W najbliższych latach sprzedaż opakowań w górę
1 Jan 1970 08:47

Z raportu rynkowego opracowanego przez firmę badawczą Smithers Pira wynika, że globalna sprzedaż opakowań w 2013 r. wzrosła o 3% (do 797 mld dolarów), a do 2018 r. będzie się rozwijać w tempie 4% rocznie. Dokument „Przyszłość światowego opakowalnictwa do 2018 r.” dostarcza dokładną pięcioletnią prognozę globalnego rynku opakowań w oparciu o badania i ana-lizy ekspertów, z ponad 500 tablicami i wykresami opisującymi najważniejsze informacje oraz trendy tego sektora przemysłu. Jak stwierdza raport, największa liczba opakowań jest sprzedawana na rynku azjatyckim, gdzie w 2012 r. znalazło zbyt 36% wszystkich opakowań wyprodukowanych na świecie. Ameryka Północna i Europa Zachodnia posiadały w tym czasie odpowiednio 23% i 22% udział w ich sprzedaży. Czwartym pod względem wielkości konsumpcji opakowań regionem – z 6% udziałem w globalnej sprzedaży – były kraje Europy Wschodniej, wyprzedzające nieznacznie Amerykę Południową i Środkową (5%). Na Bliskim Wschodzie w 2012 r. sprzedano 3% ogółu opakowań, a w Afryce i Australazji po 2%. Jak wynika z raportu, taka segmentacja rynku powinna się drastycznie zmienić do 2018 r.; Azja będzie wówczas reprezentować już ponad 40% światowego zapotrzebowania na opakowania, zyskując w największym stopniu kosztem Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Dokument dokonuje przeglądu szeregu przyczyn, które wpłyną na zapowiedziany rozwój rynku azjatyckiego, wśród nich: dokonujący się na nim postęp technologiczny, spadek kosztu opakowania jednostkowego, realizacja programów zrównoważonego rozwoju oraz – co autorzy uważają za czynnik o kluczowym znaczeniu – rozwój konsumpcyjnej klasy średniej na terenach najbardziej podatnych na wzrost: Azji i Pacyfiku, Ameryki Południowej i Środkowej oraz Europy Wschodniej. Wzrost skali sprzedaży opakowań na świecie można wytłumaczyć działaniem wielu trendów, często typowych dla określonych regionów geograficznych. Rozwój urbanizacyjny, wzrost liczby inwestycji mieszkaniowych, pojawianie się sieci handlowych oraz rozkwit sektorów służby zdrowia i kosmetycznego napędzają popyt na opakowania w Chinach, Indiach, Brazylii, Rosji i innych krajach rozwijających się w szybkim tempie. Poprawa standardów życia oraz wzrost dochodów osób fizycznych w regionach rozwijających się stanowią czynniki zwiększające konsumpcję wielu kategorii produktów, a w efekcie wzrost zapotrzebowania na ich opakowania. Najważniejszą rolę w rozwoju rynku opakowaniowego w regionach o wysokim stopniu ekonomicznego bogactwa odgrywają w ostatnich latach trendy społeczne i rynkowe. Wśród nich wymienia się: wzrost popularności jednoosobowych gospodarstw domowych i towarzyszący mu wzrost zapotrzebowania na opakowania o mniejszych gabarytach, poszukiwanie przez konsumentów opakowań zapewniających większą wygodę użytkowania, a także rosnącą liczbę mężczyzn zainteresowanych używaniem produktów ochrony zdrowia i upiększających. Zgodnie z wynikami rzeczonego raportu, w 2012 r. wszystkie sektory użytkowników końcowych opakowań zanotowały wzrost. Średnioterminowa prognoza dla opakowań żywności oszacowana przez autorów dokumentu wynosi 3,4% rocznie do 2018 r., gdy osiągnie wartość ok. 284 mld dolarów. Zużycie opakowań na napoje w tym samym okresie powinno rosnąć w przeciętnym rocznym tempie 3,3% i osiągnąć wartość 102 mld dolarów do 2018 r. Na podstawie informacji firmy Smithers Pira opracował TK