Uszlachetnianie opakowań przekłada się na wysoką atrakcyjność opakowania, jego trwałość, wytrzymałość, bezpieczeństwo, nawet prestiż. To wszyscy związani z poligrafią doskonale wiedzą. Jak jednak zachowania konsumenckie przekładają się na potrzebę stosowania uszlachetnień? Które z metod uszlachetnień najczęściej pojawiają się w procesach produkcji opakowań?
W 2022 roku Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga opublikowało VIII raport „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”. Raport powstał na podstawie badań prowadzonych przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, Fundację KPMG oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, pod patronatem Polskiej Izby Druku. Według publikacji podczas produkcji opakowań w 2022 roku następujące procesy były wykorzystywane przez przedsiębiorstwa poligraficzne*:
Jak wskazano poniżej, uszlachetnienia stanowią bardzo istotny element całego procesu produkcji opakowań – przykładowo złocenie na zimno stosowane jest przez 14,5% przedsiębiorstw poligraficznych podczas produkcji opakowań, złocenie na gorąco przez 43,5%, lakierowanie UV przez 53,6%, a laminowanie aż przez 65,20%. Co ciekawe, w porównaniu z 2020 rokiem wskazane metody uszlachetniania zdecydowanie zyskały na znaczeniu – w 2020 roku złocenie na gorąco wykorzystywało 37,9% przedsiębiorstw, a lakierowanie UV 39,1%.
Podobnie badania konsumenckie wskazują, że po opakowania, które dodatkowo uszlachetniono, sięga się zwyczajowo częściej. Opakowanie produktu musi współgrać ze stylem życia konsumentów, stanowi integralną część ich doświadczeń – jego cechy fizyczne i wizualne przekładają się na emocje. Według raportu „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”, przygotowanego w 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia, 69,7% mężczyzn i aż 81,3% kobiet zwraca uwagę na opakowanie produktu podczas zakupów. 49% respondentów wskazało, że od czasu do czasu kupują dany produkt spożywczy tylko dlatego, że spodobał im się wizualnie, z kolei 17% robi to często. Badania nie pozostawiają złudzeń – opakowanie może decydować o tym, czy ktoś kupi produkt. A uszlachetnianie opakowań staje się jedną z najlepszych możliwości, aby ten produkt sprzedać.
Zespół MMR Group PrintSolutions na bieżąco odczytuje sygnały z rynku i coraz bardziej poszerza ofertę do uszlachetniania druku. W jej skład wchodzą nie tylko produkty, ale także usługi i wciąż rozwijany park maszynowy.
Folia hotstampingowa – uszlachetnienie typu premium
Złocenia, srebrzenia czy nawet tęczowe hologramy często widujemy na opakowaniach produktów typu premium – artykułów spożywczych, kosmetyków, farmaceutyków. Specjaliści MMR Group PrintSolutions wyselekcjonowali folie hotstampingowe, umożliwiające nadanie wyjątkowych walorów estetycznych opakowaniom, jak również zmianę ich parametrów fizycznych (faktura, kształt) w celu jeszcze lepszego zabezpieczenia produktów, np. przed zarysowaniami.
Spektrum zastosowania folii hotstampingowej jest naprawdę szerokie: na powierzchnie lakierowane dyspersyjnie, primerem oraz lakierem UV (szczególnie matowe, soft touch i błyszczące); bezpośrednio na kartony błyszczące, satynowe i matowe; do pokrycia od formatów B3 do B0. Folia jest możliwa do użytkowania w maszynach rotacyjnych, z zespołem centralnego cylindra, urządzeniach z nagrzewnicą płytową oraz w specjalistycznych maszynach hotstampingowych i cyfrowych. Ponadto folie oferowane są na gilzach 1- lub 3-calowych, w odpowiedniej szerokości i z odpowiednim nawojem.
Tak ogromne możliwości czynią z folii hotstampingowej od MMR Group PrintSolutions perfekcyjną opcję uszlachetniania dla odbiorców dziełowych, komercyjnych, opakowaniowych, a także dla przetwórców tworzyw sztucznych z uszlachetnianiem cyfrowym.
Folia do laminacji, która zwiększa estetykę i trwałość
W ostatnim czasie specjaliści MMR Group PrintSolutions szczególnie często podejmowali dyskusję na temat folii do laminacji. Klienci zgłaszali, że najczęstszym wyzwaniem w procesach uszlachetniania po druku jest znalezienie folii do laminacji o odpowiedniej grubości i efekcie błysku/matu. Te parametry decydują bowiem nie tylko o optymalizacji walorów estetycznych materiałów drukowanych, ale także o odpowiednim zabezpieczeniu powierzchni.
