Sun Chemical na interpack 2014: nowe rozwiązania dla rynku opakowań i etykiet
1 Jan 1970 11:46

W dniach 8-14 maja w Düsseldorfie odbywały się targi interpack 2014 – najważniejsza w Europie impreza wystawiennicza, organizowana z myślą o szeroko rozumianej branży opakowań. Wśród ponad 2700 wystawców znalazła się firma Sun Chemical, będąca jednym z kluczowych dostawców farb, atramentów, powłok, pigmentów i innych materiałów eksploatacyjnych dla tego segmentu rynkowego. Wraz ze swoim koncernem macierzystym – DIC – zaprezentowała na targach szereg nowych produktów i rozwiązań, które mają pomóc właścicielom marek oraz ich odbiorcom w znalezieniu nowych obszarów biznesowych i usprawnieniu realizowanych działań. Nowe kleje z serii SunLam Jedną z najważniejszych premier targowych firmy Sun Chemical były kleje do laminacji z serii SunLam, które poza właściwościami typowymi dla klejów stanowią także barierę dla tlenu. Produkty te są kompatybilne z produktami Sun Chemical dedykowanymi rynkowi wysokiej jakości opakowań giętkich, znajdującymi zastosowanie m.in. w branży spożywczej. Rozszerzona seria SunLam składa się obecnie z wodnych, bezsolwentowych oraz solwentowych klejów do laminacji. Mówi Colin Smith, product manager w firmie Sun Chemical: Właściciele marek wciąż poszukują nowych rozwiązań w zakresie opakowań giętkich, które mogłyby zastąpić część z obecnie stosowanych opakowań sztywnych. Ważne jest przy tym utrzymanie bądź też poprawa właściwości ochronnych ich struktury, która – w wielu przypadkach – decyduje o atrakcyjności opakowania eksponowanego na półce sklepowej oraz o integralności produktu. Kleje SunLam w znaczącym stopniu zwiększają odporność i stabilność temperatury przechowywanego produktu. Stworzona przez nas technologia klejenia, zabezpieczająca przed dopływem tlenu, to także szansa na obniżenie wagi opakowania, redukcję kosztów i skomplikowania jego wykonania, przy zachowaniu najwyższych parametrów jakościowych. Dodatkowo zostały także zaprezentowane powłoki funkcjonalne SunBar, które zabezpieczają produkty przed działaniem tlenu, dwutlenku węgla, promieniowania UV, zapachów oraz migracją, zwiększając jednocześnie atrakcyjność i jakość wizualną odnawialnych opakowań. Podczas targów firma Sun Chemical promowała także dwie inne rodziny produktów ze swojej oferty: SunSys – produkty uodporniające podłoże na wilgoć, działanie tłuszczów i smarów, wysoką temperaturę, tarcie i przemysłowe środki chemiczne oraz SunSpec – produkty przeznaczone do zastosowań specjalnych, gdzie wymagane są bezpośredni kontakt z żywnością, bezzapachowość i zapobieganie parowaniu. SunLase – nowa seria powłok do laserowego znakowania Przez cały okres trwania targów na stoisku firmy Sun Chemical odbywały się – zorganizowane wspólnie z Videojet Technologies – pokazy zastosowań najnowszych powłok z rodziny SunLase, przeznaczonych do laserowego znakowania produktów. Można je wykorzystywać do nanoszenia dodatkowych informacji na opakowania, już po ich finalnym zamknięciu. Sprawdzają się one również w standardowej linii pakującej bądź jako system personalizujący produkcję w jej końcowej fazie. Na stoisku prezentowano liczne rodzaje oznaczeń: kody QR, kody kreskowe, logotypy, teksty, numery seryjne, które nanoszono na różnorodne podłoża, m.in. tekturę falistą i folie. Przy zastosowaniu rozwiązania SunLase podczas procesu drukowania na materiał aplikowana jest powłoka. Po opieczętowaniu bądź zaplombowaniu opakowania tworzona jest personalizowana treść, zawierająca stosowny kod. Mówi Eric Dejean, product manager w dziale produktów wodnorozcieńczalnych Sun Chemical: Obecne wymagania względem śledzenia produktów i wydajnego zarządzania łańcuchem dostaw oznaczają, że większość wprowadzanych do obiegu opakowań musi posiadać oznaczenia pozwalające na ich identyfikację, takie jak choćby kod kreskowy. Co więcej, klienci coraz częściej oczekują kompleksowej informacji na opakowaniach do żywności dotyczącej składników produktu, wskazówek odnośnie do diety i końcowych zastosowań czy możliwości ich recyklingu. Dzięki SunLase uzyskują oni elastyczność w zakresie nanoszenia tego typu informacji na opakowanie nawet w ostatniej chwili, w końcowym etapie łańcucha dostaw. W efekcie znika ryzyko związane z dodatkowymi kosztami przy ewentualnej korekcie informacji znajdującej się na opakowaniu, zwłaszcza przy seriach niskonakładowych. Same opakowania zaś wychodzą w jeszcze większym stopniu naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. SunInspire – czyli inspirujące przykłady z życia wzięte Kolejna atrakcja, jaką z myślą o zwiedzających targi interpack przygotowała firma Sun Chemical, to próbnik SunInspire 2014. Zawiera on 21 przykładów innowacyjnego, niestandardowego zastosowania farb i powłok z jej oferty, umożliwiającego nanoszenie efektów specjalnych na opakowania. Celem nadrzędnym jest zwiększenie ich atrakcyjności wizualnej, a więc – przyciągnięcie uwagi konsumenta oglądającego półki sklepowe. Specjalny zestaw, dostępny w limitowanej serii, jest – jak zapewnia Sun Chemical – praktycznym narzędziem dla właścicieli marek, poszukujących nowych sposobów na uatrakcyjnienie swoich produktów. Znalazły się w nim m.in. produkty stworzone w oparciu o dwie przełomowe – zdaniem firmy – technologie uszlachetniania: farby teksturowane do zastosowań dekoracyjnych na metalu oraz druk optyczny na displejach typu POS. Aż 10 próbek zawiera różne opcje efektów metalicznych, znajdujących zastosowanie przy opakowaniach premium. Próbnik uwzględnia też efekty nanoszone w trybie „na żądanie”, co –w porównaniu z podłożami metalizowanymi czy tłoczeniem folią na zimno/na gorąco – pozwala zoptymalizować wydajność, koszty oraz ilość odpadów. Rozszerzona rzeczywistość a` la Sun Chemical Sun Branding Solutions (SBS) to dział firmy Sun Chemical specjalizujący się w zarządzaniu cyklem życia produktu opakowaniowego. Podczas targów zaprezentował on zwiedzającym sposoby na wykorzystanie opakowania w celu pobudzenia zainteresowania i zaangażowania klientów oraz zwiększenia ich lojalności wobec dostawcy. Właściciele marek mają obecnie do dyspozycji wiele innowacyjnych narzędzi takich jak tzw. rozszerzona rzeczywistość (augmented reality) czy marketing mobilny, by stymulować sprzedaż, wykorzystanie oraz emocjonalny związek konsumenta z produktem. Podczas wizyty na stoisku można było wziąć udział w prezentacji stworzonego przez Sun Chemical rozwiązania pod nazwą SBS Augmented Reality (AR) Packaging – aplikacji na urządzenia przenośne, oferującej użytkownikowi cztery różne funkcje. Pierwsza z nich – Product – umożliwia obejrzenie zawartości opakowania bez jego otwierania. Social Responsibility dostarcza informacje o produkcie oraz o pochodzeniu opakowania, Sales Promotion umożliwia przeprowadzanie akcji sprzedażowych i konkursów, zaś Entertainment – wdrażanie interaktywnych elementów lub gier. SBS AR jest dostępna jako osobna aplikacja lub w ramach szerszej oferty działu SBS w zakresie zarządzania cyklem życia produktu. Produkty o niskiej migracji: praktyczny przewodnik po raz czwarty Targi interpack 2014 stały się premierą 4. edycji przewodnika Sun Chemical po produktach o niskim stopniu migracji, skierowanego do właścicieli marek, projektantów oraz firm zajmujących się przetwórstwem opakowań. W porównaniu z wcześniejszymi wydaniami (pierwsze z nich ukazało się przed 10 laty) nowa wersja uwzględnia dodatkowo najlepsze praktyki w obszarze zastosowania farb o niskiej migracji w druku wąskowstęgowym oraz fleksograficznym UV. Zawiera też specjalny rozdział poświęcony najnowszym przepisom w tym względzie, obowiązującym zarówno w Europie, jak i w wybranych krajach świata. W przewodniku znalazły się zaktualizowana lista produktów o niskim stopniu migracji oraz rekomendacje związane z ich zastosowaniem. Mówi Jonathan Sexton, marketing manager Energy Curing Products w firmie Sun Chemical: N asz zaktualizowany przewodnik stanowi znakomite wsparcie dla wszystkich firm zaangażowanych w proces powstawania opakowania. Stworzyliśmy go, by zapewnić bezpieczne opakowanie, zwłaszcza w przypadku żywności, produktów tytoniowych czy farmaceutycznych. Technologię druku offsetowego uwzględniającą zastosowanie materiałów o niskim stopniu migracji wspieramy i promujemy od ponad 25 lat, więc jesteśmy obecnie wiarygodnym partnerem dla wszystkich stron zaangażowanych w ten proces. Aby zamówić 4. edycję przewodnika, należy odwiedzić stronę www.sunchemical.com/low-migration-inks-and-coatings. „Manifest opakowaniowy” Sun Chemical Podczas targów interpack 2014 firma Sun Chemical zaprezentowała też stworzony przez siebie tzw. manifest opakowaniowy – wykaz najważniejszych jej zdaniem wyzwań i możliwości, jakie stoją przed właścicielami marek w obliczu zmian zachodzących na rynku opakowań. Opracowany na podstawie przeprowadzonych z nimi intensywnych rozmów, uwzględnia następujące kwestie: zgodność z przepisami, ochronę marki, politykę zrównoważonego rozwoju, personalizację informacji na ostatnim etapie produkcji opakowań, redukcję ich wagi, stabilność kolorystyczną, atrakcyjność wizualną, wydłużoną żywotność, podniesienie rangi opakowań do poziomu premium oraz doświadczenia konsumentów. „Manifest” odnosi się do każdego z tych zagadnień i uwzględnia zastosowanie poszczególnych rozwiązań z portfolio Sun Chemical, w zależności od przypadku. Dokument ten można ściągnąć odwiedzając stronę www.sunchemical.com/concept2consumer. Podczas wizyty na stoisku poszczególne podpunkty „manifestu” można było przedyskutować z obecnymi na nim ekspertami firmy Sun Chemical. Felipe Melado, jej szef marketingu, podsumowuje: Zaledwie kilku dostawców może w sposób kompleksowy wspierać właścicieli marek w podnoszeniu ich innowacyjności oraz rozwiązywaniu problemów na światowym poziomie. Wspólnie z naszą macierzystą spółką – DIC – mamy unikalną możliwość zaoferowania naszym klientom w pełni globalnej infrastruktury, pozwalającej na optymalizację produkcji ich opakowań i uwzględniającej pełne spektrum materiałów oraz procesów w nich wykorzystywanych. Opracowano na podstawie materiałów firmy Sun Chemical