Targi wróciły do gry
1 Jan 1970 12:27

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Miała być targowa wiosna, była targowa jesień. Po kilku miesiącach w zawieszeniu spowodowanym przez COVID-19 polskim organizatorom targów branżowych udało się wreszcie przeprowadzić imprezy, które pierwotnie przewidziane były na pierwszą połowę roku. Na Packaging Innovations, Polagrze i Plastpolu pojawili się wystawcy i zwiedzający, czyli generalnie powiało optymizmem, choć nie sposób było nie zauważyć znacznie okrojonej liczby stoisk i mniej licznego niż w ubiegłych latach udziału klientów. 

Pandemia koronawirusa, która w pierwszych miesiącach bieżącego roku zakłóciła normalne funkcjonowanie społeczeństw i przedsiębiorstw, odbiła się negatywnie również na organizacji imprez branżowych. Ostatnimi targami prezentującymi ofertę firm opakowaniowych był warszawski Warsaw Pack na początku marca, zorganizowany tuż przed wprowadzeniem obowiązkowych obostrzeń, po których Polacy zamknęli się w swych domach, a firmy przeszły na tryb pracy zdalnej. W tych warunkach kolejne targi branżowe nie miały racji bytu. Organizatorzy odgrażali się jednak, że to przejściowe trudności. I rzeczywiście: tej jesieni branży targowej naprawdę udało się powrócić do gry.

Packaging Innovations: małe, ale jare

Najpierw wróciły Targi Opakowań Packaging Innovations organizowane przez Targi w Krakowie, które w dniach 24-25 września odbyły się w EXPO XXI Warszawa. Jako pierwsze w naszej branży dowiodły, że przy zachowaniu restrykcyjnych obostrzeń możliwe jest przygotowanie imprezy w czasach pandemii na wysokim poziomie. 

Packaging Innovations musiały dostosować się do ścisłych rygorów higienicznych. Wszystkie spotkania odbywały się w skrupulatnie przestrzeganym reżimie sanitarnym. Każda osoba wchodząca na teren targów miała mierzoną temperaturę i była zobligowana do wypełnienia ankiety epidemiologicznej. Uczestnicy nosili maski i zachowywali dystans społeczny. Dozowniki z płynami do dezynfekcji rąk udostępniono na stoiskach i w przestrzeniach wspólnych. 

Wrześniowa edycja była mniejsza, ale – co podkreślali wystawcy 

– nie straciła na tym jakość spotkań i rozmów z klientami. Sukcesem jest to, że targi się odbyły. Są co prawda mniejsze niż wcześniejsze edycje, ale fakt, że w obecnej sytuacji są tu wystawcy i klienci, uważam za sukces. Targi w ograniczonej formie są jak esencja: wszyscy (...) przyjechali tu w bardzo konkretnym celu – podsumował Wojciech Dawidowski z firmy Rewax. Podobnego zdania była Anna Idzikowska z drukarni wielkoformatowej Labo Print SA: Targi były jak najbardziej ciekawe. Ilość wystawiających się firm była zdecydowanie mniejsza niż w zeszłym roku, natomiast (...) ilość odwiedzających przełożyła się na 

ich jakość. Jak podsumowała Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie: Wszystko wskazywało na to, że tegoroczna edycja targów Pa-

ckaging Innovations będzie rekordowa. Niestety pandemia zweryfikowała część naszych planów. Mimo wszystko wiele osób nam zaufało i dziś podkreślają, że decyzja o udziale w wydarzeniu była słuszna i korzystna.

Wrześniowy termin targów nie zmienił jednego: nadal dużą popularnością cieszyły się spotkania w strefie workShops. Przez dwa dni wiedzą i doświadczeniem dzielili się wybitni specjaliści z branży, którzy tym razem koncentrowali się przede wszystkim na kwestiach ekologii (wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele m.in. takich firm jak Mëtsa Board Poland, J.S. Hamilton, PC Print i PrintCity Alliance). Dużą dawką specjalistycznej wiedzy w trakcie sesji specjalnej zatytułowanej „Zrównoważone zarządzanie opakowaniami – producent, konsument, edukacja, ekoprojektowanie” podzielili się eksperci reprezentujący wiodących producentów, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele nauki. 

