We wrześniu miały miejsce znaczące dla segmentu opakowaniowego targi: monachijskie drinktec (11-15 września), norymberskie FachPack (24-26 września), brukselskie Labelexpo (24-27 września) i oczywiście poznańskie Pakfood (23-26 września).
Łatwo zauważyć, że FachPack, Labelexpo i Pakfood odbywały się w tym samym czasie. Biorąc pod uwagę rozmach i rozmiar dwóch pierwszych warto się zastanowić, czy zmiana terminu targów Pakfood nie wpłynęłaby na wzrost zarówno liczby odwiedzających, jak i wystawców? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak oczywista, ponieważ data Pakfoodu była uzależniona od odbywających się w tym samym czasie targów Polagra Food, Polagra Gastro i Polagra Tech; na terenie MTP odbywały się także wystawy Invest Hotel oraz Smaki Regionów. Bezpośrednie sąsiedztwo tych imprez miało duży wpływ na frekwencję i zaangażowanie uczestników targów Pakfood, którzy zapoznali się z ofertą 130 wystawców tego wydarzenia.
Uroczystą galę otwarcia targów Polagra Food, Polagra Gastro, Polagra Tech oraz Pakfood i Invest Hotel poprzedziła konferencja prasowa ministra rolnictwa – Stanisława Kalemby oraz prezesa MTP – Andrzeja Byrta. W uroczystym otwarciu targów uczestniczył także wicepremier i minister gospodarki – Janusz Piechociński. Mówiąc o uroczystości inauguracyjnej należy wspomnieć o wyróżnieniu, jakie podczas niej otrzymał redaktor Opakowania – Marian Feldman, który zwyciężył w plebiscycie „Zasłużony dla Przemysłu Opakowań 2013”. Wyróżniono go za 60-letnią działalność na rzecz popularyzacji i promocji opakowalnictwa oraz polskiego przemysłu opakowań.
Zdaniem organizatorów tegoroczna edycja targów Pakfood odniosła sukces i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Z biznesowego punktu widzenia najważniejsze jest to, że od wielu lat udaje się zachować bardzo profesjonalny wymiar wydarzeń, podczas których próżno szukać osób przypadkowych. Wielkim sukcesem jest także efekt naturalnej wręcz synergii sektora opakowań oraz przemysłu spożywczego – mówi Joanna Kucharska, dyrektor wydarzenia.
Poprosiliśmy wystawców Pakfoodu, aby podzielili się z nami swoimi refleksjami na temat imprezy.
Wśród nich znalazła się firma AGJ, która zaprezentowała urządzenia etykietujące, drukująco-etykietujące, transportery, urządzenia znakujące bezpośrednio oraz drukarki. Największą popularnością cieszyły się urządzenia etykietujące oraz urządzenia drukujące bezpośrednio na kartonach, dzięki którym można zastąpić tradycyjne etykiety i znacznie zaoszczędzić – mówi Krzysztof Prusak, specjalista ds. handlowych w firmie AGJ.
Rozwiązania ułatwiające i przyspieszające transport bliski oraz linie rozlewnicze do konfekcjonowania m.in. płynów zaprezentowały spółki AHS Polska i Albertina Polska. Na stoisku prezentowaliśmy takie rozwiązania jak: wózki manipulacyjne, manipulatory podciśnieniowe m.in. do przenoszenia worków, ale również system napełniania butelek i kanistrów oraz tubiarkę do dozowania np. kremów do rąk w tubki. Jak co roku urządzenia te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a co za tym idzie dużą liczbą pozyskanych kontaktów – mówi Marta Sieniuć, dyrektor firmy AHS Polska.
Refleksją na temat targów podzieliła się także firma ANL Plastics specjalizująca się w projektowaniu i produkcji termoformowalnych opakowań z tworzyw sztucznych. W tym roku zaprezentowaliśmy opakowania standardowe z naszej oferty, jak również projekty stworzone specjalnie na zamówienie klienta. Można było zobaczyć opakowania w bogatej gamie kolorystycznej stworzone z różnych rodzajów materiału (folia PP, PET, PS, OPS, HDPE). Frekwencja była dużo niższa, ponieważ w tym samym czasie odbywały się targi FachPack w Norymberdze. Mimo to zauważyliśmy wzrost zainteresowania ze strony większych klientów – mówi Karolina Bednarz, specjalista ds. administracyjnych i kontroli jakości w firmie ANL Plastics.
