Segregacja opakowań szklanych w cieniu pandemii
1 Jan 1970 12:08

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Okres pandemii koronawirusa w aspekcie społecznym zmienił wiele codziennych nawyków. Okazuje się, że w tym wyjątkowym czasie nastąpił nie tylko znaczący wzrost świadomości, ale i aktywnych działań konsumenckich w zakresie segregacji opakowań szklanych.

Badania przeprowadzone przez Ardagh Group na ponad 2100 uczestników w Polsce, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii wykazały, że konsumenci kupują i – co ważne – segregują więcej opakowań szklanych niż w okresie przed pandemią. W przypadku Polski i Wielkiej Brytanii aż 40% respondentów stwierdziło, że do recyklingu oddaje znacznie więcej szklanych butelek i słojów niż przed pandemią. Natomiast w Niemczech wartość ta zwiększyła się o 20%.

Co ciekawe, respondenci z każdego z trzech krajów, w których przeprowadzono badanie, podali różne przyczyny zwiększonej segregacji opakowań szklanych. W Wielkiej Brytanii wzrost recyklingu wiąże się z częstszym kupowaniem żywności i napojów w opakowaniach szklanych. Wśród najpopularniejszych produktów wymieniono: kawę, piwo, wino, sosy do gotowania i przyprawy. 

Ponadto Brytyjczycy twierdzą, że mają także więcej czasu na ich recykling. W Polsce jako główną przyczynę poddawania recyklingowi większej ilości opakowań szklanych wskazano troskę o środowisko. Natomiast w Niemczech respondenci zgodnie twierdzili, że recykling szkła i ochrona środowiska są już ugruntowane w ich kulturze narodowej, dlatego recykling był kontynuowany pomimo pandemii, a jego wyższy poziom wynikał ze zwiększonej konsumpcji w domu.

Przygotowywanie i spożywanie posiłków w domach, spowodowane przede wszystkim zamknięciem restauracji i barów oraz zakazem organizowania eventów czy imprez zbiorowych w pierwszej fazie lockdownu, zauważalne było we wszystkich trzech krajach. W konsekwencji więcej opakowań szklanych po kupowanych w dużych ilościach produktach spożywczych trafiło z gospodarstw domowych do recyklingu, co potwierdzają firmy odpowiedzialne za ich zbiórkę oraz recyklerzy.

Faktycznie widzimy większy strumień opakowań szklanych, choć nie do końca pokrywa się to z 40% wielkością deklarowaną przez konsumentów. Z naszych obserwacji wynika, że procent ten jest nieco mniejszy, choć nie mamy jeszcze oficjalnych danych. Natomiast do czynników powodujących wzrost dodałbym również zmiany w prawie i wymagany przez tegoroczne regulacje zwiększony do 50% limit wszystkich segregowanych surowców, który trzeba osiągnąć – zauważa Marcin Jakubkiewicz, członek zarządu Remondis Glass Recycling Polska. Z tą opinią zgadza się Damian Korczewski reprezentujący Krynicki Recykling SA, przedsiębiorstwo zajmujące się odbiorem stłuczki szklanej od gmin, producentów i przedsiębiorstw komunalnych: Z pewnością na rynku zauważalna jest duża ilość stłuczki szklanej. Nie mieliśmy, jak dotychczas każdego roku na wiosnę, okresowego spadku związanego z mniejszą ilością surowca, dlatego można stwierdzić, że w pierwszym półroczu 2020 roku pod tym względem było zdecydowanie lepiej.

W skali kilku minionych miesięcy wzrosły również świadomość i działania Polaków w aspekcie segregacji – aż 70% ankietowanych deklaruje, że segreguje zawsze lub bardzo często opakowania szklane i umieszcza je we właściwych pojemnikach zbiorczych lub wystawia przed domem w workach przeznaczonych do ich wywozu. Warto również zaznaczyć, że 37% pytanych oddaje opakowania zwrotne do sklepu lub do punktu zbiórki, w zamian otrzymując zwrot kaucji. Jednocześnie 17% konsumentów wciąż umieszcza opakowania szklane w pojemnikach na odpady zmieszane, a 15% wyrzuca je do koszy zlokalizowanych w przestrzeniach publicznych.

Najnowsze badania potwierdziły, że w okresie pandemii zwróciliśmy większą uwagę nie tylko na nasze zdrowie, ale i kondycję naszej planety – informuje Barbara Maciałczyk, kierownik marketingu Ardagh Group. –Wyniki bardzo nas cieszą, ale nadal mamy wiele do zrobienia, aby nasze społeczeństwo świadomie przyczyniło się do zwiększenia prawidłowej segregacji opakowań szklanych i pozyskania cennego surowca. Aż 87% respondentów wskazało, że dogodna lokalizacja pojemników na opakowania szklane ułatwiłaby im segregację, a 76% zasugerowało, że ich odbiór spod domu powinien być prowadzony częściej. Nadal 71% badanych brakuje szczegółowych informacji o tym, jak należy prawidłowo segregować odpady. To też potwierdza, że prowadzone przez nas działania edukacyjne w ramach projektu EduPak Polska są nie tylko zasadne, ale i potrzebne. Budująca jest również postawa 

bycia ekologicznym i dbania o środowisko, co także my – jako Ardagh Group – czynimy, realizując projekt prowadzony przez FEVE o nazwie CloseTheGlassLoop. Jego celem jest osiągnięcie do 2030 roku w całej Unii Europejskiej wskaźnika recyklingu szkła na poziomie 90%. Warto dodać, że uzyskanie większej ilości i lepszej jakości stłuczki szklanej ma zasadnicze znaczenie dla zmniejszenia zarówno emisji dwutlenku węgla przy produkcji nowych opakowań, jak i zużycia surowców naturalnych. Przykładowo jedna tona szkła poddanego recyklingowi pozwala zaoszczędzić 580 kg CO2, a odzyskana w tym procesie energia wystarczy do naładowania 74 tysięcy smartfonów – podsumowuje Barbara Maciałczyk.

***

O badaniu: Niezależne badanie konsumenckie wykonane w lipcu br. na zlecenie Ardagh Group w oparciu o panel badawczy w 3 europejskich krajach: Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce. W Polsce przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie wiekowej 722 respondentów w przedziale 18-55+ lat, składającej się w 68% z kobiet, a w 32% z mężczyzn.

Opracowano na podstawie materiałów Ardagh Group