Trend Safari na zielono
1 Jan 1970 12:13

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

3 października w Warszawie, w obecności licznie zgromadzonych przedstawicieli branży, odbyła się kolejna konferencja z cyklu Trend Safari organizowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, tym razem poświęcona tematyce ekologii w opakowalnictwie. Dyskutowano o zbliżających się zmianach w przepisach prawnych, które wprowadzą restrykcyjne wymogi dotyczące opakowań kosmetyków.

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego aktywnie śledzi branżowe trendy oraz krzewi fachową wiedzę dzięki wsparciu specjalistów i analizie danych i raportów. Staramy się prowadzić dialog z możliwie szeroką grupą ekspertów – od zespołów technicznych po marketingowców. Dzień po dniu nakładamy tę wiedzę na projektowane zmiany prawne i sprawdzamy, co razem mogą oznaczać dla sektora kosmetycznego – tłumaczy Aleksandra Lau, menedżerka ds. PR w PZPK. Tym razem Związek pochylił się nad problematyką wymagań, jakie przed branżą kosmetyczną stawia treść rozporządzenia Komisji Europejskiej dotyczącego opakowań i gospodarowania odpadami opakowaniowymi (Packaging and Packaging Waste Regulation – PPWR). Do udziału w konferencji Związek zaprosił przedstawicieli firm kosmetycznych i opakowaniowych oraz ekspertów środowiskowych, specjalistów z działów nadzoru i R&D, brand managerów, marketingowców, projektantów oraz wszystkich przedstawicieli łańcucha wartości opakowań i produktów.

Bogaty program konferencji – dla każdego coś ciekawego

W agendzie wydarzenia znalazły się bloki tematyczne angażujące ekspertów różnych dziedzin. W pierwszym z nich, poświęconym obecnej sytuacji na rynku opakowań kosmetycznych, prelegenci reprezentujący PZPK, REKOPOL Organizację Odzysku Opakowań oraz firmy członkowskie tłumaczyli potrzebę systemowych zmian w projektowaniu opakowań kosmetyków, prezentowali wymogi, jakie stawia opakowaniom rozporządzenie PPWR, oraz przedstawili pierwszy w Polsce raport przydatności opakowań kosmetycznych do recyklingu zatytułowa-ny „Mapa recyklowalności opakowań kosmetyków”.

W drugiej części konferencji eksperci sektora kosmetycznego, wykładowcy ASP, projektanci i praktycy z firm kosmetycznych dyskutowali na temat ekoprojektowania opakowań kosmetyków zgodnie z wymogami Zielonego Ładu oraz zastanawiali się, czy zrównoważone opakowanie ma szansę spodobać się klientom i w swej nowej formie pozostać skutecznym narzędziem sprzedaży.

Kierunek właściwy, ale droga wyboista

Za wstęp do konferencji posłużyła wypowiedź europosłanki Róży Thun z partii Polska 2050 Szymona Hołowni, która angażuje się w prace nad rozporządzeniem PPWR z ramienia grupy politycznej Renew Europe. Jej refleksja dotyczyła zderzenia branży kosmetycznej – i jej kolorowych, atrakcyjnych opakowań o wysokim poziomie uszlachetnień – z potrzebami środowiska i koncepcją „mniej znaczy więcej”, którą odzwierciedlają zapisy w PPWR. Nie chcemy, abyście rezygnowali Państwo z przewag konkurencyjnych czy wyróżniania marek – bo konkurujące o klienta produkty nie mogą być identyczne – ale abyście szukali sposobów na ograniczenie ilości odpadów. Uczmy konsumentów, że nadmiar jest zły, a prościej i mniej to również bardziej ekologicznie – zachęcała słuchaczy podkreślając, że to na nich spoczywa ogromna odpowiedzialność za przysz- łość naszej planety.

Po europosłance głos zabrała dr inż. Ewa Starzyk z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego z prelekcją „Minimalne, możliwe do recyklingu, z recyklatem, czyli opakowanie zgodnie z PPWR”. Jej wystąpienie było zwięzłym i faktograficznym przeglądem kluczowych kwestii związanych z rozporządzeniem PPWR, począwszy od rysu historycznego i oceny dotychczasowej skuteczności przepisów i przyczyn, dla których nie udało się osiągnąć celów zapisanych w dyrektywie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych z 1994 i jej rewizji z lat 2008 i 2014. Jak podkreślała, to skutek niewłaściwego dopasowania podmiotów do odpowiedzialności za realizację „zielonych” zobowiązań. Dlatego obecnie wszystkie europejskie raporty wskazują, że przepisy nie działają, ilość odpadów i surowców opakowaniowych rośnie, tak samo jak opakowań nienadających się do recyklingu – tłumaczyła prelegentka.

