Tektura, naturalnie!
1 Jan 1970 11:46

W 2013 r. stowarzyszenie FEFCO uruchomiło kampanię informacyjną promującą korzyści zapewniane przez opakowania z tektury falistej pod nazwą „Corrugated Of Course” (Tektura – naturalnie). Ideę tej inicjatywy przybliża Paweł Rogalka, rzecznik Sekcji Tektury Falistej (STF) przy Stowarzyszeniu Papierników Polskich (SPP). Czy wszyscy w Polsce wiedzą, czym jest tektura falista? Jeśli tak, to czy wiedza ta nie jest zbyt powierzchowna? Paweł Rogalka: Tektura falista jest częścią naszej rzeczywistości od ponad stu lat i stała się czymś równie oczywistym jak inne „zwyczajne” przedmioty czy materiały. Myślę, że każdy wie, czym ona jest, ale z pewnością niewiele osób zwraca uwagę na możliwości, jakie daje. Dla wielu z nas to po prostu sklejone ze sobą trzy warstwy papieru, z których środkowa jest pofalowana. Tektura falista to popularny i sprawdzony sposób na ochronę produktu podczas transportu. Z punktu widzenia współczesności koncepcja tektury falistej ma jednak dodatkowe atuty, które dla jej twórców nie były jeszcze takie ważne. Dziś, gdy walczymy o środowisko naturalne, tektura falista to najlepsze i najbardziej przyjazne mu rozwiązanie, gdyż jest to materiał wyprodukowany w całości z surowców odnawialnych, podlega całkowitemu przetworzeniu i doskonale funkcjonuje w łańcuchu recyklingowym. Dlatego zastosowanie tego materiału jest coraz szersze. Powstaje coraz więcej różnorodnych produktów, które go wykorzystują. Jaki jest najlepszy sposób, aby zwrócić uwagę na możliwe sposoby wykorzystania tektury falistej i dotrzeć do potencjalnych odbiorców? P.R.: Sekcja Tektury Falistej przy Stowarzyszeniu Papierników Polskich zaangażowała się ostatnio w kampanię promocyjną tektury o wdzięcznej nazwie Corrugated Of Course (Tektura – Naturalnie). Jej głównym elementem jest strona internetowa, ostatnio dostępna również w języku polskim, stanowiąca centrum informacji o wydarzeniach, konferencjach i innych eventach, w których tektura w jakikolwiek sposób uczestniczy. Mamy tu również dział poświęcony niekonwencjonalnemu wykorzystaniu tego materiału. Wszystkich z pewnością zadziwią plany tekturowego domu, tekturowy samochód, drukarka czy lodówka, a nawet przepis na kompost w przydomowym ogródku z wykorzystaniem zużytej tektury falistej. Istotną rolę edukacyjną odgrywają również krótkie filmy animowane, w których Pan Tekturka (Mr. Corrugated) opowiada nam o interesujących szczegółach dotyczących tego materiału. Czy taki zabawny sposób komunikacji spowoduje wzrost zainteresowania tym surowcem? P.R.: Z pewnością. Pan Tekturka już zaskarbił sobie sympatię internautów i otrzymał w ubiegłym roku, wraz z całą kampanią, nagrodę Grocer's Award w Londynie. Stał się prawdziwą „twarzą” tektury falistej. Jak wygląda przyszłość w świecie, w którym opakowanie spełnia nie tylko funkcje ochronne, ale również w jakimś sensie kreuje produkt? Czy polski rynek to dobry grunt do budowy wzrostu w tym segmencie? P.R.: Możliwość kreowania produktu poprzez opakowanie tekturowe to właśnie największa jego zaleta. W przeciwieństwie do konkurencyjnych surowców tektura umożliwia wykonywanie na niej najróżniejszych nadruków, a dzięki temu dodatkowo promuje produkty i ich producentów. Rynek polski jest w pełni dojrzały i świadomy możliwości, jakie daje tektura, a w dziedzinie innowacji w jej wykorzystaniu jest nawet europejską awangardą. Przykładem niech będą promowane przez polski browar opakowania do piwa, mające jednocześnie funkcje lodówki. W powszechnej świadomości Polaków tektura pozostaje wciąż nieodkryta, co dzięki naszej kampanii postaramy się zmienić. Dziękuję za rozmowę.