Szósta edycja targów easyFairs Packaging Innovations zgromadziła pod dachem Centrum Expo XXI w Warszawie blisko 150 firm pragnących zaprezentować kilku tysiącom gości swoje nowoczesne rozwiązania dla branży opakowań. Impreza poświęcona opakowaniowym innowacjom urosła do rangi jednej z największych tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Małe jest piękne
Targi Packaging Innovations każdego roku budzą zainteresowanie branżowych gości. VI edycję odwiedziło ok. 3800 osób, wśród których znaleźli się m.in.: właściciele oraz dyrektorzy zarządzający firmami związanymi z branżą opakowań, kierownicy produktu, menedżerowie ds. marki, przedstawiciele działów marketingu, projektanci, technolodzy, dyrektorzy hurtowni oraz dystrybutorzy opakowań. Międzynarodowy charakter imprezy podkreślali liczni goście zagraniczni; na targach gościły firmy z Wielkiej Brytanii, Białorusi, Austrii, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Czech, ze Słowacji, z Włoch, Litwy, ze Szwecji, z Holandii, Węgier, Finlandii, Chin i ze Stanów Zjednoczonych.
W zgodnej opinii wielu wystawców i zwiedzających – o zainteresowaniu tych ostatnich świadczyły m.in. długie kolejki ustawiające się po wejściówki po otwarciu hali targowej – impreza organizowana przez easyFairs wypracowała sobie dobrą renomę i jest postrzegana jako atrakcyjna. Z wypowiedzi jednych i drugich wynika, że jej niewielka w porównaniu z analogicznymi wystawami w kraju i za granicą skala – wszystkich wystawców udało się zmieścić w jednej hali – jest atutem, a nie wadą Packaging Innovations. Zamiast bowiem tracić czas na przemieszczanie się między halami, można obejrzeć najbardziej interesujące stoiska w ciągu zaledwie kilku godzin i znaleźć czas na rozmowę z wystawcami.
Ze względu na różnorodność prezentowanych produktów, oferta wystawców została podzielona na cztery strefy tematyczne. W strefie LUXPACK można było znaleźć opakowania na produkty luksusowe, opakowania ozdobne oraz typu Premium. W strefie LABELLING & PRINTING wystawcy zaprezentowali: etykiety, systemy etykietujące, kody, nalepki, systemy RFID, rozwiązania w zakresie nadruku na opakowaniach i uszlachetniania druku, materiały POS. Nie zabrakło również strefy CO-PACKAGING, gdzie szczególna uwaga została zwrócona na sposoby pakowania, przepakowywania, konfekcjonowania i kontroli jakości. Na uwagę zasługuje również strefa LOGISPACK. Tutaj prezentowane były opakowania zbiorcze, logistyczne, wewnętrzne, ochronne, gotowe na półkę (Shelf Ready Packaging).
Targi Packaging Innovations nie mogły się obyć bez tradycyjnego „Programu Innowacja” promującego nowe rozwiązania. Na specjalnie oznaczonych stoiskach ponad 70 firm można było zapoznać się z opakowaniowymi innowacjami. W tym roku w ofercie innowacyjnych wystawców znalazły się m.in.: przenośne drukarki, produkty hybrydowe, systemy kodowania i śledzenia drogi produktów, rozwiązania w zakresie zdobienia opakowań, opakowania dopuszczone do kontaktu z żywnością, etykiety cyfrowe oraz etykiety samoprzylepne wytwarzane w technologii cyfrowego druku atramentowego. Firma Coleman pokazała m.in. drukarkę woskową 5800 firmy Markem-Imaje do znakowania folii, pracującą w technologii Touch Dry Hot Melt; Kodak Polska prezentował nowy system do naświetlania płyt fleksograficznych Kodak Flex-cel NX Wide-C w maksymalnym formacie 1060x1524 mm, dostępny również w wersji hybrydowej flekso z offsetem, a także z systemem do bezpośredniego grawerowania Kodak Flexcel Thermal Direct do płyt płaskich oraz tulei (sleeve); Cicero Stapro Group przedstawiła system MIS do zarządzania produkcją opakowań tekturowych od wyceny wstępnej przez kontrolę produkcji do wystawionej faktury; Smurfit Kappa zaprezentowała nową falę S o grubości dającej większe możliwości kolorowego zadruku opakowań oraz zapewniającą optymalizację kosztów transportu dzięki zmniejszeniu masy; firma Silny & Salamon pokazała system pakowania Autobag AB255 Mail Order Fulfillment, zaprojektowany jako innowacyjne rozwiązanie obsługi sprzedaży wysyłkowej, który łączy bazy danych zamówień, klientów oraz przewoźników zapewniając szybki i efektywny proces nadruku danych wysyłkowych, pakowania i przygotowania do wysyłki; Drukarnia Multipress demonstrowała technologię złocenia na gorąco matrycami strukturalnymi, które dzięki zastosowaniu specjalnej matrycy nie jest płaskie, ale zawiera bardzo zróżnicowaną strukturę folii, a także druk farbami UV na powierzchniach metalizowanych z Drip Off; firma Fano prezentowała nowe w swej ofercie etykiety IML, etykiety rękawowe z folii termokurczliwej oraz etykiety peel-off zadrukowane maksymalnie 10 kolorami w technologii HD FLEXO z liniaturą do 240 lpi; wreszcie ITW Foils prezentowała opatentowane rozwiązanie Custom Holography – iSCAN – jedyne w świecie źródło szybkiego, wielkoformatowego hologramu personalizowanego, a także szeroką gamę folii, taśm i laminatów dla przemysłu opakowaniowego i etykietowego.
