W maju 2023 r. na mapę opakowaniowych imprez branżowych wraca interpack – największa na świecie wystawa dla branży opakowaniowej oraz powiązanych procesów. Od poprzedniej edycji upłynęło aż 6 lat, bowiem wybuch pandemii koronawirusa i związane z nią obostrzenia uniemożliwiły zorganizowanie imprezy w 2020 r. Jednak warto było czekać: już za miesiąc Düsseldorf ponownie stanie się stolicą opakowań!
interpack to kluczowa platforma wystawiennicza i networkingowa dla producentów opakowań i ich odbiorców ze wszystkich sektorów przemysłu. W ich trakcie na stoiskach targowych wystawców prezentowane są najważniejsze trendy i rozwiązania pozwalające zmierzyć się ze współczesnymi wyzwaniami rynku: postępującą cyfryzacją produkcji, koniecznością dostosowania dotychczasowych przepływów pracy w zakresie pakowania i przetwarzania do bardziej zrównoważonych (ekologicznych) strategii, dostosowywaniem strategii sprzedaży do nowych nawyków konsumenckich oraz rozwiązywaniem problemów z wąskimi gardłami w łańcuchach dostaw.
133 piramidy Cheopsa, 4 tys. sztabek złota
Z okazji zbliżającego się wydarzenia jego organizatorzy z Messe Düsseldorf zorganizowali w Budapeszcie pod koniec lutego spotkanie prasowe dla dziennikarzy środkowoeuropejskich mediów branżowych. Podczas rejsu statkiem z nurtem Dunaju zaproszeni goście podziwiali malowniczą architekturę stolicy Węgier i wysłuchali prezentacji przygotowanych przez dyrektora targów interpack Thomasa Dohse na temat najnowszych przygotowań oraz Richarda Clemen- sa, dyrektora zarządzającego w Niemieckiej Federacji Inżynierów VDMA, o aktualnych trendach w branży opakowań.
Thomas Dohse przypomniał kilka liczb, zwięźle podsumowując poprzednią edycję z 2017 roku: 2866 (wystawców), 55 (krajów), 170 899 (zwiedzających), 934 (dziennikarzy), 37 (stadionów piłkarskich – równowartość powierzchni hal wystawienniczych). Dohse zwrócił uwagę na ogromny – i stale rosnący – potencjał branży przetwórstwa i opakowań, który próbuje zaspokoić nienasycony apetyt rynku na pakowaną żywność. Co roku globalnie sprzedaje się tyle zapakowanej żywności, ile ważyłyby 133 piramidy Cheopsa – podkreślił. W kolejnych latach będzie jej jeszcze więcej; do 2026 r. popyt na żywność wzrośnie o kolejne 14%. Podobny trend dotyczy również innych branż; badania wskazują, że rynek farmaceutyczny w latach 2021-26 urośnie pod względem wartości aż o 36%, do 2,127 mld euro. Oczywiście rosnący popyt na pakowane produkty przekłada się na rozwój sektora maszynowego: w latach 2017-21 na całym świecie wyeksportowano maszyny o łącznej wartości 213 mld euro – równowartość 4 tys. ton złota!
Wyjątkowa branża, wyjątkowe targi
Wyjątkowa branża potrzebuje wyjątkowych targów – i taki jest interpack. 18 hal, dedykowane obszary wystawiennicze, pokazy nowych specjalności oraz fora tematyczne są dowodem na prężny rozwój innowacyjności w branży. Około 2700 wystawców z całego świata zaprezentuje wiodące technologie i trendy w zakresie opakowań w całym łańcuchu wartości. Nieplanowana, aż 6-letnia pandemiczna „zwłoka” między kolejnymi edycjami oznacza, że tegoroczna edycja powinna być wyjątkowa pod względem liczby prezentowanych nowości.
Mimo ogromnej przestrzeni wystawienniczej organizatorzy zadbali o przejrzystość rozmieszczenia stoisk w poszczególnych halach. W ten sposób osoby zainteresowane procesami i maszynami do pakowania żywności, napojów, produktów konsumenckich i przemysłowych będą poruszać się w innych częściach wystawy niż poszukujący rozwiązań i maszyn do pakowania słodyczy i wypieków, farmaceutyków i kosmetyków, maszyn do etykietowania i znakowania czy materiałów i towarów opakowaniowych. Oddzielną halę otrzymali także wystawcy na towarzyszących targach dla dostawców pod nazwą „components” („podzespoły”), na których swoją ofertę zaprezentują firmy oferujące technologie do napędów, jednostek sterujących i czujników, produkty do obrazowania przemysłowego, techniki manipulacji, oprogramowanie i komunikację przemysłową oraz kompleksowe systemy automatyki dla przemysłu opakowaniowego. Dzięki optymalizacji przestrzeni targowej możliwe będzie skuteczniejsze zaplanowanie wizyty i „kierunku zwiedzania”.
Bogaty program dodatkowy
Targi interpack stanowią impuls dla postępowych i wizjonerskich koncepcji opakowaniowych, a towarzyszący im program wydarzeń specjalnych jest poszerzany przy okazji kolejnych edycji. W tym roku również odbędą się liczne specjalistyczne pokazy i fora, m.in. Co-Packing (wydarzenie poświęcone pakowaniu kontraktowemu, zorganizowane wspólnie z European Co-Packers' Association); inicjatywa Save Food (prezentacje nowych technologii pozwalających ograniczyć straty żywności i zwiększyć bezpieczeństwo produktów); konferencja Ifood (przygotowana wspólnie z Niemieckim Instytutem Technologii Spożywczych); a także gala wręczenia nagród Światowej Organizacji Opako- wań. W bieżącym roku swoją premierę będzie miało również studio telewizyjne Tightly Packed TV, które przez cały czas trwania targów będzie prowadzić rozmowy ze znanymi przedstawicielami branży, dyskusje na temat najważniejszych trendów oraz transmisje na żywo z hal wystawowych. Wszystkie relacje będą prezentowane również w internecie.
Jak podkreślił Thomas Dohse, zainteresowanie targami jest tak wielkie, że wszystkie stoiska zostały zarezerwowane już w połowie ubiegłego roku. Pozostaje więc zarezerwować sobie wolny tydzień na początku maja i odwiedzić Düsseldorf, który – jak podkreślał dyrektor imprezy – oferuje mnóstwo atrakcji również w czasie wolnym od zwiedzania centrum wystawienniczego. Zatem do zobaczenia w Düsseldorfie!
Tomasz Krawczak