Firma Sidel, jeden z czołowych dostawców opakowań z PET dla rynku spożywczego, ogłosiła nową globalną inicjatywę zmierzającą do zredukowania ilości tworzyw wykorzystywanych w butelkach napojowych. Pomoże ona producentom w ograniczeniu wydatków i zmniejszeniu negatywnego wpływu ich działalności na środowisko naturalne. Jednym z elementów tej strategii jest nowy kalkulator oszczędności, który pozwala im na wyliczenie skali oszczędności możliwej do osiągnięcia na konkretnej linii produkcyjnej.
Korzyści z obniżenia masy butelek PET są doskonale znane w przemyśle napojów. Jednak wielu producentów nadal nie wykorzystuje innowacyjnych projektów butelek, które mogą wspomóc ich w osiąganiu znaczących oszczędności – mówi Vincent Le Guen, wiceprezes działu opakowań w firmie Sidel. – Jak wynika z naszych kalkulacji, w przemyśle napojów istnieje ogromny potencjał redukcji zużycia surowców, oszczędzania kosztów oraz ograniczania wpływu tego sektora na środowisko dzięki wykorzystaniu nowego wzornictwa butelek, zwłaszcza na wodę oraz napoje gazowane (CSD). Co więcej, te nowoczesne projekty wprowadzają często jedynie subtelne zmiany w istniejących butelkach i można je w prosty sposób zaadaptować do obecnych linii produkcyjnych, bez zauważalnej różnicy dla klienta końcowego.
Vincent stoi na czele zespołu, który zapewnia klientom Sidel z całego świata usługi serwisowe w zakresie m.in. projektowania opakowań i preform, optymalizacji opakowań, kwalifikowania ich do produkcji przemysłowej, a także analizy współoddziaływania opakowań i napojów. W ubiegłych 18 miesiącach zespół zaprezentował kilka innowacji w zakresie wzornictwa opakowań, wśród nich koncepcję butelki RightWeight, a także projekt podstawy butelki StarLite przeznaczonej na wodę i napoje CSD. RightWeight to opatentowany proces projektowania butelek gwarantujący, że mimo małej masy butelka jest trwała i wytrzymała w całym łańcuchu dostaw, atrakcyjnie prezentuje się w punkcie sprzedaży, a dodatkowo zapewnia klientom doskonałe wrażenia zmysłowe.
RightWeight i StarLite
RightWeight to wprowadzona przez Sidel niemal dokładnie przed rokiem półlitrowa butelka z PET przeznaczona na niegazowane wody mineralne, która mimo obniżonej masy zachowuje –a nawet przekracza – możliwości butelek o tradycyjnej grubości, bez pogarszania jakości produktu i wygody użytkowania.
RightWeight ma ciężar zaledwie 7,95 grama, ale wytrzymuje 33-kilogramowe obciążenie bez konieczności dozowania azotu i wykorzystuje zakrętki o standardowej średnicy. Zwiększona wytrzymałość pozwala na poradzenie sobie z problemem nadmiernej podatności na ściskanie i mimowolne wylewanie zawartości, z którym często stykają się konsumenci napojów w ultra lekkich butelkach. Dzięki niej łatwiejsze jest też odkręcanie nakrętki i otwieranie butelki.
Producenci napojów coraz intensywniej dążą do pełnego odblokowania wartości butelki PET w całym łańcuchu dostaw –od koncepcji do konsumenta – wyjaśniał po wdrożeniu nowego projektu Christophe Bunel, szef działu bezpieczeństwa i rozwoju opakowań w Sidel. – Aby to osiągnąć, butelka musi być oczywiście lżejsza, ale musi także zachować swoją atrakcyjność, chronić napój i zwiększyć satysfakcję klienta. W Sidel nazywamy to „rightweighting”.
Z kolei StarLite to rozwiązanie, dzięki któremu możliwe jest zwiększenie odporności butelek z PET na napoje przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wagi i konsumpcji energii potrzebnej do produkcji opakowań. Podstawa butelki wyprodukowanej w oparciu o tę technologię wykorzystuje dwie opatentowane przez firmę innowacje: projekt Edge Beam, który zapewnia specyficzną strukturę rowków przebiegających wzdłuż krawędzi butelki i poprawiających sztywność podstawy, oraz system Smart Disc, za którym kryje się opatentowana struktura dysków wzmacniających podstawę opakowania i zapobiegających jego deformacji. W efekcie powstała butelka, której produkcja kosztuje mniej, a podstawowymi wyróżnikami są wyższa stabilność, niższa masa, a w rezultacie większe możliwości załadunku oraz transportu opakowania na palecie.