Wśród firm, które w tym roku wystawiały się na targach Pa-ckaging Innovations, znalazły się również m.in.: EyeC, wiodący dostawca produktów związanych z technologią porównywania obrazu, specjalizujący się w projektowaniu i produkcji systemów inspekcji druku, m.in. wydrukowanych opakowań i etykiet pod kątem zgodności, jakości druku, poprawności zawartości kodów kreskowych i ich zgodności ze stosowanymi standardami; Iggesund, czołowy producent tektur opakowaniowych, m.in. Invercote i Incada; firma Karl Knauer, producent opakowań i artykułów reklamowych, m.in. kart blistrowych, opakowań jednostkowych dla branż farmaceutycznej, kosmetycznej, spożywczej i chemicznej, opakowań kaszerowanych i reprezentacyjnych oraz displayów; drukarnia Chesapeake; firma Intrex – dostawca urządzeń i systemów do znakowania, etykietowania, druku oraz kontroli wizyjnej; Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Yagra, które zajmuje się obrotem m.in. papierami i tekturami opakowaniowymi; Laser-Pak, producent w technologii laserowej wykrojników nożowych płaskich do wykrawania m.in. opakowań z tektur litych i falistych oraz z tworzyw sztucznych, a także oprzyrządowania do maszyn sztancujących.
Nieodłącznym elementem każdej edycji targów są bezpłatne seminaria learnShops. To cykl prezentacji prowadzonych przez specjalistów oraz praktyków biznesu. W spotkaniach mogli wziąć udział wszyscy goście targowi zainteresowani omawianą tematyką. W tym roku swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się przedstawiciele polskich oraz zagranicznych firm, m.in.: Stora Enso, Chesapeake Polska, Heinz Glas Działdowo/Heinz Plastics Polska, HLP Clear Packaging Products Poland, Patpol, Kodak Polska, Infosystems, Smurfit Kappa Polska, Silny & Salamon, ITW Foils, Arexim Packaging.
Wystawcy i ich opinie
Karolina Pliszka z firmy Aga-Tom: Targi były jednym z bardziej udanych spotkań branżowych, w których mieliśmy okazję uczestniczyć. Ogromna liczba odwiedzających przyczyniła się do pozyskania nowych klientów – niektórzy z nich zadeklarowali chęć współpracy już przy pierwszym spotkaniu. Firma produkuje opakowania tekturowe oraz dystrybuuje artykuły produkcyjno-magazynowe. Najnowszym produktem w jej ofercie, bezpośrednio związanym z ochroną środowiska i cieszącym się największym zainteresowaniem na targach, jest folia biodegradowalna, która ulega rozkładowi po 12 miesiącach. Bazując na opiniach naszych klientów i doświadczeniu widzimy, że ekotrend staje się coraz bardziej dostrzegalny, szczególnie dla grona liczących się na rynku kontrahentów. Widzimy wyraźny wzrost zapotrzebowania na produkty, które poddają się recyklingowi lub są biodegradowalne, przez co ograniczamy wprowadzanie taniej, importowanej chemii.
Firma Arexim Packaging jest dystrybutorem opakowań kosmetycznych, farmaceutycznych i chemii gospodarczej producentów z Europy, Azji i USA. W jej ofercie znajdują się luksusowe opakowania aluminiowe, przeznaczone do kosmetyków i perfum. Na sto
isku prezentowana była oferta firmy w zakresie rozwiązań pozwalających na wyróżnienie produktu na półce sklepowej oraz nadanie marce indywidualnego, oryginalnego wizerunku. Lena Budnicka podkreśla, że targi były z punktu widzenia jej firmy bardzo udane, organizacja była na wysokim poziomie, zaś zainteresowanie ofertą jej firmy było znaczące, o czym świadczyła duża liczba odwiedzających stoisko.
