficznych w ogólnej wartości produkcji sprzedanej; w 2022 r. wyniósł on 23,0% w całkowitej produkcji sprzedanej branży. Potwierdza to, że rynek zagraniczny jest coraz bardziej istotnym rynkiem zbytu dla polskich przedsiębiorstw poligraficznych, a odbiorcy zagraniczni wykazują rosnący z roku na rok popyt na polskie produkty. W 2022 r. ich dominującym odbiorcą były Niemcy (prawie 60% całego eksportu). Na zainteresowanie zakupami w Polsce w analizowanym okresie miały wpływ stosunkowo niskie koszty pracy oraz wysoka jakość produktów.

Polski sektor poligraficzny na tle Unii Europejskiej

Pod względem przychodów i liczby zatrudnionych osób Polska pozostaje największym rynkiem poligraficznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz piątym w całej Unii Europejskiej, z wygenerowanymi obrotami na poziomie 4,8 mld EUR (wyprzedzają nas Niemcy z prawie czterokrotnie wyższymi obrotami, a także Włochy, Francja i Hiszpania). Mimo takiego wyniku produktywność rodzimego sektora nadal pozostaje wyraźnie niższa niż w krajach zachodniej Europy.

Biorąc pod uwagę liczbę działających przedsiębiorstw poligraficznych, zajmujemy szóste miejsce w UE z wynikiem 8,3 tys. firm, a w skali regionalnej wyprzedziły nas Czechy z 1 tys. firm więcej (ale za to ponad dwukrotnie niższymi przychodami). Liderem jest Francja z 15,5 tys. firm poligraficznych. Z kolei biorąc pod uwagę liczbę pracujących w branży poligraficznej, w stosunku do 2020 roku wyprzedziliśmy Francję z 53,2 tys. zatrudnionych w 2022 r. (spadek o 2,2% r/r). Jeśli porównamy wskaźniki efektywności lub produktywności, czyli obrót na jedno przedsiębiorstwo lub obrót na jednego pracującego, okaże się, że Polska znalazła się w środku stawki krajów europejskich (580 tys. EUR obrotu na jedno przedsiębiorstwo, wobec 1 859 tys. EUR w dominujących pod tym względem Niemczech). Oznacza to, że Polska jest raczej rynkiem o niższej konsolidacji sektora poligraficznego niż pozostałe kraje Unii Europejskiej (a w szczególności z regionu Europy Zachodniej).

Kolejnym ważnym wskaźnikiem jest stosunek przychodów do liczby pracujących w sektorze osób. Obrazuje on wielkość obrotu na jednego pracownika i świadczy o średniej produktywności firm działających w poszczególnych krajach. Unijna średnia w 2022 r. wyniosła 131,4 tys. EUR (liderem była Irlandia – 221,7 tys. EUR), zaś Polska ponownie znalazła się poniżej tej średniej (90,7 tys. EUR).

Kondycja sektora poligraficznego oraz przedsiębiorstw w ocenie przedsiębiorców

Większość przedsiębiorstw z branży poligraficznej pozytywnie ocenia swoją bieżącą sytuację gospodarczą. Dla 83,1% badanych jest ona zadowalająca lub dobra, a tylko 16,9% przedsiębiorstw ocenia ją jako złą. Wpływ na ocenę ma wielkość przedsiębiorstw, zgodnie z zasadą: im mniejsze, tym więcej ocen negatywnych (w przypadku mikroprzedsiębiorstw jest to 37,6% wskazań, a jeśli chodzi o duże firmy – zaledwie 5,9%). W porównaniu z 2022 r. dla prawie 40,8% respondentów ogólna sytuacja firm z sektora poligraficznego pozostała bez zmian, ale więcej uczestników ankiety zadeklarowało jej pogorszenie (33,8%). Względnie pozytywna ocena bieżącej sytuacji ogółu przedsiębiorstw z branży poligraficznej znajduje odzwierciedlenie w przewidywaniach co do jej zmiany w przyszłości. Zdaniem 50,7% przedsiębiorstw z branży sytuacja w 2024 r. pozostanie bez zmian, a 28,9% uważa, że się poprawi. Co warte odnotowania, tym razem największy odsetek respondentów oczekujących pogorszenia sytuacji odnotowano w grupie dużych przedsiębiorstw (36,9%), mimo znacznie bardziej pozytywnej oceny ich obecnej sytuacji.

