Smithers prorokuje szybki rozwój rynku opakowań RRP i SRP
1 Jan 1970 12:44

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zdaniem firmy badawczej Smithers ewolucja koncepcji sklepów detalicznych oraz ekspansja gospodarek rozwijających się będą zwiększać popyt na opakowania przeznaczone do sprzedaży detalicznej (retail-ready packaging, RRP) oraz opakowania gotowe na półkę (shelf-ready packaging, SRP). 

Najnowszy raport rynkowy Smithers, zatytułowany „Przyszłość opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej do 2024 roku” (The Future of Retail-Ready Packaging to 2024) ocenia, że w 2024 roku wartość globalnego rynku RRP wzrośnie z 60 mld dolarów w 2019 roku do przeszło 77 mld dolarów, co oznacza 5,2% średnioroczny wzrost w okresie najbliższych 5 lat. 

Opakowania do sprzedaży detalicznej podlegają nieustannej ewolucji. Początkowo były to proste tacki z tektury falistej w folii kurczliwej, z czasem jednak ich koncepcja rozwinęła się i dzisiaj składają się na nie coraz bardziej wyrafinowane pomysły i projekty, których celem jest przyciągnięcie uwagi klienta w sklepie. Wzrost segmentu będzie napędzany przez zmiany demograficzne oraz ekspansję sprzedaży w zachodnim stylu na coraz szerszą skalę; taki sam wpływ będzie miała również ewolucja koncepcji sklepów detalicznych i dyskontowych. 

Azja i Pacyfik na czele

Kluczową rolę w rozwoju formatu opakowań RRP będą odgrywać kraje rozwijające się i gospodarki w okresie przejściowym, przede wszystkim z obszaru Azji i Pacyfiku, których ilościowy popyt na takie rozwiązania wyniesie do 2024 r. 4,5 mln ton – blisko połowę światowego zapotrzebowania (9,1 mln ton). Rynki zachodnie o zaawansowanym poziomie rozwoju zanotują wzrosty poniżej średniej szacowanej dla najbliższej pięciolatki. Na ich tle wyróżnią się kraje Ameryki Południowej i Środkowej, odpowiedzialne za produkcję 1,7 mln ton opakowań RRP. 

Z punktu widzenia odbiorców opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w 2018 r. dominowali dostawcy świeżych produktów, nabiału oraz wyrobów piekarniczych (ponad połowa całkowitego wolumenu). Nie zmieni się to w nadchodzących kilku latach; jedyną spodziewaną przez autorów raportu Smithers zmianą będzie lekki wzrost rynkowego udziału opakowań RRP na produkty niespożywcze do 2024 r. 

Największe przyrosty w tym okresie zanotują sektory żywności mrożonej oraz środków czystości (średniorocznie – odpowiednio – 8,1% i 6,9%), podczas gdy najmniejsze dotkną żywności dla zwierząt (2,51% CAGR) oraz konserwowej (2,58%).

Formaty opakowań

Największy rynkowy popyt na opakowania RRP w 2018 r. dotyczył pudełek sztancowanych (55% ilościowo) oraz opakowań z tworzyw sztucznych (niespełna 25%). Do 2024 r. oba formaty utrzymają swoje pozycje, przy czym główna zmiana dokona się między tackami pakowanymi w folie kurczliwe a opakowaniami z atmosferą modyfikowaną. Popyt na te pierwsze będzie bardzo ograniczony (na poziomie 1,8% CAGR), ze spadkami notowanymi w Europie Zachodniej, USA, Kanadzie i Japonii – i nieporównanie niższy w porównaniu z opakowaniami MAP, które do 2024 będą notować poziom 10,1% CAGR ilościowo, co w liczbach bezwzględnych oznacza wzrost z 2,44 mln ton w 2019 r. do 3,93 mln ton w 2024 r.

Ostrogi i bariery wzrostu

Przy uwzględnieniu zmian w oczekiwaniach klientów końcowych, które będą następować do 2024 r., raport wymienia następujące kluczowe czynniki rozwoju i bariery stojące przed globalnym sektorem opakowań RRP:

– Trendy sprzedaży detalicznej: zalety formatów opakowań typu RRP i SRP pozostaną w zasadzie takie same zarówno dla sprzedawców, jak i właścicieli marek, jednak zastosowanie nowych technologii pozwoli wzmocnić je w prognozowanym okresie.

– Sklepy typu convenience (nieduże sklepy blisko miejsca zamieszkania) oraz dyskontowe – sklepy convenience i sieci supermarketów dyskontowych zyskują na popularności w lepiej rozwiniętych gospodarkach. Standardowy układ wnętrza oraz tradycyjnie ograniczona obsługa wpływają korzystnie na sprzedaż opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, nawet jeśli – w niektórych przypadkach – są one niezbyt wyrafinowane pod względem wyglądu czy jakości.

– „Westernizacja” zakupów żywności w krajach rozwijających się – wśród krajów o gospodarkach modelu przejściowego Chiny w największym stopniu przysposabiają zachodnie zwyczaje zakupowe. Wielu dostawców reaguje na ten fenomen rozszerzając swoją ofertę o kolejne produkty z krajów Zachodu.

– Interaktywność – opakowania przeznaczone do sprzedaży detalicznej odgrywają ważną rolę w tworzeniu i wzmacnianiu wizerunku marki oraz jej przekazu. W efekcie właściciel marek zyskuje szansę na interakcję z odbiorcą swoich produktów, zarówno na poziomie wizualnym (odbioru zmysłowego), jak i technologicznym. Innowacje w obszarze druku cyfrowego oraz systemów uszlachetniania opakowań zapewniają wiele możliwości dopasowywania zawartości do konkretnych wydarzeń, lokalizacji sklepów lub preferencji konsumenckich.

– Standaryzacja półek sklepowych i formatów opakowań – skuteczność opakowaniowych systemów RRP wzmacnia wykorzystanie paczek w ujednoliconych wymiarach, dzięki którym skraca się czas narządu maszyn, zmniejsza liczbę wariantów wycinania oraz – w konsekwencji – usprawnia wydajność pracowników sklepów detalicznych.

– Opakowania RRP przyspieszają wdrażanie opakowań giętkich – coraz więcej sieci sklepowych decyduje się na rezygnację ze stosowania listew z kołkami do wieszania torebek i wdraża w ich miejsce giętkie opakowania gotowe do sprzedaży detalicznej, które ograniczają koszty pracy.

– Popyt na rozwiązania przyjazne dla środowiska – konsumenci oczekują od dostawców marek, że będą szczerze informować ich o swych działaniach proekologicznych oraz wpływie ich produktów na klimat i środowisko naturalne.

– Internet i handel w sieci – rosną skala zakupów w sieci i popularność handlu internetowego, co w oczywisty sposób negatywnie odbija się na popularności opakowań RRP, które tracą odbiorców w miarę spadku liczby klientów w „prawdziwych” sklepach. 

Na podstawie materiałów firmy Smithers opracował TK