Następnie przeszła do opisu wymagań, jakie stawia przed opakowaniami rozporządzenie PPWR. Musimy zdawać sobie sprawę, że dostosowanie niektórych rodzajów opakowań kosmetycznych do wymogów rozporządzenia będzie trudne, a innych wręcz niemożliwe – podkreśliła. Jako przykład podała wymóg minimalizacji opakowań pod względem masy i objętości nieuwzględniający funkcji prezentacji produktu spełnianej przez opakowanie, która z perspektywy branży, komunikacji i sprzedaży jest często kluczowa. Oznacza to, że prezentacja nie ma znaczenia dla uzasadnienia określonej konstrukcji i projektu opakowania. W zamyśle regulatora ma być minimalnie, a niekoniecznie efektownie – tłumaczyła Ewa Starzyk.

Jej zdaniem PPWR nie jest idealnym rozwiązaniem: brakuje w nim wielu elementów niewpływających negatywnie na środowisko, ale ułatwiających życie branży kosmetycznej; nie zapewnia pełnej harmonizacji rynku w całej UE; nie uwzględnia recyklingu chemicznego, bez którego cele użycia recyklatów mogą być trudne do zrealizowania; wreszcie przelicza zawartość recyklatów na jednostkę opakowania, a nie kategorię produktów. Dostrzegamy w tym prawie szereg ryzyk dla naszej branży, związanych z forsowaną standaryzacją opakowań, niewykonalnością niektórych rozwiązań, utratą części funkcjonalności opakowań i produktów, problemem z akceptacją przez klientów i fragmentacją rynku Unii Europejskiej. Mimo to wyraźnie zadeklarowała: BRANŻA KOSMETYCZNA ZDECYDOWANIE POPIERA WSZYSTKIE CELE ZIELONEGO ŁADU, PPWR i ROP!

Potrzebujemy wyłącznie racjonalnej ramy prawnej, nie odrzucając PPWR, a jedynie definiując szereg ryzyk i zagrożeń, które wynikają z zawartych w nim przepisów.

Nowy raport o recyklingu opakowań kosmetycznych

Podczas konferencji miała miejsce premiera raportu poświęconego przydatności opakowań kosmetyków do recyklingu, który zaprezentowali Jakub Tyczkowski i Magda Biernat z REKOPOL Organizacji Odzysku Opakowań oraz Magdalena Turowska z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Raport powstał z myślą o sprawdzeniu i określeniu sposobów poprawy recyklingu opakowań powszechnie stosowa- nych w branży kosmetycznej. Jego celem było również sformułowanie rekomendacji dotyczących ekoprojektowania pod kątem sortowania i odzysku opakowań produktów kosmetycznych oraz identyfikacja tzw. quick wins, czyli przypadków, w których niewielka lub precyzyjnie określona zmiana opakowania może prowadzić do znaczącej poprawy możliwości jego recyklingu.

Raport nie jest analizą wpływu środowiskowego opakowań i oceny ich cyklu życia, bowiem koncentruje się na potencjale sortowania i recyklingu opakowań – tłumaczyła Magdalena Turowska. W ramach części badawczej przeprowadzono szereg analiz i ocen wybranych, reprezentatywnych dla branży kategorii opakowań produktów kosmetycznych pod kątem ich przydatności do recyklingu. Obejmowały one konsultacje ze zbierającymi, sortowniami i recyklerami oraz testy wybranych opakowań w laboratoriach, sortowniach i zakładach recyklingu (głównie pod kątem rozpoznawalności materiału, obecności we wsadzie do procesu, wpływie na proces recyklingu danej struktury). Część badawcza przyniosła nowe wnioski dotyczące zachowania opakowań po produktach kosmetycznych w procesie zagospodarowania odpadów na różnych jego etapach. Pokazała wstępne dane, ile jest opakowań po produktach kosmetycznych w poszczególnych strumieniach odpadów komunalnych. Dostarczyła nowych informacji na temat projektowania opakowań dla recyklingu – jakie elementy opakowań kosmetyków mogą stanowić barierę dla recyklingu i jakie działania zastosować, aby zwiększyć przydatność tych opakowań do recyklingu. To pierwsza tego typu analiza branżowa wykonana i udostępniona szeroko na polskim rynku. Raport jest dostępny bezpłatnie na stronie internetowej www.kosmetyczni.pl.

