Spokojna przyszłość z fleksografią
1 Jan 1970 10:18

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

18 września br. na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych miała miejsce prezentacja VII edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”. Wydarzenie objęte zostało honorowym patronatem Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw – Andżeliki Możdżanowskiej.

7. edycja badania

Badanie rynku poligraficznego w Polsce zostało przeprowadzone już po raz siódmy i po raz pierwszy przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego (WDIB UW) we współpracy z KPMG i Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Badanie przeprowadzono przy użyciu dwóch metod: CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interviews) przez Laboratorium Badań Medioznawczych (LBM) WDIB UW oraz wypełnionych ankiet otrzymanych od firm. W tegorocznej edycji raportu przebadano 266 przedsiębiorstw. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm. Badanie odbyło się w maju i czerwcu 2018 roku. Wstępne dane GUS oraz wyniki badania przeprowadzone na potrzeby niniejszego raportu pozwalają ocenić, że produkcja sprzedana całego sektora poligraficznego w Polsce w 2017 roku wzrosła o 5,9% r/r i wyniosła15,4 mld zł. W krótkoterminowej perspektywie trend wzrostowy powinien się utrzymać – prognozowany poziom produkcji sprzedanej w 2018 r. wyniesie 16,1 mld zł, co oznaczałoby wzrost o 4,4% r/r. 

Optymistyczne prognozy dla flekso

Jak czytamy w raporcie, druk opakowań jest zdecydowanie rozwijającym się segmentem rynku. Przedsiębiorstwa poligraficzne zajmujące się drukiem opakowań zapytane o udział tego rodzaju produkcji w swojej ofercie najczęściej wskazywały na zadruk opakowań giętkich – 67%. Równie często wskazywano na druk opakowań z kartonu – 65% wskazań. 46% przedsiębiorstw poligraficznych zajmujących się produkcją opakowań wskazało na druk opakowań z tworzyw sztucznych, a 38% na produkcję opakowań z tektury kaszerowanej. Pomimo złożoności już funkcjonujących procesów produkcyjnych w produkcji opakowań firmy zajmujące się tym segmentem rynku planują w perspektywie 2-3 lat kolejne inwestycje technologiczne. I tak 34% badanych podmiotów planuje inwestycje w druk fleksograficzny i w automatyczne systemy kontroli druku. Zakup automatycznych systemów kontroli klejenia planuje 11% podmiotów. Natomiast 11% firm poligraficznych zajmujących się produkcją opakowań zamierza zakupić technologie umożliwiające unikalne znakowanie produktów i technologie aplikowania zabezpieczeń (np. hologramy). Przeprowadzone badanie objęło również 42 przed- siębiorstwa, które wykorzystywały technologię fleksograficzną. Dla 31 podmiotów fleksografia była źródłem ponad 50% przychodów. Przedsiębiorcy wykorzystujący tę technologię z optymizmem wypowiadali się na temat swojej sytuacji finansowej: aż w 32% uznali, że poprawiła się ona w stosunku do roku 2016, a 46% z nich uznało, że pozostała bez zmian. Nie gorzej prezentuje się prognoza sprzedaży w roku 2018 w stosunku do roku poprzedniego: 75-procentowy optymizm przedsiębiorców wskazuje na wzrost sprzedaży, a jedynie 7% przewiduje spadki.

Powyższe prognozy mają dobre podstawy w wykorzystaniu mocy produkcyjnych. W przeciwieństwie do danych dotyczących całego sektora jedynie 17% firm wykorzystuje swoje możliwości produkcyjne nie więcej niż w 50%. Natomiast aż 72% ma obciążenia produkcyjne przekraczające 70% mocy produkcyjnych. Taka sytuacja, która jest pochodną sytuacji rynkowej i jakości zarządzania, pozwala firmom z technologią fleksograficzną spokojniej patrzeć w przyszłość i planować inwestycje.

Opracowanie: AN