Firma Techpak z wielkopolskiej Wrześni specjalizuje się w dostarczaniu innowacyjnych i zintegrowanych rozwiązań opakowaniowych z tektury litej i falistej, indywidualnie dopasowanych do potrzeb swych klientów. Przeszło 20-letnia historia i szerokie grono zadowolonych odbiorców świadczą o sukcesie, jaki odniosła na konkurencyjnym rynku. O jego źródłach i dniu dzisiejszym Techpaku opowiada w rozmowie z nami Rafał Dziel, prezes firmy.
W ubiegłym roku Państwa zakład obchodził jubileusz 20-lecia. W jakich okolicznościach doszło do powstania spółki i jakie były kamienie milowe w jej rozwoju? Czy wszystkie dotychczas zakładane cele udało się osiągnąć?
Rafał Dziel: Rzeczywiście, w październiku 2016 roku Techpak obchodził jubileusz 20-lecia powstania firmy. Początek działalności był bardzo trudny, dziś wręcz niewyobrażalny. Pierwsze zlecenia produkcyjne realizowane były w malutkiej hali o powierzchni zaledwie 100 m2, za pomocą narzędzi bez jakiejkolwiek automatyzacji. Upór, determinacja i ciężka praca właścicieli doprowadziły do tego, że już po 4 latach spółka prowadziła działalność w halach produkcyjno-magazynowych o powierzchni 2600 m2 i zatrudniała ponad 50 pracowników.
Kluczowym momentem w historii firmy były lata 2006-2008 związane z przeniesieniem działalności do nowej lokalizacji w Białężycach oraz uruchomieniem kilku nowych linii produkcyjnych. W późniejszym okresie realizowaliśmy kolejne cykliczne procesy inwestycyjne. Dziś dysponujemy parkiem maszynowym zlokalizowanym w halach produkcyjno-magazynowych o powierzchni kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych i zatrudniamy ponad 250 pracowników.
Produkujecie opakowania i ekspozytory z tektury falistej. Jaka jest skala produkcji? Do jakich odbiorców trafiacie? Gdzie sprzedajecie swoje produkty i jaka ich część jest kierowana za granicę?
R.D.: Podstawę naszego biznesu stanowi produkcja standardowych opakowań ochronnych oraz zaawansowanych opakowań ekspozycyjnych. Rocznie wprowadzamy na rynek opakowania o łącznej powierzchni kilkudziesięciu milionów metrów kwadratowych tektury. Dodatkowo, kierując się potrzebami naszych kontrahentów, utworzyliśmy specjalny dział Co-Packingu stanowiący atrakcyjną usługę łączącą nasze opakowanie i konfekcjonowanie wyrobów naszych partnerów. Przyglądając się naszym odbiorcom przez pryzmat rynku możemy przyjąć, że są oni powiązani praktycznie ze wszystkimi gałęziami przemysłu, od spożywczego przez meblarski po motoryzacyjny. Z kolei patrząc pod kątem położenia geograficznego, dostarczamy nasze opakowania do kontrahentów zlokalizowanych na terenie całej Polski. Poza granicę kraju trafiają opakowania o większym stopniu przetworzenia, których eksport jest bardziej efektywny ekonomicznie.
Jakiego typu opakowania oferuje Państwa zakład? Które z nich dominują? Jak rozwijała się oferta firmy na przestrzeni lat?
R.D.: W naszym portfolio znajdują się wszelkiego rodzaju opakowania z tektury falistej i litej. Staramy się, aby nasza oferta rozwijała się zgodnie z postępującymi trendami na rynku opakowań. Kiedyś dominowały opakowania bez nadruku, ewentualnie z jednym lub dwoma kolorami. Natomiast obecnie większość produkowanego przez nas asortymentu stanowią skomplikowane opakowania fasonowe z wielokolorowym nadrukiem wytwarzanym w różnych technologiach. Duży nacisk kładziemy na rozwój segmentu opakowań ekspozycyjnych SRP i POS, dlatego intensywnie rozbudowujemy nasze zaplecze R&D w celu sprostania rosnącym potrzebom rynku.
Proszę pochwalić się możliwościami swego parku maszynowego. Jak przebiegał jego rozwój? Czy planujecie kolejne inwestycje?
R.D.: Nasz park maszynowy podlega nieustannej ewolucji. Stawiamy na sprawdzonych dostawców gwarantujących jakość i serwis, które ograniczają ryzyka wystąpienia awarii i nieplanowanych postojów. Nasze zasoby pozwalają na produkcję opakowań zwykłych klapowych, a także wyrafinowanych opakowań fasonowych, w wersji bez nadruków, z kilkukolorowym drukiem fleksograficznym lub wielokolorowym offsetowym i cyfrowym. Oczywiście posiadane technologie pozwalają nam wykonywać projekty specjalne, np. nanosić warstwę antypoślizgową na wewnętrzną stronę dna opakowania, która stabilizuje ładunki podczas transportu lub w trakcie ekspozycji sklepowej. Dokonywane przez lata inwestycje wprowadzały do naszego parku maszynowego i procesów technologicznych coraz większą automatyzację i informatyzację, zwiększając wydajność, kontrolę oraz zarządzanie procesami.
Firma chwali się własnością opatentowanych rozwiązań technologicznych.
R.D.: Stawiając sobie za cel wysoką jakość produkcji, jej powtarzalność oraz dużą wydajność, postanowiliśmy wprowadzić innowacyjną kontrolę optyczną na trzech newralgicznych liniach technologicznych związanych z operacjami laminowania, sztancowania i sklejania. Nasze prace, prowadzone przy wsparciu uczelni wyższych i jednego ze światowych liderów z zakresu technologii wizyjnych, poskutkowały wypracowaniem rozwiązań posiadających zdolności patentowe.
Jakie wartości przyświecają firmie Techpak w jej działalności? Chętnie informujecie o swej dbałości o o środowisko naturalne i otoczenie społeczne.
R.D.: W roku 2008 wdrożyliśmy Zintegrowany System Zarządzania, obejmujący swoimi normami ISO i PN obszary zarządzania BHP, ochroną środowiska i jakością. W 2017 roku, w ramach realizacji polityki zrównoważonego rozwoju, rozszerzyliśmy certyfikowane obszary naszej działalności o produkcję z poszanowaniem zasobów leśnych, czego wyrazem jest certyfikat FSC. Polityka zrównoważonego rozwoju jest obecna w życiu spółki od samego początku jej działalności i nie wyraża się wyłącznie certyfikatami i wdrożonymi procedurami; świadczą o niej nasze otoczenie i nasza kadra. Poza wspieraniem różnych inicjatyw społecznych firma czynnie angażuje się w życie pracowników. Dobra atmosfera i poszanowanie drugiego człowieka są wartościami, które powodują, że wielu pracowników wiąże się z firmą Techpak od początku swej kariery zawodowej, tworząc tym samym zgrany i solidny zespół.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Tomasz Krawczak