Sealed Air Packforum, czyli jak radzić sobie z wyzwaniami e-handlu – Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 09:06

Pod koniec sierpnia w paryskiej siedzibie firmy Sealed Air odbyło się Forum Opakowaniowe (Packforum) – jednodniowa impreza skierowana do klientów i partnerów firmy oraz mediów branżowych, której celem była prezentacja automatycznych systemów i inteligentnych rozwiązań opakowaniowych dla segmentu e-commerce. SealedAir to światowy lider w produkcji innowacyjnych opakowań ochronnych, specjalistycznych materiałów i urządzeń. Wśród rozwiązań oferowanych przez firmę znajdują się materiały i systemy do pakowania żywności marki Cryovac, które umożliwiają bezpieczną i efektywną dystrybucję produktów żywnościowych łatwo psujących się; urządzenia i ochronne materiały opakowaniowe minimalizujące uszkodzenia produktu w trakcie transportu i dystrybucji (opakowania piankowe Instapak, opakowania zawieszeniowo-unieruchamiające Korrvu, folie ochronne Bubble Wrap, folie termokurczliwe Cryovac i Opti). Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 24 tys. pracowników i obsługuje klientów w 175 krajach świata. Epoka kamienna handlu internetowego Po krótkim wprowadzeniu wygłoszonym przez wiceprezesa i dyrektora naczelnego firmy w Europie Gerda Wichmanna, głos zabrał dyrektor generalny Sealed Air, Jerome Peribere. Przyznał, że obejmując przed trzema laty stanowisko generalnego menedżera zdawał sobie sprawę z ogromnego potencjału i skali rozpoznawalności marki Sealed Air na świecie, ale jednocześnie uważał, że stała się ona więźniem swojego sukcesu. Dlatego podjął decyzję o zmianie firmowej filozofii: położeniu jeszcze większego nacisku na klienta i jego potrzeby. Tym, czym zajmujemy się przez większość czasu, są produkty i systemy z nazwami i logo. Ale tak naprawdę sprzedajemy redukcję strat żywności, poprawę higieny i wydajności siły roboczej, eliminację uszkodzeń oraz optymalizację opakowań – powiedział. Tworzymy rozwiązania lepsze, niż się tego od nas oczekuje. To zaś oznacza, że kształtujemy rynek, a nie tylko mu przewodzimy – podkreślił Peribere. – Aby to osiągnąć, musieliśmy przeprowadzić precyzyjne inwestycje na ogromną skalę w zakresie technologii i innowacji, a dzisiejsze Packforum ma pokazać, do czego są one zdolne. Wygłosił również bardzo odważne stwierdzenie: Żyjemy w epoce kamiennej handlu internetowego. Rzadko kiedy procesy zaopatrzenia w dziedzinie e-commerce są wystarczająco wydajne, by zaspokoić rosnące potrzeby klientów. Siła robocza, opakowania, realizacja dostaw, transport, uszkodzenia towaru – to wszystko są fizyczne koszty. Sealed Air dostarcza rozwiązania, które pozwalają je redukować. Celem firmy, którą zarządza Peribere, jest skapitalizowanie zmian zachodzących obecnie w e-handlu – gdy dla konsumenta liczy się każda sekunda i gdy zależy mu, by zakupy w internecie możliwie dokładnie odzwierciedlały procesy, których doświadcza odwiedzając tradycyjne sklepy. Jak cię widzą, tak cię piszą Po dyrektorze generalnym głos zabrał prezes działu Product Care, Ken Chrisman. Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek wcześniej firmy handlujące w internecie stają przed wyzwaniem jeszcze szybszego dostarczania swych produktów do odbiorców. Staje się to szczególnie trudne zważywszy, że nawet 50% wszystkich przesyłek wysyłanych w ciągu roku przypada na sześć tygodni przed Świętami Bożego Narodzenia. Aby sobie z tym poradzić, firmy decydują się często na zatrudnianie kosztownych pracowników w celu osiągnięcia wymaganego tempa dostaw. My potrafimy rozwiązać ich problem przez dostarczanie zoptymalizowanych, skrojonych na miarę rozwiązań opakowaniowych oraz inteligentnych, zintegrowanych systemów, które można uruchamiać bez potrzeby użycia dodatkowej siły roboczej. Firma posiada rozwiązania pozwalające na idealne dopasowywanie wielkości opakowania do rozmiarów produktu, automatyczne systemy pomagające w optymalnym przepływie zamówień do odbiorców, a także innowacyjne rozwiązania pakujące polepszające odbiór marki (takie jak Korrvu Lok, któremu poświęcona była jedna z warsztatowych