Okres pandemii koronawirusa w aspekcie społecznym zmienił wiele codziennych nawyków. Okazuje się, że w tym wyjątkowym czasie nastąpił nie tylko znaczący wzrost świadomości, ale i aktywnych działań konsumenckich w zakresie segregacji opakowań szklanych.
Badania przeprowadzone przez Ardagh Group na ponad 2100 uczestników w Polsce, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii wykazały, że konsumenci kupują i – co ważne – segregują więcej opakowań szklanych niż w okresie przed pandemią. W przypadku Polski i Wielkiej Brytanii aż 40% respondentów stwierdziło, że do recyklingu oddaje znacznie więcej szklanych butelek i słojów niż przed pandemią. Natomiast w Niemczech wartość ta zwiększyła się o 20%.
Co ciekawe, respondenci z każdego z trzech krajów, w których przeprowadzono badanie, podali różne przyczyny zwiększonej segregacji opakowań szklanych. W Wielkiej Brytanii wzrost recyklingu wiąże się z częstszym kupowaniem żywności i napojów w opakowaniach szklanych. Wśród najpopularniejszych produktów wymieniono: kawę, piwo, wino, sosy do gotowania i przyprawy.
Ponadto Brytyjczycy twierdzą, że mają także więcej czasu na ich recykling. W Polsce jako główną przyczynę poddawania recyklingowi większej ilości opakowań szklanych wskazano troskę o środowisko. Natomiast w Niemczech respondenci zgodnie twierdzili, że recykling szkła i ochrona środowiska są już ugruntowane w ich kulturze narodowej, dlatego recykling był kontynuowany pomimo pandemii, a jego wyższy poziom wynikał ze zwiększonej konsumpcji w domu.
Przygotowywanie i spożywanie posiłków w domach, spowodowane przede wszystkim zamknięciem restauracji i barów oraz zakazem organizowania eventów czy imprez zbiorowych w pierwszej fazie lockdownu, zauważalne było we wszystkich trzech krajach. W konsekwencji więcej opakowań szklanych po kupowanych w dużych ilościach produktach spożywczych trafiło z gospodarstw domowych do recyklingu, co potwierdzają firmy odpowiedzialne za ich zbiórkę oraz recyklerzy.
Faktycznie widzimy większy strumień opakowań szklanych, choć nie do końca pokrywa się to z 40% wielkością deklarowaną przez konsumentów. Z naszych obserwacji wynika, że procent ten jest nieco mniejszy, choć nie mamy jeszcze oficjalnych danych. Natomiast do czynników powodujących wzrost dodałbym również zmiany w prawie i wymagany przez tegoroczne regulacje zwiększony do 50% limit wszystkich segregowanych surowców, który trzeba osiągnąć – zauważa Marcin Jakubkiewicz, członek zarządu Remondis Glass Recycling Polska. Z tą opinią zgadza się Damian Korczewski reprezentujący Krynicki Recykling SA, przedsiębiorstwo zajmujące się odbiorem stłuczki szklanej od gmin, producentów i przedsiębiorstw komunalnych: Z pewnością na rynku zauważalna jest duża ilość stłuczki szklanej. Nie mieliśmy, jak dotychczas każdego roku na wiosnę, okresowego spadku związanego z mniejszą ilością surowca, dlatego można stwierdzić, że w pierwszym półroczu 2020 roku pod tym względem było zdecydowanie lepiej.
W skali kilku minionych miesięcy wzrosły również świadomość i działania Polaków w aspekcie segregacji – aż 70% ankietowanych deklaruje, że segreguje zawsze lub bardzo często opakowania szklane i umieszcza je we właściwych pojemnikach zbiorczych lub wystawia przed domem w workach przeznaczonych do ich wywozu. Warto również zaznaczyć, że 37% pytanych oddaje opakowania zwrotne do sklepu lub do punktu zbiórki, w zamian otrzymując zwrot kaucji. Jednocześnie 17% konsumentów wciąż umieszcza opakowania szklane w pojemnikach na odpady zmieszane, a 15% wyrzuca je do koszy zlokalizowanych w przestrzeniach publicznych.
Najnowsze badania potwierdziły, że w okresie pandemii zwróciliśmy większą uwagę nie tylko na nasze zdrowie, ale i kondycję naszej planety – informuje Barbara Maciałczyk, kierownik marketingu Ardagh Group. –Wyniki bardzo nas cieszą, ale nadal mamy wiele do zrobienia, aby nasze społeczeństwo świadomie przyczyniło się do zwiększenia prawidłowej segregacji opakowań szklanych i pozyskania cennego surowca. Aż 87% respondentów wskazało, że dogodna lokalizacja pojemników na opakowania szklane ułatwiłaby im segregację, a 76% zasugerowało, że ich odbiór spod domu powinien być prowadzony częściej. Nadal 71% badanych brakuje szczegółowych informacji o tym, jak należy prawidłowo segregować odpady. To też potwierdza, że prowadzone przez nas działania edukacyjne w ramach projektu EduPak Polska są nie tylko zasadne, ale i potrzebne. Budująca jest również postawa
bycia ekologicznym i dbania o środowisko, co także my – jako Ardagh Group – czynimy, realizując projekt prowadzony przez FEVE o nazwie CloseTheGlassLoop. Jego celem jest osiągnięcie do 2030 roku w całej Unii Europejskiej wskaźnika recyklingu szkła na poziomie 90%. Warto dodać, że uzyskanie większej ilości i lepszej jakości stłuczki szklanej ma zasadnicze znaczenie dla zmniejszenia zarówno emisji dwutlenku węgla przy produkcji nowych opakowań, jak i zużycia surowców naturalnych. Przykładowo jedna tona szkła poddanego recyklingowi pozwala zaoszczędzić 580 kg CO2, a odzyskana w tym procesie energia wystarczy do naładowania 74 tysięcy smartfonów – podsumowuje Barbara Maciałczyk.
***
O badaniu: Niezależne badanie konsumenckie wykonane w lipcu br. na zlecenie Ardagh Group w oparciu o panel badawczy w 3 europejskich krajach: Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce. W Polsce przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie wiekowej 722 respondentów w przedziale 18-55+ lat, składającej się w 68% z kobiet, a w 32% z mężczyzn.
Opracowano na podstawie materiałów Ardagh Group