Doskonałą odpowiedzią na sygnalizowane potrzeby klientów są transparentne folie MMR Brilliant i MMR Deepmat – mają 24 i 27 μm grubości, a dzięki odpowiedniej warstwie kleju EVA świetnie oddają efekt błysku i matu przy optymalnym kładzeniu. Ponadto stanowią pełne uzupełnienie produktów MMR Group PrintSolutions stosowanych na wcześniejszych etapach druku, a także są przewijane i cięte bezpośrednio w siedzibie firmy.
Folie BOPP od MMR Group PrintSolutions są przeznaczone do laminowania termicznego z wszelkiego rodzaju zadrukowanymi i niezadrukowanymi papierami oraz tekturami takimi jak okładki książek, plakaty, czasopisma czy opakowania. Są poddawane obróbce obustronnego koronowania, a ich powierzchnia jest ekstruzyjnie powlekana z niską temperaturą. Zawarta w kleju żywica umożliwia laminowanie folii na wyrobach papierowych za pomocą temperatury i nacisku. Co więcej, folie nadają się do użytku przy druku offsetowym oraz dobrze się kładą na wydrukach cyfrowych niezależnie od tego, czy toner drukujący jest na bazie wosku, czy olei mineralnych.
Folie MMR Brilliant 024 i MMR Deepmat 027 posiadają doskonałą wytrzymałość na rozdarcie włókna ze wszystkimi rodzajami papierów, umożliwiają dobre i gładkie cięcie. Obie folie posiadają certyfikaty umożliwiające zastosowanie przy pakowaniu żywności i towarów ogólnego użytku. Spełniają krajowe i międzynarodowe normy oraz wymogi w zakresie kontaktu z żywnością.
Ekologiczne lakierowanie wybiórcze
Kolejną z wizualnie najciekawszych oraz zabezpieczających opakowanie możliwości uszlachetnień jest metoda lakierowania wybiórczego. Tradycyjne systemy do lakierowania są coraz częściej wypierane przez wieże lakiernicze z cylindrami aniloksowymi. Wyjątkowo twarda powierzchnia cylindrów wymaga zastosowania odpowiedniego nośnika, tak aby możliwe było dokładne przenoszenie lakieru w myśl zasady „twarde przeciw miękkiemu”. Doskonałym nośnikiem są tutaj grawerowane formy elastomerowe do lakierowania wybiórczego do zastosowania w maszynach offsetowych od MMR Group PrintSolutions – CAL na podłożu aluminiowym i CSL na podłożu PET.
Grawerowane płyty elastomerowe do lakierowania w offsecie składają się z warstwy EPDM i nośnika aluminiowego (płyty elastomerowe CAL) lub poliestrowego (płyty elastomerowe CSL). Specjalna mieszanka EPDM pozwala na zastosowanie płyt elastomerowych do lakierowania dyspersyjnego, UV i specjalnego. Tak zbudowane formy są odporne na chemikalia i nie pęcznieją. Są również odporne na pęknięcia i zarysowania, a także wykazują się wysoką żywotnością, dzięki czemu bardzo dobrze sprawdzają się przy pracach powtarzalnych.
Głębokość reliefu płyt elastomerowych CAL i CSL jest uzyskiwana przez bezpośrednie grawerowanie laserowe, wykonywane w studio MMR Group PrintSolutions w Gdyni. Technologia grawerowania i późniejszy proces czyszczenia płyt elastomerowych są w pełni ekologiczne, ponieważ wymagają wyłącznie użycia wody, bez szkodliwych chemikaliów.
Być albo nie być produktu
Współcześnie uszlachetnianie opakowań nie jest już opcją, dodatkiem – podkreśla Marek Banasiuk, Sales Director, Offset Printing w MMR Group PrintSolutions. – Uszlachetnianie decyduje o być albo nie być danego produktu, o zachowaniach konsumenckich, o tym, czy ktoś sięgnie po dany produkt wśród setek innych na półce i co ważne, potem kupi go ponownie. Park maszynowy pozwala wielu zakładom poligraficznym na korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, jak np. stosowanie elastomerowych form do lakierowania wybiórczego. I coraz więcej firm wprowadza te rozwiązania, aby nie tylko podnieść jakość produkowanych opakowań, ale także konkurencyjność i udział w rynku.
Kontakt: Joanna Kosterska
Advertisement and Public Relations Coordinator
joanna.kosterska@mmrgroup.pl
www.ps.mmrgroup.pl
Artykuł sponsorowany