prezentacji). Jako ostatnia prelegentka głos zabrała Vicki Case, dyrektor wykonawcza działu E-Commerce, która podzieliła się swoimi obserwacjami na temat handlu internetowego: obecnej sytuacji e-commerce, kosztów działania w tym segmencie oraz jego automatyzacji. Zaprezentowała wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Sealed Air, z których wynika, że w roku 2014 aż 87% uczestników badania dokonało zakupów przez internet. Z ankiety wynika, że dla wielu kupujących w sieci jakość dostawy (czyli możliwie krótki czas doręczenia przesyłki, terminowość, brak uszkodzeń) wpływa bezpośrednio na ich sposób postrzegania marki. 66% wierzy, że opakowanie odzwierciedla stopień dbałości producenta o nich i ich zamówienie; 59% jest przekonanych, że producent towaru jest w równym stopniu odpowiedzialny za zniszczenie produktu w transporcie, co jego dostawca; dla 77% opakowania, jakie firma wykorzystuje w transporcie, powinny odzwierciedlać jej zaangażowanie w ochronę środowiska. 26% respondentów przyznało, że zamówiony przez nich produkt dotarł do odbiorcy uszkodzony lub zniszczony. Te dane pokazują bardzo wyraźnie, jak ogromną rolę opakowania odgrywają w handlu internetowym i jak wiele można jeszcze poprawić. Warsztaty praktycznych rozwiązań Po zakończeniu części teoretycznej przyszedł czas na praktyczną prezentację nowych rozwiązań w ofercie Sealed Air. Uczestnicy konferencji zostali podzieleni na kilkunastoosobowe grupy, którym kolejno prezentowane były: system I-pack, system e-Cube, zautomatyzowany podajnik FloWrap Automailer, rozwiązanie Korrvu Lok oraz – wykraczające poza zainteresowanie mediów opakowaniowych – rozwiązanie Internet of Clean. Po przejęciu francuskiej firmy B+, specjalizującej się w zautomatyzowanych rozwiązaniach do pakowania, Sealed Air pokazał dwa jej systemy: I-Pack do produkcji opakowań z tektury falistej oraz niedawno stworzony e-Cube. Firma B+ powstała w 1982 r., a od 2000 r. specjalizuje się w automatyzacji procesu pakowania. I-Pack składa się z części służącej do produkcji pudełek, linii do wkładkowania produktów i maszyny zamykającej gotowe opakowanie. Wysokość każdego pudełka jest redukowana do dokładnej wysokości produktu umieszczonego w środku. Linia może obsłużyć ok. 500 tys. pudełek rocznie i przy takim obłożeniu zwrot z inwestycji jest z reguły krótszy niż 18 miesięcy (dzięki oszczędnościom wynikającym z uproszczenia operacji pakowania, kosztów materiałów opakowaniowych oraz kosztów transportu). Wielu użytkowników tego rozwiązania zmniejszyło wielkość opakowań o 25%, co oznacza o 1/4 więcej wolnego miejsca w każdej ciężarówce. I-Pack działa z prędkością 12-15 pudełek/min (w zależności od wielkości pudełka), a w dodatku wymaga dwukrotnie mniej miejsca do instalacji od innych rozwiązań o analogicznej wydajności. e-Cube jest rozwiązaniem podobnym do I-Pack, ale tańszym w użyciu i mniej wydajnym (do ok. 300 tys. pudełek rocznie), wykorzystującym w procesie pakowania tylko jeden typ pudełka – model Fefco 0201. Goście konferencji Sealed Air mieli okazję obejrzeć również inne rozwiązania firmy: zautomatyzowany podajnik FloWrap Automailer, szybki horyzontalny system pakowania w worki, który produkuje i etykietuje gotowe do wysyłki paczki o wielkości dostosowanej do rozmiarów zawartości, przeznaczony przede wszystkim do pakowania ubrań i miękkich produktów; oraz opakowanie zawieszeniowe i podtrzymujące Korrvu Lok. Technika Korrvu polega na otoczeniu przedmiotu wytrzymałą folią antypoślizgową o dużej sprężystości, dostosowującą się do różnych kształtów. W technice zawieszeniowej (membranowej) produkt jest utrzymywany w przestrzeni między dwiema membranami z folii. Technika unieruchamiająca pozwala utrzymywać produkt przy podłożu za pomocą specjalnej, odpornej na zniszczenie konstrukcji. Inne zalety opakowań Korrvu to łatwość montażu i oszczędność przes trzeni (przechowywanie w pozycji płaskiej). Opakowania te mogą być ponownie wykorzystywane w przesyłkach powrotnych, co minimalizuje ilość odpadów. Zawierają co najmniej 1/3 przetworzonych surowców wtórnych i mogą być poddawane procesowi recyklingu.