Większość, czyli 61,3% firm z branży poligraficznej, odnotowała w 2023 r. wzrost lub utrzymanie sprzedaży na tym samym poziomie w porównaniu z 2022 r. Analizując szczegółowe dane dotyczące deklarowanych zmian w sprzedaży, można zauważyć dominację niewielkich wzrostów. Dla 40% przedsiębiorstw poligraficznych, które zgłosiły wzrost sprzedaży, wzrost ten nie przekroczył 20%. Jedynie 3,4% respondentów deklarowało znaczący wzrost sprzedaży powyżej 21% (dotyczy to w głównej mierze dużych przedsiębiorstw). W przypadku firm, które zgłosiły spadki sprzedaży, większość wskazywała na wartości w przedziale od 0 do 10%.

Możliwości eksportowe przedsiębiorstw z branży poligraficznej

Na pytanie o eksport produktów i usług w 2022 r. 72% przedsiębiorstw deklarowało sprzedaż na rynkach zagranicznych, a pozostałe 28% informowało, że ze sprzedażą nie wychodzi poza granice kraju. Liczba eksporterów uległa w 2023 r. nieznacznemu wzrostowi, o 1 pp. Dla większości przedsiębiorstw poligraficznych eksport nie stanowi jednak głównego źródła przychodów, rzadko przekraczając w 2022 i 2023 r. 50%. Pytane o najważniejsze rynki zbytu, zdecydowanie najczęściej wskazywały one Niemcy (77 wskazań), a następnie Holandię, Czechy, Francję i Włochy (wszystkie ponad 20 wskazań). Trudno więc się dziwić, że udział eksportu w działalności przedsiębiorstw rośnie w miarę wzrostu liczby zatrudnionych: o ile dla 40% mikroprzedsiębiorstw Polska jest najważniejszym rynkiem zbytu, to w przypadku dużych firm taką deklarację złożyło już tylko 8,8% firm.

Plany rozwojowe przedsiębiorstw z branży poligraficznej

Osiągnięcie wzrostu w najbliższych latach wymagać będzie od firm poligraficznych inwestycji w strategiczne kompetencje i obszary działalności przedsiębiorstwa. Dla ankietowanych priorytetem na najbliższe dwa lata będzie przede wszystkim utrzymanie i rozbudowa zdolności produkcyjnych poprzez: zakup nowych maszyn i urządzeń, zakup technologii produkcyjnych oraz poszukiwanie nowych dostawców. Istotnym celem strategicznym jest również zwiększenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstw poprzez dywersyfikację i rozbudowę oferty produktowej. Wśród planowanych działań wymieniano bardzo często poszukiwanie nowych rynków zbytu poza Polską. Wskazywano również na potrzebę inwestycji w nowoczesne technologie, w rozwiązania IT oraz automatyzację i robotyzację produkcji. Badane firmy nie zapominały również o rozwiązaniach proekologicznych, m.in. odnawialnych źródłach energii.

Wobec pozytywnej oceny ogólnej kondycji i względnie dobrych perspektyw na przyszłość, przedsiębiorstwa poligraficzne w najbliższym czasie nie planują zamykania zakładów, redukcji oddziałów czy zmniejszania portfolio produktów i usług. W większości wskazują również na brak zainteresowania zmianami własnościowymi i połączeniem lub przejęciem innego podmiotu z branży poligraficznej.

Zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach z branży poligraficznej

Na pytanie, jak zmieniło się zatrudnienie w badanych przedsiębiorstwach w ostatnim roku, 43,7% ankietowanych wskazało na brak zmian, 21,8% zadeklarowało wzrost zatrudnienia, a 34,5% zmniejszyło zatrudnienie. Analiza zmian zatrudnienia ze względu na wielkość przedsiębiorstw pokrywa się z opiniami na temat bieżącej i perspektyw przyszłej sytuacji gospodarczej. Zatrudnienie spadło w ponad połowie mikroprzedsiębiorstw (56,3%), w nieco ponad 1/3 średnich firm (37,1%) oraz w niespełna 1/3 dużych (31,7%). Największy wzrost zatrudnienia odnotowały małe (48,9%)

i duże przedsiębiorstwa (42,2%). Patrząc w przyszłość, przedsiębiorcy wykazują umiarkowany optymizm w kwestii wzrostu zatrudnienia – taki scenariusz przewiduje 23,9%, a utrzymanie status quo 57%.

Niezależnie od oceny bieżącej sytuacji gospodarczej czy potencjału przyszłego wzrostu sprzedaży, dla przedsiębiorstw z branży poligraficznej kwestie związane z kapitałem ludzkim stanowią jedno z największych wyzwań. W 2024 r. prawie 80% przedsiębiorstw odczuwa braki wykwalifikowanego personelu, a to każe przypuszczać, że przewidywania co do utrzymania poziomu zatrudnienia mogą być zweryfikowane negatywnie przez rynek i dostępność wykształconych i przeszkolonych pracowników. Przedsiębiorstwa z branży poligraficznej najbardziej dotkliwie odczuwają braki personelu w grupie następujących zawodów: technik procesów drukowania, operator procesów introligatorskich, drukarz offsetowy i fleksograficzny.

Technologia, innowacje oraz badania i rozwój branży poligraficznej w Polsce

Przedsiębiorstwa z branży poligraficznej dostrzegają potrzebę ponoszenia nakładów inwestycyjnych w celu rozwoju oraz wzmocnienia swojego potencjału innowacyjnego, a także wykorzystania nowych technologii. W ciągu najbliższych dwóch lat 66,4% respondentów planuje poniesienie nakładów inwestycyjnych, w zdecydowanej większości nieprzekraczających 25% rocznych przychodów. Większość badanych do najbardziej perspektywicznych technologii, które chcieliby wdrożyć w najbliższym czasie, zaliczyła: druk na materiałach certyfikowanych jako ekologicznie obojętne oraz druk na metalu, drewnie, szkle i twardych tworzywach sztucznych. Podkreśla to wagę rozwiązań ekologicznych, gdyż poprzez wykorzystanie materiałów obojętnych przedsiębiorcy chcą potwierdzić swoje zobowiązanie do nieszkodzenia środowisku. Wśród najczęściej wskazywanych technologii znalazły się również: druk na tekstyliach oraz drukowanie tapet i innych materiałów dekoracyjnych.

Cyfryzacja sektora poligraficznego w Polsce

Przedsiębiorstwa poligraficzne są coraz bardziej świadome wagi rozwiązań cyfrowych, które mają za zadanie wspomagać ich bieżącą działalność. Najszerzej wśród ankietowanych przedsiębiorstw wykorzystywane jest oprogramowanie księgowo-finansowe; do najczęstszych wskazań należały również programy do zarządzania firmą (ERP), wsparcia sprzedaży (CRM), zarządzania produkcją (MRP) oraz rejestracji czasu pracy (RCP). Najrzadziej firmy poligraficzne korzystają z rozwiązań zarządzających łańcuchem dostaw (SCM), wykorzystujących big data do oceny efektywności środków produkcji (OEE) oraz nadzorujących realizację produkcji (MES/MIS).

Robotyzacja przedsiębiorstw poligraficznych to wciąż raczej nowinka, a nie powszechnie wykorzystywana technologia w różnych obszarach funkcjonowania. Prawie 70% przedsiębiorstw poligraficznych nie wykorzystuje rozwiązań z zakresu robotyki. Te, które je mają, używają ich najczęściej do automatyzacji produkcji. W niewielkim stopniu robotyka wykorzystywana jest przez badane przedsiębiorstwa w procesach logistycznych oraz kontroli jakości.

