Zasady projektowania w obiegu zamkniętym 
1 Jan 1970 14:45

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

DS Smith, wiodący dostawca zrównoważonych opakowań, wprowadza Zasady projektowania w obiegu zamkniętym. Najnowsze badanie pokazuje, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na projektowanie według spójnych zasad tak, aby pomóc społeczeństwu wyeliminować zamieszanie związane z recyklingiem odpadów opakowaniowych.

Zasady projektowania w obiegu zamkniętym zostały opracowane we współpracy z ekspertami z Fundacji Ellen MacArthur, będącej liderem w dziedzinie upowszechniania gospodarki o obiegu zamkniętym, i zostały stworzone po to, aby wspierać firmy w projektowaniu opakowań ich produktów z uwzględnieniem możliwości ponownego użycia i recyklingu. Wprowadzenie zasad zbiega się z wynikami badań, zgodnie z którymi Polacy przyznają się do wyrzucania do ogólnych odpadów 34% materiałów nadających się do recyklingu.

W rzeczywistości 69% respondentów stwierdziło, że nie jest jasne, które rodzaje opakowań mogą, a które nie mogą być poddane recyklingowi. Ogółem 54% Polaków wskazało na niewystarczające informacje o zasadach recyklingu podane na opakowaniach jako powód, dla którego nie byli pewni, czy dany rodzaj opakowania może być poddany recyklingowi, czy też nie.

Niezaprzeczalne jest, że społeczeństwa chcą pomagać w walce z kryzysem klimatycznym. Nadal jednak wiele opakowań nie nadaje się do recyklingu, a ludzie są zdezorientowani, nie wiedząc, do jakiego pojemnika ma trafić dane opakowanie – skomentował Paweł Mazanka, kierownik Działu Innowacji i Rozwoju Produktu w DS Smith. – Proponujemy nasze Zasady projektowania w obiegu zamkniętym, aby pomóc firmom rozwijać się w taki sposób, by mogły sprostać potrzebom społeczeństwa. Wprowadzając ten zestaw zasad możemy projektować opakowania nadające się do recyklingu, minimalizując jednocześnie ilość odpadów i zanieczyszczeń. Pozwoli to również producentom tworzyć opakowania dostosowane do potrzeb gospodarki o obiegu zamkniętym i ułatwi oznaczanie opakowań, aby pomóc konsumentom w efektywniejszym segregowaniu śmieci.

Zamieszanie związane z tym, jakie odpady opakowaniowe można przekazać do recyklingu, a jakie nie, przekłada się bezpośrednio na środowisko: produkty nadające się do przetworzenia, które trafiają na składowiska odpadów, mogą kosztować polską gospodarkę nawet 80 mln złotych rocznie. 

DS Smith ma nadzieję, że zaproponowane Zasady projektowania w obiegu zamkniętym pomogą położyć kres zamieszaniu napędzającemu to zachowanie i wesprzeć klientów oraz innych członków branży opakowaniowej w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. 

Zasady zostały opracowane w celu ograniczenia wytwarzania odpadów i zanieczyszczeń, wydłużenia cyklu życia produktów i materiałów oraz regeneracji ekosystemów. Model gospodarki obiegu zamkniętego (z ang. circular economy) jest korzystny dla środowiska i może być istotnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej w branży opakowaniowej. 

Pięć Zasad projektowania w obiegu zam-kniętym (Circular Design Principles) według DS Smith:

– Chronimy marki i produkty. Projektanci muszą zawsze dbać o to, aby opakowanie skutecznie chroniło produkt, dla którego zostało zaprojektowane. Produkty uszkodzone z powodu złego opakowania mają wpływ na gospodarkę i środowisko naturalne.

– Zużywamy nie więcej materiałów niż jest to konieczne. Zoptymalizowane wykorzystanie materiałów opakowaniowych oszczędza zasoby i zmniejsza ilość odpadów.

– Projektujemy pod kątem wydajności cyklu dostaw. Nasi projektanci pomagają zwiększyć wydajność dzięki zmianie ułożenia produktów w kartonach tak, by można było efektywniej wykorzystywać przestrzeń w pojazdach dostawczych.

– Utrzymujemy materiały opakowaniowe w użyciu. Eliminujemy odpady, utrzymując produkty opakowaniowe w użyciu tak długo, jak to możliwe. Recykling w pętli zamkniętej może zostać przeprowadzony dla klientów w ciągu 14 dni dzięki wykorzystaniu zużytych odpadów opakowaniowych do wytworzenia nowych produktów.

– Znajdujemy lepszy sposób. Dopingujemy naszych projektantów do kwestionowania status quo i wspierania klientów w przechodzeniu na model gospodarki o obiegu zamkniętym.

Dalsze wyniki badań wykazały, że prawie 19% Polaków uważa plastik za produkt, który wprowadza najwięcej zamieszania przy recyklingu, przy czym prawie 45% twierdzi, że opakowania i produkty, które można łatwiej poddać recyklingowi, pomogłyby zwiększyć poziom recyklingu, a 55% uważa, że bardziej przejrzyste oznakowanie produktów również pomogłoby zwiększyć wskaźniki recyklingu. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy DS Smith