Wspomnijmy również o jeszcze jednej tradycji Packaging Innovations, czyli konkursie Strefa Studenta, który promuje i nagradza innowacyjne pomysły młodych projektantów z całej Polski. Tegoroczne nagrody finansowe, ufundowane przez firmę Targi w Krakowie i Złotego Sponsora strefy – Drukarnię Granpak, otrzymali: w kategorii „Wrażenie” za projekt „Animki – opakowanie na witaminy dla dzieci” Olaf Stachurski; w kategorii „Funkcjonalność i Forma” za „Opakowanie na cebulki kwiatowe” Agnieszka Rosołowska; w kategorii „Szata Graficzna” za projekt „Wina Fina – etykiety na wino” Gabriela Ochalik.

Polagra i Plastpol: opakowania (trochę) na peryferiach

Dwie kolejne imprezy targowe, które wróciły do życia jesienią tego roku, nie były co prawda – w odróżnieniu od Packaging Innovations – dedykowane opakowaniom, jednak dla niewielkiego grona przedsiębiorstw z naszej branży również stały się okazją do pokazania swojej oferty. Najpierw w dniach 28-30 września swoje podwoje otworzyła poznańska Polagra skierowana do branży spożywczej i sektora HoReCa, będąca od lat miejscem prezentacji technologii spożywczych, żywności, a także rozwiązań dla sektora gastronomicznego. Zorganizowane z zachowaniem obostrzeń sanitarnych, bez typowej fety towarzyszącej poprzednim edycjom (zrezygnowano z oficjalnego otwarcia targów i uroczystego wręczania Złotych Medali MTP – jednym z nich nagrodzona została m.in. Fabryka Maszyn Pakujących Radpak za system RPP-100 z hybrydowym manipulatorem osiowym i obrotnicą horyzontalną), przyciągnęły zdecydowanie mniejszą liczbę wystawców. Mimo to jak co roku towarzyszył im ciekawy program wydarzeń, w tym szkolenia i debaty na temat kondycji branży i nowych możliwości jej rozwoju, a także pokazy i konkursy kulinarne. 

Warto wspomnieć, że dodatkową atrakcją targów, oprócz prezentacji oferty firm takich jak: Coffee Service, Pakmar, Polpak, Radpak i Yanko, było wręczenie tytułu „Zasłużony dla Przemysłu Opakowań” ustanowionego przez Polską Izbę Opakowań. W tym roku Kapituła Tytułu pod przewodnictwem prof. zw. dr. hab. Andrzeja Korzeniowskiego postanowiła wyróżnić założyciela firmy Coffee Service, Tadeusza S. Stępnia. 

Kieleckie Międzynarodowe Targi Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych i Gumy PLASTPOL (6-8 października 2020) są od lat obowiązkowym punktem w kalendarzu każdej firmy działającej w sektorze przetwórczym tworzyw niemal na każdym kontynencie. W tym roku wystawców wystarczyło do zapełnienia trzech (z siedmiu) hal. Podobnie jak w przypadku Polagry liczba wystawców z sektora opakowaniowego była mniejsza niż w ubiegłych latach. Słabszą niż zwykle frekwencję firm organizatorzy starali się zrekompensować interesującym programem merytorycznym w formie konferencji połączonych z panelami dyskusyjnymi i seminariami.

Podczas tegorocznej edycji targów PLASTPOL nie zabrakło strefy BioTworzyw, gdzie zaprezentowane zostały wyroby biodegradowalne, kompostowalne, biopochodne. Warto również wspomnieć o Seminarium Technicznym PLASTECH INFO, skupionym wokół tematu tworzyw sztucznych jako materiału przyjaznego dla środowiska naturalnego i życia człowieka. Prezentacje prelegentów odnosiły się w dużej mierze do niesłusznie kreowanego negatywnego wizerunku tworzyw sztucznych oraz zwracały uwagę na możliwości ich zastosowania we w pełni odpowiedzialny i racjonalny sposób w kontekście istniejących wymagań środowiskowych, a także eksponowały świadome gospodarowanie zasobami poprzez właściwy dobór materiału, technologii i optymalizację procesu przetwórczego. 

Na podstawie materiałów organizatorów opracował TK