Pierwszy blok konferencji zakończyła prezentacja firm członkowskich PZPK zatytułowana: „Dobre praktyki są dostępne już dziś: projektowanie zrównoważonych opakowań”, których przedstawiciele pochwalili się obecnie realizowanymi działaniami przyjaznymi dla środowiska i ochrony zasobów.

Jak odchudzić opakowania, ale zachować ich atrakcyjność

Drugi blok tematyczny konferencji, poświęcony ekoprojektowaniu opakowań przyszłości, rozpoczęła prelekcja Victora Frontere, przedstawiciela SPICE – Sustainable Packaging Initiative for CosmEthics, inicjatywy zapoczątkowanej w 2018 r. przez firmy L'Oréal i Quantis, która rozrosła się do blisko 30 globalnych marek kosmetycznych i organizacji w całym łańcuchu wartości opakowań. Członkowie SPICE wspólnie współtworzą metodologie i narzędzia ułatwiające projektowanie i wdrażanie zrównoważonych opakowań kosmetyków. SPICE umożliwia sektorowi kosmetycznemu poczynienie znaczących postępów w trzech kluczowych obszarach: kierowaniu rozwojem zrównoważonej polityki opakowaniowej w oparciu o metodologię opartą na nauce; wspieraniu innowacji w zakresie opakowań dzięki obiektywnym kryteriom ekoprojektowania oraz zapewnianiu konsumentom przejrzystości w zakresie ekologiczności opakowań. SPICE oferuje swym członkom kompleksową i naukową metodę obliczania śladu ekologicznego ich opakowań; dostęp do studiów przypadków; przyjazne w użytkowaniu narzędzia ekoprojektowania oraz wielowskaźnikową i sektorową bazę danych środowiskowych.

Małgorzata Greszta z Polskiego Paktu Plastikowego skoncentrowała się na temacie: „Zasada 3R w praktyce projektowania opakowań – najlepsze praktyki i narzędzia PPP”. Ambicją Polskiego Paktu Plastikowego – międzysektorowej inicjatywy stawiającej sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych – jest wdrożenie na masową skalę hierarchii postępowania z odpadami opartej na zasadzie 3R: Reduce (zapobieganie powstawaniu odpadów); Reuse (ponowne użycie tego, co da się wykorzystać) oraz Recycle (przygotowanie do recyklingu).

W trakcie najbardziej efektownej prezentacji dnia Maciej Konopka, profesor ASP oraz wspólnik i dyrektor kreatywny agencji BRANDY DESIGN, na wybranych przykładach „z życia wziętych” odniósł się do wątpliwości, czy zrównoważone opakowania przyszłości mają szansę zachęcić użytkowników do kupna. W serii slajdów prezentujących przykłady pomysłowych opakowań dowiódł, że u podstaw każdego dobrego opakowania leżą interesujący projekt i atrakcyjna kreacja i że pudełko nie musi ociekać lakierem i kolorem, by przyciągnąć uwagę kupujących.

Konferencję zakończyła debata z udziałem zaproszonych gości prezentujących różne perspektywy podejścia do opakowań kosmetycznych: Małgorzatą Gresztą z PPP jako przedstawicielką ekologów; prof. Maciejem Konopką (perspektywa sztuki i komunikacji); Agnieszką Plecner z Forum Konsumentów (perspektywa kupujących); Magdaleną Sulek-Domańską z Global Cosmed Group (perspektywa producentów kosmetyków) oraz TBC (perspektywa producenta opakowań).

Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się, że niezależnie od poglądów na skuteczność i celowość zmian wprowadzanych przez prawodawstwo Unii Europejskiej do sektora opakowań trzeba pogodzić się ze zmianami, w obliczu których stoimy. Z tym, że opakowania będą mniejsze, być może mniej kolorowe i uszlachetnione, ale za to bardziej ekologiczne. Bo klient jest w stanie pogodzić się ze zmianami, jeśli wierzy, że robi coś dobrego dla środowiska.

Tomasz Krawczak