SunScent, czyli pachnące opakowanie
1 Jan 1970 11:48

Firma Sun Chemical w kooperacji z ScentSational Technologies, dostawcą rozwiązań do produkcji pachnących opakowań opracowały formułę lakierów nadających się do komercyjnego zadruku. Umożliwiają one drukarzom aplikację kapsułek zapachowych bezpośrednio na powierzchnię opakowania. Woń pozostaje nieaktywna do momentu podniesienia opakowania z półki i dotknięcia lub potarcia jego powierzchni. Jak przekonuje producent, ogromną zaletą rozwiązania jest jego doskonałe wpasowanie w istniejące linie produkcyjne w drukarniach opakowaniowych. Lakiery można nakładać wybiórczo na powierzchnię opakowania za pomocą zespołów lakierujących, pracujących w linii na maszynach fleksograficznych, wklęsłodrukowych oraz offsetowych. Sun Chemical oferuje gotowe zestawy zapachów, jednak producenci towarów poszukujących określonych woni kojarzonych z marką swych produktów mogą zlecić firmie ich opracowanie. W odróżnieniu od tradycyjnych pachnących etykiet (tzw. sratch-and-sniff, czyli uwalniających zapach po zdrapaniu powierzchni), zapachowe lakiery SunScent są nakładane bezpośrednio na opakowanie konsumenckie. Co więcej, struktura mikrokapsułek zapachowych w lakierze została opracowana w taki sposób, by – mimo maksymalnej dawki substancji zapachowej – nie dochodziło do ich przedwczesnego pękania w trakcie procesu druku. Aplikacja mikrokapsułek w ilości wystarczającej, by etykiety emitowały zapach wymaga nierzadko nałożenia kilku warstw lakierów. Dlatego tradycyjne etykiety zapachowe, choć stanowią efektywne narzędzie marketingowe, bywają bardzo kosztowne (również dlatego, że podłoża muszą być lakierowane off-line, a dopiero później aplikowane na opakowanie). Sun Chemical przekonuje, że jego lakiery SunScent są atrakcyjną kosztowo alternatywą, ponieważ są nakładane bezpośrednio na podłoże opakowania i nie wymagają stosowania żadnych dodatkowych procesów. Zapach produktu może wzbudzić oczekiwanie i pożądanie w umysłach konsumentów – mówi Bob Lorenz, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Sun Chemical. Wyzwaniem jest jednak stworzenie opakowania, które będzie pachniało, ale jednocześnie będzie odporne na uszkodzenia. Lakiery SunScent są nadrukowywane bezpośrednio na opakowanie, a zapach jest uwalniany w momencie jego dotknięcia, a nie zdrapywania powierzchni. Jak wskazują badania POPAI (Point of Purchace Advertising Industry), globalnej organizacji branży marketingu handlowego, 70 procent opakowań podniesionych z półki trafia ostatecznie do sklepowego koszyka. Zdaniem producenta, w tym tkwi zaleta lakierów SunScent: wykraczają one poza proste zwiększenie atrakcyjności wizualnej opakowania, bowiem zachęcając klienta do wzięcia produktu do ręki, zwiększają szansę na jego sprzedaż. Przy tak wielkiej liczbie produktów na półkach, opakowanie musi rzucać się w oczy, by przyciągnąć zainteresowanie kupującego – komentuje Steven M. Landau, odpowiedzialny za marketing i technologie w firmie ScentSational Technologies. – Wykorzystywanie zapachu na opakowaniu jest głównym wyróżnikiem, ponieważ pomaga w prezentacji wartości produktu. Pachnące opakowanie wyróżnia się, bo zachęca konsumenta do podniesienia z półki; jeśli spodoba mu się zapach, łatwiej podejmie decyzję o zakupie. Lakiery SunScent wykorzystują niezwykle silny zmysł zapachu do wzmocnienia obecności marki poprzez emocjonalne zaangażowanie konsumenta i wytworzenie instynktownej atrakcyjności. Na podstawie informacji firmy Sun Chemical opracował TK