Szanse i wyzwania branży etykiet w badaniu FINAT RADAR
1 Jan 1970 09:59

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

FINAT, europejskie stowarzyszenie branży etykiet samoprzylepnych, opublikowało 16. edycję FINAT RADAR: ukazującego się raz na pół roku raportu poświęconego trendom rynkowym. Najnowszy dokument, przygotowany niedługo przed Bożym Narodzeniem, został oparty na wynikach ankiety i wywiadach uzupełniających przeprowadzonych wśród ponad 60 właścicieli marek i nabywców opakowań drukowanych z całej Europy z różnych segmentów rynku. 

Okazuje się, że bez względu na to, który sektor odbiorców etykiet reprezentują ankietowani: spożywczy, napojowy, środków higieny osobistej, farmaceutyczny, dóbr trwałego użytku czy motoryzacyjny, w dyskusjach z właścicielami marek o trendach na rynku etykiet na pierwszy plan wysuwają się obecne i przyszłe zakłócenia łańcuchów dostaw oraz zrównoważone rozwiązania dla etykiet i opakowań.

Raport, który można pobrać z internetowego portalu członków stowarzyszenia, został zrealizowany jesienią 2021 r., w okresie rosnących napięć w globalnych łańcuchach dostaw będących następstwem gwałtownego zahamowania światowej gospodarki w 2020 roku, szybkiego ożywienia w 2021 oraz związanych z tym zakłóceń dostaw wynikających z poważnego niedoboru surowców, komponentów oraz siły roboczej, nadmiernego wydłużenia realizacji zamówień i rozbieżności między popytem i podażą skutkujących wykładniczym wzrostem cen surowców oraz energii. 

Dokument FINAT RADAR potwierdza, że problemy dotykające łańcuchów dostaw równie silnie dotykają podmiotów działających w ich końcowych ogniwach: projektantów tworzących specyfikacje etykiet i opakowań, inżynierów, specjalistów ds. zaopatrzenia i zakupów, działów badawczo-rozwojowych, a także liderów produkcji poligraficznej działających w sektorach żywności i napojów, środków higieny osobistej, farmaceutyków, chemikaliów, trwałych dóbr konsumpcyjnych, motoryzacji i handlu detalicznego.

Solidny wzrost popytu na etykiety

Obawy związane z łańcuchami dostaw etykiet i opakowań wąskowstęgowych potęguje deklaracja trzech czwartych respondentów dotycząca planów zwiększenia w 2022 r. liczby zamawianych etykiet w odpowiedzi na utrzymujące się ożywienie gospodarcze. Szacunki mówią o prawdopodobnym wzroście podaży etykiet w bieżącym roku o solidne 5,4%. W przypadku etykiet drukowanych technologiami cyfrowymi prognoza ta jest nawet o jeden punkt procentowy wyższa i wynosi 6,4%, odzwierciedlając fakt, że użytkownicy etykiet stawiają na produkcję niskonakładową i krótkie czasy realizacji, zwłaszcza w okresie pandemii. 

Zwiększone zainteresowanie programami recyklingu

Raport, uzupełniony cytatami decydentów z sektora użytkowników końcowych, koncentruje się również na dynamice relacji między kupcami i przetwórcami w odniesieniu do terminów realizacji zleceń, standardów dostaw, zakładów produkcyjnych, alternatywnych rozwiązań etykietowych i opakowaniowych, wymogów ochrony środowiska, a także zasad recyklingu materiałów podkładowych (linerów). Szczególnie interesujący jest fakt, że coraz większa liczba respondentów uczestniczy w programie recyklingu linerów. W porównaniu z badaniem sprzed roku odsetek respondentów deklarujących udział w tym programie wzrósł ponaddwukrotnie – do 41%, zaś odsetek ankietowanych, którzy potwierdzili, że w nim nie uczestniczą, zmalał z 30% do 10%. 63% respondentów przyznało, że są skłonni dostarczać zużyte podkłady do centrów zbiórki, pod warunkiem, że leżą one nie dalej niż w promieniu 200 km od ich zakładów produkcyjnych.

Kierująca badaniami Jennifer Dochstader z firmy LPC komentuje: W trakcie każdej rozmowy na pierwszy plan wysuwały się dwie kwestie: łańcuchy dostaw i zrównoważony rozwój. Wśród firm stanowiących końcowe ogniwa łańcuchów dostaw panuje ogromny niepokój o utrzymanie stabilności i dostępności surowców oraz zdolności dostawców etykiet do spełnienia wymagań odnośnie do dostaw i czasu ich realizacji. Obecne zawirowania w dostawach surowców uświadomiły nam wszystkim, jak skomplikowany i wzajemnie powiązany jest globalny łańcuch dostaw. Każda firma, z którą rozmawialiśmy, podkreślała również, że chce ściślej współpracować ze swoimi dostawcami etykiet przy współtworzeniu innowacyjnych metod, które pozwolą uczynić sektor opakowań drukowanych bardziej odpornym i zrównoważonym.

Prezes FINAT Philippe Voet (z belgijskiej firmy Etivoed) dodaje:

 To, co wydarzyło się w 2020 r., było ledwie małym piwem w porównaniu z zakłóceniami globalnego łańcucha dostaw, których byliśmy świadkami w drugiej połowie 2021 roku. Obecnie brakuje niemal wszystkiego: energii, chemikaliów, masy celulozowej, papieru i makulatury, tworzyw sztucznych, farb drukarskich, transportu, laminatów, podzespołów, komponentów, ludzi. Ostatnie badania przeprowadzone w Niemczech potwierdzają, że walka o surowce spowodowała wzrost cen o 5-10% w większości segmentów łańcucha dostaw. Czas pokaże, czy napięcia te są przejściowym problemem dostosowawczym i czy wiosną 2022 r. nastąpi „miękkie lądowanie”, czy też mamy do czynienia z trwałymi napięciami o długotrwałym wpływie, które mogą zaszkodzić ożywieniu gospodarczemu. Z tych liczb jasno wynika, że nie ma jednego segmentu łańcucha wartości, który nie byłby dotknięty tymi czynnikami zewnętrznymi lub nie ponosiłby za nie winy.

Niezależnie od tych krótko- i średnioterminowych trendów nie powinniśmy tracić z oczu innego ogromnego wyzwania, przed którym branża stanie w dłuższej perspektywie: zmiany klimatu i konieczności przejścia na modele gospodarki o bardziej obiegowym charakterze. Obecne napięcia w łańcuchach dostaw mogą przyspieszyć proces przechodzenia od konsumpcji liniowej do cyrkularnej i przekształcania zużytych produktów w nowe surowce. Z tej perspektywy raport sprawia, że jestem pozytywnie nastawiony do perspektywy zbiorowej odpowiedzialności naszej branży i roli, jaką może odegrać FINAT.

Opracowano na podstawie materiałów FINAT

Tłumaczenie: TK