Dla firmy Coffee Service tegoroczna edycja targów Pakfood również była udana. Zaprezentowaliśmy nowy system otwierania opakowań: torebek, saszetek i sticków. Jako nowość zaprezentowaliśmy nacięcie laserowe, które poza ułatwieniem otwierania może wykonywać różne kształty opakowań podnosząc ich estetykę. Pokazywaliśmy również automat do pakowania w gotowe torebki z możliwością zagęszczania produktu – mówią przedstawiciele firmy Coffee Service.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się także urządzenia szorujące firmy Gansow prezentowane na stoisku przedsiębiorstwa Eco-Clean. Wojciech Idzik, specjalista ds. sprzedaży w firmie Eco-Clean komentuje: Nawiązaliśmy wiele nowych, obiecujących kontaktów handlowych, więc z punktu widzenia wystawcy uważamy tegoroczne targi za bardzo udane i mamy zamiar brać w nich udział w przyszłości.
Wśród wystawców Pakfoodu znalazła się także firma Fano specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości etykiet samoprzylepnych i laminatów saszetkowych na roli. Udział w tegorocznej edycji był dla Fano okazją do zaprezentowania swoich osiągnięć w zakresie druku z wykorzystaniem technologii HD Flexo z wysoką liniaturą 220 linii/cal. Tegoroczne targi nie należały do największych z uwagi na pokrycie się terminów kilku imprez, również Labelexpo, jednak odwiedziło nas kilku znaczących klientów, a biorąc pod uwagę równoległe targi Polagra, na których odbyliśmy wiele spotkań, targi wydają się być owocne i umożliwiły w naszej ocenie zainteresowanie wielu klientów naszą ofertą – podsumowuje Bolesław Jasinowicz, wiceprezes spółki Fano.
Swoje produkty z zakresu usprawniania procesów logistycznych i produkcyjnych przy zastosowaniu kodów kreskowych i 2D zaprezentowała firma HIT-Kody Kreskowe. Zainteresowaniem cieszyła się wprowadzona kilka tygodni temu do oferty kolorowa drukarka etykiet Kiaro! oferująca wielobarwne nadruki z rozdzielczością 1200 dpi. Specjaliści HIT-Kody Kreskowe przygotowali w przemysłowych drukarkach etykiet dodatkowe rozwiązania, m.in. integrację wagi z drukarką z nadrukiem wagi na etykiecie czy system wizyjny Datalogic Automation, który automatycznie odczytuje i kontroluje na drukowanej etykiecie dane zmienne alfanumeryczne i kody kreskowe. Na stoisku firmy można było także zobaczyć najnowsze modele urządzeń AutoID. Wśród aplikacji systemowych warto wyróżnić system nawigacji i kontroli wózków widłowych w magazynie PilotPro – mówi Anna Witkowska, reprezentująca firmę HIT-Kody Kreskowe.
Po raz pierwszy na targach Pakfood w roli wystawcy pojawiła się firma KDS. Korzystna jest zbieżność Pakfoodu z targami żywności i przemysłu spożywczego Polagra Food. Producenci żywności oraz dostawcy opakowań mieli okazję do wymiany wzajemnych doświadczeń i potrzeb. Dla naszej działalności, jaką jest produkcja etykiet samoprzylepnych, zarówno jedni, jak i drudzy są partnerami do rozmów handlowych – mówi Ewa Brzostek-Ciarcińska, kierownik marketingu w firmie KDS.
Swoją ofertę zaprezentowało także Przedsiębiorstwo Multi oferujące kompleksowe, indywidualne rozwiązania do znakowania. Obok urządzeń i rozwiązań od lat znanych zaprezentowaliśmy nowe drukarki inkjet EBS 6500 oraz 260 Handjet, które właśnie wchodzą do sprzedaży. Uwagę gości zwrócił również multiliniowy manipulator głowicowy drukarek inkjet zwiększający ich mobilność, zaprojektowany i wykonany przez naszych konstruktorów. Niestety tegoroczne targi cieszyły się wyraźnie mniejszym zainteresowaniem zarówno gości, jak i wystawców – mówi Sławomir Majdzik, asystent prezesa w Multi.
Wśród wystawców tegorocznej edycji targów Pakfood nie zabrakło także firmy Pakmar. Firma Pakmar przedstawiła przede wszystkim swoją bogatą ofertę folii do żywności. W czasie targów promowano także maszyny do pakowania w technologii MAP oraz folie biodegradowalne PLA. Firma jest ogólnie zadowolona z imprezy, niemniej dało się zauważyć zmniejszenie liczby klientów i zwiedzających, prawdopodobnie ze względu na odbywa
jące się w tym samym czasie targi FachPack oraz Label-expo – mówi Marek Rosłon, prezes firmy Pakmar.