Kalkulowanie oszczędności
Nowoczesne wzornictwo butelek może zapewniać istotne oszczędności dla globalnych producentów napojów. Aby w prosty sposób pokazać klientom, jak je osiągnąć, firma Sidel uruchomiła właśnie kalkulator oszczędności przeznaczony dla pojemników z PET (www.sidel.com/PET-savings-calculator). Umożliwia on producentom wody i napojów CSD łatwą kalkulację, ile mogliby zaoszczędzić dzięki wykorzystaniu koncepcji StarLite oraz krótszej szyjki. Dzięki wprowadzeniu do kalkulatora aktualnych zmiennych produkcyjnych, m.in.: formatu szyjki butelki, kosztów surowców, liczby godzin produkcyjnych w ciągu roku, a także szybkości pracy maszyn do rozdmuchu butelek, producent może w mgnieniu oka dowiedzieć się, jaką kwotę zaoszczędzi na każdej linii wyłącznie dzięki wprowadzeniu wspomnianych zmian wzorniczych.
Z danych dostarczonych przez firmę Sidel wynika, że redukcja kosztów na typowej linii produkcyjnej sięga od 250 tys. do 850 tys. euro (lub więcej w przypadku szybszych linii/większych formatów butelek). Oznacza to, że przybliżona średnia oszczędność na butelce na wodę niegazowaną waha się od 0,004 do 0,006 euro (odpowiednio dla pojemności 0,5 litra i 2 litry) lub 0,004-0,005 euro (dla 0,5 l i 2 l) w przypadku butelek na napoje CSD.
W marcu 2014 r. organizacja Euromonitor zaprezentowała raport dotyczący szacowanej skali produkcji opakowań z PET na napoje w latach 2014-2018. Zgodnie z nim do końca 2014 r. na całym świecie miało zostać wyprodukowanych 216 mld butelek z PET na wodę i 116 mld butelek z PET na napoje gazowane. Przyjmując jako średnią wartość kwotę 0,004 euro oszczędności dla każdego pojemnika z PET na wodę lub napoje CSD, zmniejszenie ciężaru butelek pozwoliłoby zredukować wydatki o 864 mln euro (w przypadku wody) i 464 mln euro (w przypadku napojów gazowanych). Po zsumowaniu daje to ponad 1,3 mld euro potencjalnych oszczędności osiągniętych tylko przez przemysł wody i napojów niegazowanych; obliczenia nie dotyczą bowiem innych kategorii takich jak soki, płynne produkty mleczne, a także piwo. W 2014 r. Sidel stworzył innowacyjną butelkę na piwo, która jest przeznaczona do wszystkich rodzajów tego napoju – także pasteryzowanych – o masie zaledwie 28 g, czyli (jak przekonuje producent) o ok. 86% niższej od typowej butelki szklanej tej samej pojemności.
Oszczędności i wygoda dla klientów
Zmniejszanie masy wymaga osiągnięcia równowagi między oszczędnością kosztów i pożądanymi przez klientów końcowych wrażeniami z kontaktu z produktem – wyjaśnia Vincent. – Znamy z przeszłości przypadki, gdy redukcja masy poszła trochę za daleko i zagroziła nawet wizerunkowi marki. Z tego powodu w Sidel wolimy skupiać się na RightWeighting, które stanowi połączenie optymalnego ciężaru oraz rozkładu PET w butelce dla osiągnięcia zarówno oszczędności kosztów, jak i stworzenia butelki wysokiej jakości. Z tego powodu podejście RightWeighting jest kluczowe dla uwolnienia potencjału, ale jednocześnie ochrony marki.
W celu osiągnięcia optymalnego balansu między zmniejszeniem masy i zagwarantowaniem klientom doskonałych wrażeń niezbędne są wszechstronna wiedza i doświadczenie, odpowiednie możliwości oraz ośrodki, które pozwolą na przekucie koncepcji w praktyczny produkt. Sidel zatrudnia ponad 300 ekspertów opakowaniowych, inżynierów i projektantów w pięciu centrach opakowaniowych oraz czterech laboratoriach badawczych. Firma prowadzi również programy partnerskie z uniwersytetami i innymi laboratoriami badawczymi na całym świecie.
Końcowym rezultatem takich działań jest dalsza redukcja zużycia surowców w nowoczesnych butelkach z PET, która gwarantuje korzyści dla środowiska, niższe koszty i zmniejszenie ilości odpadów, zapewniając jednocześnie funkcjonalne i atrakcyjne opakowania – kończy Vincent.
Na podstawie materiałów firmy Sidel opracował TK