Robert Włodarczyk, wiceprezes zarządu firmy Bühnen Polska, podkreśla: Udział w targach spełnił nasze oczekiwania. Nawiązaliśmy kilka nowych interesujących kontaktów handlowych. Była to też dobra okazja, aby zaprezentować najnowszą serię aplikatorów do klejów termotopliwych firmy Meler, której w Polsce jesteśmy wyłącznym dystrybutorem. Potwierdza udział w przyszłej edycji targów, jednak dodaje, że organizatorzy powinni pomyśleć o odświeżeniu formuły imprezy: W szczególności brakowało nam na targach większej liczby zwiedzających z innych niż województwo mazowieckie regionów kraju. Na razie jest to ciągle impreza o zasięgu bardzo lokalnym.
Natalia Pleskot z firmy Ecor, producenta opakowań giętkich dla przemysłu spożywczego oraz kosmetycznego i farmaceutycznego zadrukowanych techniką fleksograficzną na średniej i szerokiej wstędze: Podczas targów szczególnym zainteresowaniem odwiedzających nasze stoisko cieszyły się ekologiczne materiały Ecor FPO – w wersji Leaf oraz Wrap, wykonane na bazie naturalnych minerałów i przez to niepodlegające opłacie recyklingowej. Ecor FPO Leaf to materiał z lakierem termozgrzewalnym, o niskiej przepuszczalności pary wodnej oraz tłuszczoszczelności, umożliwiający wykrawanie platynek o dowolnych kształtach. Ecor FPO Wrap zastępuje natomiast laminaty typu aluminium/papier, aluminium/papier/polietylen oraz pergamin. Ma on dobrą pamięć i nie przepuszcza wody, jest dostępny w grubości od 40 do 100 mikronów, w formie roli lub arkuszy. Odwiedzający zwracali również uwagę na opakowania przygotowane do druku za pomocą innowacyjnego systemu przygotowalni Kodak Flexcel NX, którego Ecor Product jest pierwszym certyfikowanym partnerem w Polsce.
Grzegorz Moch, Business Solution Account Manager w polskim oddziale firmy Epson Europe, mówi: Epson wystawiał się na tych targach po raz pierwszy. Pokazywaliśmy m.in. atramentowe urządzenia (TM-C3500) do druku kolorowych etykiet czy kuponów z prędkością 103 mm/s, np. bezpośrednio w supermarkecie czy osiedlowym sklepie. Jest to doskonałe narzędzie do różnych akcji lojalnościowych czy promocyjnych – drukować można etykiety samoprzylepne na towary czy też np. kupony rabatowe dla klientów. Odwiedzający stoisko mieli wiele pomysłów, jak wykorzystać te urządzenia, a także dopytywali się o szczegóły techniczne, by poznać ograniczenia. Rozmowy te zaowocowały kilkunastoma kontraktami sfinalizowanymi po targach. Podsumowując: bardzo pozytywnie oceniam targi i konkretne rozmowy z klientami. Na pewno pojawimy się na targach za rok.
Firma Infosystems SA zaprezentowała m.in. swój sztandarowy system informatyczny Print-Manager usprawniający zarządzanie przedsiębiorstwami produkującymi opakowania i służący do rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych związanych ze wszystkimi etapami procesu sprzedaży; promowała również inny produkt: PuzzleFlow WebToPrint – system produkcyjny stanowiący ofertę dla producentów opakowań w zakresie pozyskiwania i obsługi zleceń przez Internet. Jesteśmy zadowoleni z udziału w targach Packaging Innovations, które zyskują coraz bardziej na znaczeniu – mówi Swapan Chaudhuri, Vice President Sales & Marketing w firmie Infosystems SA. – Jest to impreza, która na dobre wpisała się w kalendarium wystawiennicze, dzięki czemu pojawiają się na niej liczni przedstawiciele branży opakowaniowej zainteresowani promowanymi tutaj rozwiązaniami. Są wśród nich także nasi wieloletni klienci, co daje okazję do spotkań i ciekawych rozmów na temat pomysłów i propozycji rozwiązań, które mogą pomóc w ich codziennym biznesie.
Firma Invento jest producentem puszek z PET w technologii gorącego rozdmuchu preformy chronionej patentem w 96 krajach, które łączą zalety butelki z PET oraz puszki z aluminium, mogą być dowolnie kształtowane i dekorowane – z wytłaczaniem i barwieniem opakowania włącznie. Przed targami oczekiwaliśmy, iż puszki PET INVENTO będą stanowiły unikalną propozycję marketingową dla branży spożywczej, gdzie forma stanowi o unikalności produktu, a tym samym o trwałej przewadze konkurencyjnej. Z niezliczonych rozmów z osobami odwiedzającymi tegoroczne targi Packaging Innovations wynika, iż doskonale wpasowuje się ona także w charakter innych branż, gdzie stosowane są opakowania różnego typu – podsumowuje Nicole Wisniewski z Invento. – Ilość osób, które zdecydowały się odwiedzić targi, była niezwykle duża, zaś współpraca z organizatorami była przyjemnością, ponieważ – w przypadku pojawiających się wątpliwości – Invento mogło liczyć na niezwłoczną odpowiedź.
