Dzięki systematycznemu i sprawnemu wdrażaniu działań związanych z transformacją firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) umocniła swoją pozycję w pierwszej połowie roku finansowego 2020/2021 (1 kwietnia – 30 września 2020). Dzięki zestawowi środków przyjętych w ramach programu zmian uruchomionego w marcu tego roku w celu zwiększenia rentowności, konkurencyjności oraz zabezpieczenia przyszłości firmy, Heidelberg był w stanie z nadwyżką zrekompensować negatywny wpływ znacznego spadku sprzedaży spowodowanego przez pandemię koronawirusa.
Dla przykładu: firma po raz kolejny osiągnęła dodatni wskaźnik EBITDA (wyłączając koszty restrukturyzacji w drugim kwartale bieżącego roku finansowego) i zanotowała zysk w kwocie 97 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach – co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (69 mln euro). Marża EBITDA za półrocze wyniosła 12%, w porównaniu z 6,2% w tym samym okresie ubiegłego roku. Jednocześnie zadłużenie finansowe netto zostało pomyślnie obniżone z 416 mln euro w roku ubiegłym do 157 mln euro.
Różnica w stosunku do ubiegłego roku pod względem sprzedaży i napływających zamówień zmniejszyła się w drugim kwartale bieżącego roku finansowego. Podczas gdy sprzedaż po pierwszym kwartale wyniosła -34%, to w okresie od lipca do września tylko -24%; sytuacja poprawiła się również w zakresie zamówień (z -44% do -20%). Na wielu rynkach odnotowano wzrost popytu, przede wszystkim na kluczowym rynku chińskim, na którym – w porównaniu z ubiegłym rokiem – liczba napływających zamówień zmieniła się z ok. -50 w pierwszym kwartale do ok. -8% w drugim. Ta tendencja oraz planowane dodatkowe kroki w celu optymalizacji aktywów i portfela firmy oraz obniżenia kosztów personelu pozwalają na optymizm w kwestii osiągnięcia przez Heidelberga zakładanych na bieżący rok celów i zrównoważonego wzrostu w kolejnych latach.
Nasza transformacja odnosi sukces. Spełniamy nasze obietnice. Do końca półrocza drastycznie zredukowaliśmy nasze zadłużenie i dokonaliśmy znaczącej poprawy w zakresie płynności i wyników – pomimo ogromnych wyzwań, przed którymi stanęła nasza organizacja w związku z pandemią COVID-19. Oprócz zwiększania swej stabilności finansowej szykujemy się strategicznie do spełniania oczekiwań naszych klientów z pomocą innowacyjnego, dostosowanego do potrzeb portfolio produktów i usług, a naszym celem jest dalsze zwiększanie liczby wpływających zamówień i sprzedaży. Skorzystamy z tego, gdy odżyją rynki, co pokazuje przykład Chin – mówi Rainer Hundsdörfer, dyrektor generalny firmy Heidelberg.
Błyskawiczne tempo, z jakim wdrażamy w życie naszą transformację, oraz znaczący wzrost naszej płynności czynią nas wyraźnie silniejszymi, zwłaszcza w obliczu obecnej sytuacji związanej z pandemią. W naszej opinii fundamentalne znaczenie ma dzisiaj takie dostrojenie Heidelberga, by w przyszłości przynosił zyski szybciej i w bardziej zrównoważony sposób. Nasz program nie przynosi tylko krótkoterminowych efektów. W praktyce stawiamy na zestaw środków, jakie pozwolą osiągnąć dobre rezultaty w latach, które dopiero nadejdą – dodaje dyrektor finansowy Marcus A. Wassenberg.
Na podstawie materiałów firmy Heidelberg opracował TK