Siła barwy
1 Jan 1970 12:29

Zdaniem Izabeli Helik, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie Global Colors Polska (GCP S.A.) „Barwa to nic innego jak emocje”. W literaturze można się spotkać z niewyczerpalnym źródłem określeń tego terminu. Jednak patrząc na barwę od strony teoretycznej, spotyka się definicję związaną z wrażeniem barwnym powstającym w mózgu w efekcie działania bodźca świetlnego na światłoczułe receptory oka ludzkiego. Pewne jest, że otaczające nas barwy wywierają wpływ na umysł i ciało za sprawą drgań, których częstotliwość jest różna dla każdego koloru – za widzenie barwy niebieskiej odpowiada około 4 proc. czopków oka, za zieloną 32 proc. czopków, zaś za czerwoną 64 proc. W branżach związanych z reklamą wizualną, gdzie percepcja odgrywa główną rolę, barwa, jej postrzeganie i oddziaływanie na potencjalnego klienta pełni niezwykle ważną funkcję. To właśnie tematyce barwy – choć nie tylko – został poświęcony cykl wykładów zorganizowanych przez firmę Global Colors Polska SA z myślą o przedstawicielach przemysłu kosmetycznego. Spotkanie odbyło się 12 października br. w podwarszawskim Pałacu w Otrębusach. GCP jest największym w Polsce i czołowym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem koncentratów barwiących i dodatków uszlachetniających do tworzyw sztucznych. Obecna pozycja rynkowa firmy została osiągnięta zaledwie w ciągu 11 lat jej istnienia. Firma została założona w połowie 2001 r. po przejęciu części działalności związanej z koncentratami od firmy Poli-Chem Sp. z o.o. przez Global Colors Group. Od powstania GCP do chwili obecnej, w wyniku konsekwentnej polityki inwestycyjnej zarządu i wysiłkom załogi, firma zwiększyła moce produkcyjne i sprzedaż swoich produktów ponad czterokrotnie. Najnowszym nabytkiem spółki jest linia produkcyjna przeznaczona do wytwarzania koncentratów specjalnych. W trakcie spotkania mówiono również o strategicznej decyzji spółki z 11 października br., dotyczącej inwestycji w kolejną linię przeznaczoną do produkcji koncentratów kolorowych. Zgromadzonych gości, reprezentujących polską branżę kosmetyczną, przywitał dyrektor generalny spółki GCP – Adam Maciejewski, który przedstawił historię firmy i omówił strategię inwestycyjną – jej celem jest ciągłe zwiększanie wydajności produkcyjnej przedsiębiorstwa i rozszerzanie portfolio produktów. Pierwsza prelekcja, prowadzona przez Erika Ringana, reprezentującego amerykańską firmę Silberline, dotyczyła problemów związanych z przetwórstwem pigmentów metalicznych. W celu zaznajomienia uczestników spotkania z omawianym zagadnieniem, referent omówił kształty stosowanych obecnie pigmentów metalicznych, zakres stosowanych rozmiarów i ich rodzaje. Jednym z poruszonych przez Erika Ringana problemów była linia płynięcia pojawiająca się przy formowaniu przedmiotów z tworzyw sztucznych. Dzięki doborowi odpowiedniej wielkości pigmentu, właściwego koloru oraz zastosowaniu optymalnego poziomu dozowania można zapobiec temu niepożądanemu zjawisku. Prowadzący podkreślał, że zarówno linie płynięcia, jak i linie styku są najtrudniejsze do zredukowania przy niskim poziomie pigmentu. Następne wystąpienie, które przygotował Tomasz Bosak z firmy Merck zostało podzielone na dwie części: pierwszą, poświęconą nowościom w świecie pereł i drugą skupioną na trendach kolorystycznych w świecie mody. Jak mówił prowadzący, o obu zagadnieniach można by dyskutować godzinami. Tomasz Bosak starał się zatem przekazać słuchaczom jak największą liczbę informacji dostosowaną do potrzeb październikowego spotkania. W pierwszej części wystąpienia prelegent wyjaśniał, jaki wpływ wywierają różnego rodzaju pigmenty na ludzkie emocje oraz zmiany odcienia powierzchni tworzywa w zależności od grubości zastosowanej warstwy tlenku tytanu. Przedstawione zostały rozmaite gatunki pigmentów oraz ich budowa i zastosowanie. Przykładem są produkowane z udziałem płytek miki pigmenty perłowe. W zależności od grubości płytki, możliwe jest otrzymanie różnych barw interferencyjnych. Pigmenty perłowe znakomicie sprawdzają się w branży poligraficznej, samochodowej, meblarskiej, czy ceramicznej. Ze względu na swoje właściwości estetyczne