Swój udział jako udany ocenia laureat Złotego Medalu MTP – firma Radpak, specjalizująca się w produkcji maszyn pakujących. Złoty Medal przyznano produkowanej przez Radpak kartoniarce poziomej RKH-06S. Tegoroczna edycja targów Pakfood
była dla nas miłym zaskoczeniem. Obawialiśmy się początkowo mniejszej frekwencji w porównaniu do ubiegłych lat, ponieważ już pierwszego dnia zauważyliśmy znacznie mniejszą liczbę zarówno wystawców, jak i odwiedzających. Nie miało to jednak żadnego wpływu na frekwencję na naszym stoisku. Zainteresowanie maszynami pakującymi, w tym kartoniarką, która otrzymała Złoty Medal MTP, było na tyle duże, iż możemy uznać targi za udane. Oferowane kompletne linie pakujące, zaawansowane technologie, nowe rozwiązania i systemy pakujące, były tym bardziej interesujące, iż jest to polski produkt i polska myśl techniczna – komentuje Radosław Sakowski, specjalista ds. sprzedaży w firmie Radpak.
Z udziału w targach zadowolony jest również Waldemar Salamon, wiceprezes zarządu w spółce Silny & Salamon. Na targach zaprezentowaliśmy maszynę typu flowpack do zawijania cukierków twardych z wysoką wydajnością (1300 opak./min). Dużym zainteresowaniem cieszył się, zaprezentowany jako nowość, bezdrutowy klips wielokrotnego użytku Clipseal. Nasza wystawiennicza strategia marketingowa została uhonorowana przyznaniem statuetki Acanthus Aureus 2013.
Swoją ofertę zaprezentowała też firma Sternal International specjalizująca się w kompleksowym rozwiązywaniu problemów związanych z regulacją poziomu wilgotności powietrza Prezentowaliśmy nową głowicę wysokociśnieniową do precyzyjnego nawilżania powietrza. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem zwiedzających. Udzielanie wyczerpujących odpowiedzi na liczne pytania zaowocowało nowymi zamówieniami – komentuje Remigiusz Sternal, dyrektor handlowy Sternal International.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się także stoisko firmy Velteko, która również otrzymała nagrodę Acanthus Aureus
2013. Velteko to znaczący europejski producent pionowych maszyn i linii pakujących. Marek Sobkowiak, dyrektor Velteko, mówi: Od dłuższego już czasu koncentrujemy się na wysokowydajnych, zaawansowanych rozwiązaniach z zakresu techniki pakowania i w tym roku pokazaliśmy dwa urządzenia, które doskonale oddają ducha naszego programu produkcji – ultraszybką, dwutubusową maszynę pakującą HSV 120 Continual Duplex – z możliwością pracy do 360 opakowań/min oraz pionową maszynę pakującą HSV 101B Continual formującą m.in. opakowania znane jako doy pack z zamykaniem strunowym. Jest to ciekawa propozycja, ponieważ doy pack to opakowania znane do tej pory z maszyn poziomych, natomiast korzystając z urządzenia Velteko klient otrzymuje także wszystkie zalety bardzo uniwersalnej maszyny pionowej, a więc wiele innych kształtów opakowań, małe potrzeby co do przestrzeni roboczej, dużą szybkość pracy oraz mocną i niezawodną konstrukcję zapewniającą bezpieczeństwo procesu produkcji klienta, a także długoletnią bezawaryjność.
W tegorocznej edycji targów udział wziął także producent opakowań giętkich dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego – firma Ecor Product.
Jak widać, wiele firm spośród wystawców targów Pakfood jest zadowolonych z udziału w imprezie.
Poza wymienionymi w artykule wystawcami w targach Pakfood 2013 uczestniczyły też m.in. firmy: HMB Zakład Mechaniczny, J. S. Hamilton Poland SA, Karl Knauer, Logispak, Masterlogo oraz Piab.
Podczas targów swoją obecność podkreśliła także Polska Izba Opakowań, która oprócz czynnego udziału w uroczystości inauguracyjnej zorganizowała szereg przedsięwzięć promocyjno-edukacyjnych. Wśród nich znalazły się m.in. dwa seminaria: „Przemysł i rynek opakowań. Wybrane problemy” oraz „Opakowania a żywność”.