Strategiczna rola technologii pakowania w przemyśle mięsnym
1 Jan 1970 12:26

Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku mięsnym technologie pakowania nabierają strategicznego znaczenia dla producentów żywności, planujących poprawę produktywności i redukcję kosztów. Poprawa efektywności operacyjnej, szczególnie w obszarze pakowania, może mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo żywności, tak ważne, kiedy idzie o jakość produktu i wizerunek marki producenta. Wyzwania i szanse na rynku mięsa Według danych „European Meat Market Observatory” 1 konsumpcja mięsa – wołowiny, cielęciny i wieprzowiny – na rynkach europejskich ma wzrosnąć o 15% do roku 2025. Pomimo że jest to prognoza niższa niż wcześniej odnotowane wzrosty konsumpcji, a popyt na mięso na rynkach europejskich jest stabilny, producenci mięsa stoją przed szansą wykorzystania możliwości, jakie otwierają przed nimi rynki eksportowe w krajach rozwijających się. Oczekiwany eksport z krajów Europy ma osiągnąć poziom 1,6 mln ton2 rocznie w ciągu najbliższych 10 lat – 15% wzrost w porównaniu z obecnymi wartościami. Dużym wyzwaniem dla europejskiego eksportu będzie jednak utrzymanie cen w obliczu konkurencji z krajów takich jak Brazylia, Chiny czy Stany Zjednoczone. Aby pozostać atrakcyjnym rynkiem eksportowym w sytuacji niestabilnych warunków gospodarczych i politycznych, wobec nieprzewidywalnych warunków pogodowych czy pojawiających się ognisk chorób zwierząt, europejscy producenci muszą zmierzyć się z wyzwaniem usprawnienia procesów produkcyjnych i zapewnienia stabilności łańcucha dostaw. Strategiczna rola opakowań Didier Marteau, dyrektor marketingu ds. świeżego mięsa w Sealed Air Food Care, EMEA, mówi: Przetwórcy żywności muszą być w stanie sprostać wymaganiom rynku i sieci handlowych. Chcąc przekuć stojące przed nimi wyzwania w szanse na rozwój, powinni wykorzystać możliwości innowacyjnych systemów pakowania. Zwiększona efektywność, mniejsze koszty i emisje CO2 oraz idealnie szczelne opakowanie to kilka z kluczowych aspektów, które mają wpływ na efektywność operacyjną i sprostanie wymaganiom zrównoważonego rozwoju dla przetwórców mięsa. Innowacyjne rozwiązania opakowaniowe przynoszą korzyści biznesowe Biorąc pod uwagę takie właśnie wyzwania, Sealed Air wdrożył Cryovac Darfresh on Tray – folię do opakowań indywidualnych, która, jak druga skóra, idealnie otula mięso. Ta innowacyjna technologia pozwala na osiągnięcie szybszego o 35% procesu pakowania, w którym producenci zużywają nawet 40% mniej materiału, a uzyskane opakowania są nawet o 50% mniejsze objętościowo w porównaniu z innymi systemami. Zmniejszona objętość samego opakowania otwiera przed przetwórcami drzwi do znacznego obniżenia kosztów dystrybucji oraz optymalizacji przestrzeni magazynowej. Jeden samochód ciężarowy może pomieścić nawet 14 500 kilogramów mięsa zapakowanego w systemie Cryovac Darfresh on Tray w porównaniu ze standardową ilością 8200 kilogramów, jaką uzyskuje się przy innych systemach. Oznacza to nawet o 44% większy ładunek mięsa na samochód. Osiągnięcie takiego poziomu oszczędności miejsca i kosztów w transporcie w połączeniu z absolutnym bezpieczeństwem żywności, dłuższym okresem przydatności do spożycia oraz eliminacją strat wynikających z utraty wagi mięsa otwiera przed producentami nowe, bardziej odległe rynki eksportowe, pozwalając na zachowanie konkurencyjności. Kontekst zrównoważonego rozwoju Współpracując z włoskim producentem maszyn, firmą G. Mondini S.p.A., Sealed Air opracował i opatentował serię maszyn dla systemu Darfresh on Tray z nowatorskim cyklem próżniowym. Nowe urządzenia pozwalają na szybszy cykl produkcyjny, a jednocześnie zajmują dużo mniej miejsca, dzięki czemu osiągają doskonałe parametry, jeśli chodzi o ślad węglowy. Nowa technologia wykorzystuje folię górną dopasowaną rozmiarem idealnie do tacki, na której jest zgrzewana, dzięki czemu całkowicie eliminowany jest odpad foliowy. To właśnie dzięki tak precyzyjnemu dopasowaniu możemy chwalić się 40% redukcją zużycia materiału. Dodając wszystkie elementy układanki – mniejsze zużycie materiału, zmniejszone marnotrawstwo żywności, jakie można uzyskać dzięki wydłużonemu okresowi przydatności do spo- życia oraz lepsze wykorzystanie przestrzeni w transporcie – zmniejszamy całkowitą emisję CO2 o 20%. To dodatkowy argument, jaki przetwórcy żywności mogą wykorzystać budując relacje z sieciami handlowymi, które coraz większą wagę przywiązują do działań dostawców na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Cryovac Darfresh on Tray pozwala na osiągnięcie wszystkich tych oszczędności i korzyści przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów pojedynczego opakowania o ok. 0,18 euro. Wyróżniające się opakowanie to wartość dodana dla marki Im bardziej atrakcyjny produkt dla konsumenta, tym większe prawdopodobieństwo, że sieci handlowe będą chciały mieć go w swojej ofercie. Odpowiednie opakowanie w znacznym stopniu wpływa na wizerunek marki i pomaga retailerom zwiększać atrakcyjność sklepowych półek, przyciągnąć uwagę konsumentów i wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Efekt „drugiej skóry”, jaki udaje się uzyskać dzięki Cryovac Darfresh on Tray, nadaje opakowaniu konsumenckiemu wyjątkowy wygląd, uwydatniając sam zapakowany produkt. Opakowanie jest atrakcyjne, ale przede wszystkim mięso zapakowane w ten sposób wygląda świeżo, a wysoka wydajność procesu pakowania nie wymaga kompromisów – efekt jest jednolity i powtarzalny. Didier Marteau podsumowuje: Techniczne i estetyczne właściwości Cryovac Darfresh on Tray powalają poszerzyć zastosowanie pakowania próżniowego typu skin o świeże i mrożone porcje konsumenckie. Dzięki temu producenci zwiększają swoje możliwości konkurowania na rynkach. Opracowano na podstawie materiałów firmy Sealed Air 1 http://ec.europa.eu/agriculture/market-observatory/meat/index_en.htm 2 http://ec.europa.eu/agriculture/markets-and-prices/medium-term-outlook/2015/fullrep_en.pdf