Wybrane sektory działalności przedsiębiorstw

Druk etykiet jako główny obszar swojej działalności wskazała ponad 1/3 ankietowanych; ok. 20% spośród nich zajmuje się tylko lub niemal tylko nim. Najczęściej wykorzystują w tym celu technologie druku cyfrowego. Druk fleksograficzny, rzadziej wskazywany przez respondentów, odpowiada jednak za większe wolumeny produkcji.

Głównymi specjalizacjami produktowymi w obszarze druku etykiet w opinii przedsiębiorstw poligraficznych są etykiety foliowe (41%) oraz papierowe (38%). Istotną specjalizacją produktową w produkcji etykiet są również etykiety i opakowania termokurczliwe (18%) oraz stosowane w kosmetyce, chemii, farmacji i przemyśle spożywczym (18%). Wśród rzadziej wskazywanych specjalizacji produktowych znajdują się: etykiety RFID (9%), blistry (6%), etykiety zabezpieczające (3%) oraz inwentaryzacyjne (3%).

W produkcji opakowań z tektury litej specjalizuje się 32,2% spośród badanych przedsiębiorstw. Do tego celu najczęściej wykorzystują technologie druku offsetowego i dla większości udzielającej takiej odpowiedzi jest to technologia kluczowa (kolejne miejsca zajmują druk cyfrowy i fleksograficzny). Głównym obszarem produktowym jest tworzenie opakowań na potrzeby przemysłu spożywczego (56% wskazań); niewiele mniej firm specjalizuje się w produkcji opakowań na rzecz branży kosmetycznej (54%), a także farmaceutycznej (42%). Na dalszych miejscach znalazły się druk materiałów reklamowych (33%), materiałów POS (33%) oraz oklein na opakowania kaszerowane (31%).

W przypadku tektury falistej i strukturalnej, przetwórstwo takich podłoży deklaruje jako swoją specjalizację 24% respondentów. Nie jest to kluczowy obszar produktowy dla przedsiębiorstw z branży poligraficznej, w większości podmiotów stanowi bowiem nie więcej niż 50% całości zaangażowania produkcyjnego. W procesie przetwórstwa wykorzystywane są zwykle druk offsetowy i fleksograficzny. Badane firmy najczęściej produkują opakowania dla: przemysłu spożywczego (65%), produktów gospodarstwa domowego (26%), branży chemicznej (26%), branży budowlanej (9%) czy produkcji rolnej (4%). Ankietowane przedsiębiorstwa wskazywały również na specjalizacje w produkcji opakowań zbiorczych (52%), na przesyłki kurierskie (30%) czy na potrzeby materiałów POS (39%).

Prawie 29% respondentów wskazało na przetwórstwo tworzyw sztucznych i papieru powlekanego jako na kluczowy obszar swojej działalności; dla 1/3 z nich przetwórstwo folii jest najważniejszym obszarem zaangażowania. Do tego celu stosują najczęściej druk fleksograficzny, znacznie rzadziej cyfrowy lub offsetowy. Głównym obszarem specjalizacji produktowej wskazywanym przez przedsiębiorstwa poligraficzne zaangażowane w przetwórstwo folii są: opakowania do żywności (48%) oraz opakowania giętkie (48%), poza tym torby (16%), worki (13%), ulotki farmaceutyczne (13%) i opakowania na produkty dla dzieci (6%). Nieliczne przedsiębiorstwa wskazywały również etykiety samoprzylepne, ulotki, standy, kubki, opakowania kartonowe oraz materiały higieniczne.

W imieniu twórców zapraszamy do lektury kompletnego raportu, w którym zgromadzonych zostało jeszcze więcej informacji na temat obecnego stanu rynków poligraficznych Polski i Ukrainy. To doskonałe kompendium wiedzy może stanowić istotną pomoc przy podejmowaniu strategicznych decyzji na temat inwestowania w nowe lub dofinansowania już istniejących przedsiębiorstw.

Opracowano na podstawie materiałów Polskiej Izby Druku