Firma Kodak zaprezentowała swoją ofertę wraz z partnerem, firmą Netflex. Jak podsumowuje Anna Kołodziejczyk, marketing manager Kodak Polska: Cieszy nas fakt, że odwiedzający targi Packaging Innovations docenili nasze propozycje. Cenny był dla nich również fakt, że mogliśmy zaprezentować na naszym stoisku szereg wydruków, które są dowodem wysokiej jakości, jaką można uzyskać z naszych systemów. Odwiedziło nas również wielu obecnych klientów Kodak Polska, których doświadczenia są dla nas bardzo cenne, dlatego oceniamy nasz udział w tej imprezie w kategoriach sukcesu.
Ewa Brzostek-Ciarcińska, kierownik marketingu firmy KDS: Targi Packaging Innovations były dla naszej firmy ciekawym i inspirującym wydarzeniem. Jako drukarnia etykiet zaprezentowaliśmy szeroki wachlarz naszych usług w zakresie druku cyfrowego i fleksograficznego, drukarki termotransferowe oraz niezbędne materiały do ich używania w postaci taśm termotransferowych i etykiet czystych. Największym zainteresowaniem cieszyły się etykiety nietypowe typu peel off, booklety oraz etykiety zdrapki. Imprezę oceniamy bardzo pozytywnie, jako doskonałe miejsce spotkania profesjonalnych dostawców w procesie packagingu oraz rzeczowych i konkretnych odbiorców tych usług.
W ofercie firmy Masterchem szczególnym zainteresowaniem cieszyła się nowa rodzina opakowań Square, co potwierdza – jak mówi Agata Margiela – że kwadratowe pojemniki to nowy trend panujący wśród opakowań kosmetycznych: Tegoroczne targi Packaging Innovations jak zwykle zaliczamy do udanych, choć mamy wrażenie, że liczba odwiedzających nieznacznie się zmniejszyła. Nasi pracownicy właśnie na targach spotykają swoich klientów po raz pierwszy, co bardzo wpływa na relacje i współpracę. Uczestnictwo w targach jest ważnym kanałem kontaktu z klientami, dlatego na pewno powrócimy na targi jako wystawca.
Celem naszej obecności na targach od wielu lat jest zwiększanie świadomości co do możliwości uzyskania ochrony prawnej dla innowacyjnych rozwiązań oraz korzyściach związanych z budowaniem konkurencyjności przedsiębiorstwa w oparciu o efektywną strategię zarządzania własnością intelektualną – mówi Joanna Piłka, rzecznik patentowy z Kancelarii Patentowej Patpol. – Dlatego jak co roku specjaliści z naszej Kancelarii udzielali wystawcom oraz gościom targowym porad, jak skutecznie chronić innowacyjne rozwiązania. Zainteresowanie, jakim cieszyło się nasze stoisko oraz problemy, z jakimi zwracali się do nas odwiedzający świadczą o tym, że przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać korzyści, jakie niesie ze sobą dbanie o ochronę innowacyjnych rozwiązań.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się również prezentacja Joanny Piłki pt. „Ochrona prawna opakowań jako wzorów przemysłowych”, z której uczestnicy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób mogą skutecznie chronić wygląd opakowań poprzez rejestrację wzorów przemysłowych, a także jakie korzyści może przynieść taka
forma ochrony.
Agnieszka Błaszczyk z firmy Walki: W tym roku po raz pierwszy Walki Group zdecydowało się na udział w targach easyFairs w Polsce. Decyzja ta wiązała się z uruchomieniem w zeszłym roku nowej fabryki Walki Group we Wrocławiu, której potencjał w połączeniu z możliwościami naszej fabryki w Jatnem daje nam pozycję lidera w produkcji materiałów barierowych w tej części Europy. Rynek polski w zakresie linerów barierowych, kartonu powlekanego PE i PET oraz laminatów wielowarstwowych z aluminium jest w fazie wzrostowej i ważne było dla nas pokazanie w Polsce szerszej grupie klientów naszych możliwości produkcyjnych. Targi uważamy za udane, mieliśmy możliwość spotkania się z naszymi aktualnymi klientami oraz nawiązania nowych kontaktów handlowych.