Muzeum Johnnie Walker Princes Street, jedna z najbardziej cenionych destynacji dla miłośników gatunkowych alkoholi z całego świata, zaprosiła swych gości do uczestnictwa w sierpniowym projekcie Johnnie Walker x Scott Naismith, generatywnym doświadczeniu opartym na sztucznej inteligencji, które pozwoliło im współprojektować butelki Johnnie Walker Blue Label z wyjątkowymi, personalizowanymi etykietami. Wydarzenie – odbywające się wyłącznie w obiekcie w stolicy Szkocji w dniach od 1 do 31 sierpnia 2024 roku – uchodzi za pierwszy w historii mariaż światowej klasy szkockiej whisky, sztuki i sztucznej inteligencji.
Każda z osób, która zdecydowała się na udział w wyjątkowym wydarzeniu, została poproszona o udzielenie odpowiedzi na trzy proste pytania. Od nich zależało, które kluczowe motywy z prac szkockiego artysty Scotta Naismitha znajdą się w graficznym projekcie butelki. Proste podpowiedzi pozwoliły wygenerować różne kolory, lokalizacje, style artystyczne i pory dnia, w wyniku czego powstała butelka zaopatrzona w unikalną i wydrukowaną w kilka minut etykietę.
Wspomniane doświadczenie zostało oparte na Projekcie Halo (Project Halo), przełomowej innowacji firmy Diageo, która umożliwia markom i konsumentom współtworzenie spersonalizowanych projektów etykiet oraz grafik na opakowaniach produktów. Technologia wykorzystująca możliwości generatywnej sztucznej inteligencji sprawia, że etykiety na produktach Diageo mają motywy charakterystyczne wyłącznie dla nich oraz powiązane z ich pasjami.
Premiera projektu odbyła się w chwili, gdy coraz więcej konsumentów poszukuje unikalnych doświadczeń oraz wybiera produkty, które odzwierciedlają ich przynależność, status i osobowość. Konsumenci wykraczają poza najbardziej aktualne zjawiska kultury i pożądają przedmiotów, które wydają się całkowicie oryginalne. W tych okolicznościach personalizacja staje się już nie tylko zachcianką, lecz także obowiązkiem.
Zespół Breakthrough Innovation w firmie Diageo angażuje się w aktywne poszukiwanie partnerów do współpracy przy testowaniu i realizowaniu przełomowych pomysłów. Projekt Halo stanowi element tego zobowiązania, zaś Diageo współpracuje z wiodącymi ekspertami branżowymi, w tym firmami takimi jak Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG i Roland DG. Spółka wykorzystała np. najnowsze osiągnięcia w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji za pośrednictwem modelu Amazon Titan, który zapewnia etyczną ochronę pracy artystów, jednocześnie umożliwiając konsumentom współtworzenie opartych na niej projektów.
Doświadczenie Johnnie Walker x Scott Naismith trwało miesiąc. Goście muzeum zyskali możliwość współuczestnictwa przez cały sierpień, przy każdym zakupie Johnnie Walker Blue Label dokonanym w jego sklepie. Dodatkową atrakcją była możliwość bezpłatnej degustacji Johnnie Walker Blue Label z udziałem eksperta, a także degustacja wyjątkowej, limitowanej edycji Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami w barze Explorers’ Bothy na dachu budynku.
Rewolucyjny krok w przyszłość
Will Harvey, starszy menedżer ds. globalnych innowacji w Diageo, wyjaśnił: To pierwszy program pilotażowy w ramach szerszej platformy, nad którą pracuje zespół Breakthrough Innovation, sprawdzając, w jaki sposób możemy odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji, tak aby umożliwić współpracę między fanami i artystami. Popyt na personalizację nie wykazuje oznak spowolnienia, więc cieszymy się, że możemy zaoferować Scottowi możliwość stworzenia jedynych w swoim rodzaju projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dzięki wcześniejszemu doświadczeniu Johnnie Walker Princes Street w korzystaniu ze sztucznej inteligencji w celu poprawy doświadczeń klientów, jest to idealne miejsce, w którym możemy przedstawić światu tę innowacyjną ofertę.
Rob Maxwell, szef muzeum Johnnie Walker Princes Street, dodał: Od momentu otwarcia Johnnie Walker Princes Street dąży do tego, aby stać się liderem w wykorzystywaniu mocy sztucznej inteligencji do
personalizowania doświadczeń swych gości. Johnnie Walker x Scott Naismith to nowy, ekscytujący krok w naszym zaangażowaniu w oferowanie osobom o różnych gustach i zainteresowaniach czegoś zupełnie innego niż to, co jest dostępne na rynku whisky. To partnerstwo jest naprawdę jedyne w swoim rodzaju i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć projekty, które nasi goście wydrukują na swoich butelkach.
Jedną z firm uczestniczących w projekcie jest Hybrid Software. Igor Vandromme, kierownik marki w tej spółce, tak ocenił jej udział: Nasze oprogramowanie CLOUDFLOW dla przedsiębiorstw odgrywa kluczową rolę w sterowaniu automatyzacją workflow z wieloma zmiennymi, w tym spontanicznym podejmowaniem decyzji przez konsumentów, co skutkuje nie tylko drukiem sezonowym i danych zmiennych, ale od teraz także drukowaniem dzieł sztuki opartym na sztucznej inteligencji. Jest to rewolucyjny krok w przyszłość wysoce spersonalizowanych doświadczeń konsumenckich marek i cieszymy się, że możemy być tego częścią.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Diageo