pigmenty perłowe są też bardzo często stosowane w branży kosmetycznej. Jak już wcześniej zostało wspomniane, druga część wystąpienia Tomasza Bosaka była poświęcona trendom kolorystycznym, głównie na sezon wiosna/lato 2013 w świecie mody i opakowań, w tym również kosmetycznych. Prelegent podkreślał, że szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, iż trendy są takie same we wszystkich aspektach życia. Niezależnie od tego, czy jest to przemysł tekstylny czy też kosmetyczny. Autor prezentacji przedstawił wyniki projektu przygotowanego we współpracy z renomowaną firmą z Francji, zajmującą się badaniami rynku. Szczegółowo zostały przedstawione 4 dominujące trendy na omawiany okres: Easy Going, High Function, Magnetic i Idyllic. Z myślą o producentach opakowań kosmetycznych, na podstawie opisanych przez przedstawiciela firmy Merck badaniach, firma GCP stworzyła specjalną linię koncentratów barwiących o nazwie Flash, przeznaczoną do wykorzystania w estetycznych, efektownych i oryginalnych opakowaniach. Linia Flash to przede wszystkim lśniące perły, kolory metaliczne i szeroka gama koncentratów transparentnych. Jak zapewniają przedstawiciele spółki Global Colors Polska, wszystkie koncentraty barwiące zostały wykonane na podstawie najwyższych standardów jakościowych z udziałem dodatków wykonanych przez najlepszych specjalistów. Zaprojektowane przez GCP trendy, oparte na wspomnianych wcześniej badaniach rynku nad preferencjami kolorystycznymi w modzie w zbliżającym się sezonie wiosna/lato 2013 to: Spring impression, High-tech, Mesmerizing image i Rustic atmosphere. Ich szczegółowy opis przedstawiła cytowana na początku artykułu Izabela Helik. Dzięki wstępnym badaniom dotyczącym sezonu jesień/zima, firma już rozpoczęła prace nad przygotowywaniem wzornika również na ten okres. Podobnie jak przedstawiciel firmy Merck, również Izabela Helik miała możliwość dwukrotnego wystąpienia. Tematem jej drugiej prelekcji była zależność pomiędzy otaczającymi nas na co dzień barwami a zdrowiem i samopoczuciem. Tę relację świetnie opisują przytoczone przez prelegentkę słowa Pabla Picassa: „Kolory, podobnie jak rysy twarzy, wyrażają nasze emocje i ich zmiany”. Przykładami omówionych przez Izabelę Helik ko-lorów były: czerwony, wzmacniający wszystkie emocje; zielony dla osób szukających relaksu i spokoju; czy błękit uspokajający nerwy i hormony. Innymi słowy, barwa to nic innego jak emocje! Pomiędzy prelekcjami Izabeli Halik tematykę psychologii koloru szczegółowo omówiła Joanna Mysłek z GCP, przenosząc zgromadzonych w magiczny świat symboliki kolorów. Ubrani na szaro goście mogli się poczuć wyjątkowo, bowiem jest to kolor przywódcy i mówi o wysokim statusie społecznym. Jest to zaś tylko jeden z wielu przykładów, które przytoczyła prowadząca. Każda z barw ma bowiem wiele znaczeń. Zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Przykładem jest kolor niebieski, który z jednej strony kojarzy się z zimnem i szpitalem, zaś z drugiej strony ze świeżością i marzeniami. Podsumowując wystąpienie, Joanna Mysłek pokreśliła podstawową rolę, jaką przy kreowaniu produktu jest odpowiednie jego połączenie z kolorem opakowania. Po wystąpieniach związanych z tematyką barwy Irena Kurzątkowska, reprezentująca Państwową Inspekcję Sanitarną przeniosła gości w przyziemny świat aktów prawnych i rozporządzeń. Celem jej wystąpienia było przedstawienie roli i zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie kontroli kosmetyków. Z całą pewnością jest to sprawa istotna, gdyż niemalże wszyscy producenci wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyków oraz innych, mogących mieć wpływ na zdrowi e lub życie ludzi, spotykają się z kontrolami dotyczącymi przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne. W trakcie krótkich przerw organizowanych pomiędzy wykładami uczestnicy konferencji mogli skorzystać z indywidualnych porad specjalistów oraz wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami. Dyskusje prowadzone zarówno w trakcie wykładów, jak i w kuluarach świadczyły o atrakcyjności omawianych zagadnień oraz o dużym zaangażowaniu nie tylko prelegentów, ale i uczestników seminarium. Karol Suski