Złoty wiek opakowań z tektury falistej 
1 Jan 1970 10:02

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szereg czynników – począwszy od zmian stylu życia, przez nowe technologie druku, aż po ewolucję oczekiwań klientów – sprawia, że opakowania z tektury falistej przechodzą wizualną metamorfozę i prócz czysto ochronnych zadań zaczynają pełnić funkcje marketingowe. Ich przemiana ze zwykłych brązowych pudełek transportowych w narzędzia sprzedaży z grafiką wysokiej jakości i uszlachetnieniami rozszerza ich potencjał w oczach drukarń/przetwórców opakowań. 

Według The Paper & Packaging Board opakowania z tektury falistej są obecnie stosowane na szerszą skalę niż kiedykolwiek w swojej 164-letniej historii, co w dużej mierze wynika z rozwoju handlu elektronicznego. Zdaniem stowarzyszenia tektura falista wkroczyła właśnie w swój złoty wiek kreatywności i potencjału zastosowań. 

Specjalny raport sponsorowany przez firmę Memjet, którego kluczowe obserwacje przedstawiamy w niniejszym artykule, łączy dane z ankiet NAPCO Research z raportami branżowymi Packaging Impressions oraz dodatkowymi badaniami, które pokazują, w jaki sposób druk atramentowy, potrzeby właścicieli marek i trendy rynkowe podnoszą jakość, znaczenie i możliwości opakowań z tektury falistej.

Szansa dla cyfrowych opakowań z tektury falistej

Tektura falista jest najpowszechniej stosowanym materiałem transportowym, a postępy w technologii druku zwiększają jej marketingowy potencjał atrakcyjnego opakowania. Dane rynkowe Fibre Box Association podkreślają popularność i wykorzystanie opakowań z tektury falistej. Grupa podaje, że każdego roku do odbiorców trafia 39 miliardów takich opakowań, i szacuje wartość amerykańskiego rynku opakowań i ekspozytorów z tektury falistej na 35,2 mld USD.

Badanie przeprowadzone przez NAPCO Research wskazuje, że właściciele marek są mocno zainteresowani wykorzystaniem takich opakowań. Badanie „Cyfrowy druk opakowań: To jest ten czas!” (Digital Package Printing: The Time Is Now!) wykazało, że właściciele marek wykorzystują opakowania z tektury falistej na coraz szerszą skalę – również zadrukowane na kolorowych maszynach cyfrowych. 

Druk cyfrowy podnosi atrakcyjność opakowań z tektury falistej jako narzędzia marketingowego, ponieważ łączy w sobie wysoką jakość z opłacalnością kosztową przy realizacji małych nakładów. 

Co więcej, technologie druku cyfrowego zapewniają właścicielom marek nowe możliwości bezpośredniego drukowania na tekturze falistej lub wstępnego zadrukowywania papieru do kaszerowania tektury falistej. Do ich zalet należą między innymi: opłacalna produkcja krótkich serii, poprawa jakości grafik, zwiększenie liczby kolorów, w tym efektów specjalnych, skrócenie czasu realizacji, wersjonizacja oraz możliwość testowania nowych opakowań. 


Chociaż druk cyfrowy na tekturze wyraźnie krzepnie, większość opakowań z tektury falistej jest drukowana na maszynach fleksograficznych lub offsetowych. 

Ostatnie badanie przeprowadzone przez NAPCO Research/Memjet wśród drukarń/przetwórców opakowań z tektury falistej pokazuje, dlaczego druk cyfrowy jest atrakcyjną alternatywą. Respondenci zgłaszali rosnące zapotrzebowanie na krótsze serie, rosnącą liczbę jednostek magazynowych (SKU), większe możliwości wersjonowania oraz zabezpieczania produktów – we wszystkich tych obszarach druk cyfrowy sprawdza się doskonale. 

Opakowania z tektury falistej ambasadorami marek

Opakowanie jest ważną częścią strategii marketingowej każdej firmy, a pod wieloma względami stanowi piąte „P” w tzw. kompozycji marketingowej, obok produktu (product), ceny (price), dystrybucji (place) oraz promocji (promotion). Opakowanie to liczący się środek przekazu komunikatów marketingowych dla konsumentów w czasie podejmowania decyzji, zakupu i dostawy. 

Z sondażu Ipsos przeprowadzonego wśród 2000 dorosłych Amerykanów na zlecenie Paper and Packaging Board wynika, że dla 72% respondentów wygląd opakowania ma kluczowe znaczenie przy wyborze kupowanych produktów. Ponadto 71% respondentów twierdzi, że chętniej kupuje produkty firm, które pakują je w papier lub karton zamiast w inne materiały. 

Rozwój e-handlu głównym czynnikiem ewolucji tektury falistej

Stały rozwój handlu elektronicznego jest kluczowym czynnikiem generującym popyt na opakowania z tektury falistej i rozszerzającym ich funkcjonalną rolę – ochronę produktu – na marketing. Firma Statista zajmująca się badaniami rynku szacuje, że sprzedaż e-commerce w 2022 roku osiągnie wartość 6,54 biliona dolarów.

Pandemia COVID-19 przyczyniła się do wzrostu skali zakupów produktów za pośrednictwem internetu, który prawdopodobnie się utrzyma, ponieważ konsumenci przyzwyczaili się do wygody zamówień online, a łańcuch dostaw dostosował się do zaspokojenia zwiększonego popytu.

Ogromny wzrost zakupów w handlu elektronicznym przenosi zaangażowanie klienta z fizycznej lokalizacji sklepu do lokalizacji kupującego. Kiedy klient otrzymuje zamówienie złożone online, może to być jego pierwsza fizyczna interakcja z marką, a to stwarza ogromną szansę na wywarcie na niego pożądanego wpływu. Ta zmiana skłania właścicieli marek do wyboru bardziej kolorowych, estetycznych, spersonalizowanych opakowań, które tworzą emocjonalne doświadczenie „rozpakowywania”.

Zgodnie z badaniem NAPCO Research 33% właścicieli marek twierdzi, że zapewnianie emocji przy rozpakowywaniu jest kluczowym wyzwaniem dla sprzedaży e-commerce. 

Zrównoważony rozwój ma znaczenie

Inną ważną marketingową zaletą opakowań z tektury falistej jest ich trwałość. Zrównoważony rozwój stanowi istotny priorytet dla właścicieli marek, sprzedawców detalicznych i konsumentów. Zapotrzebowanie tych ostatnich na ekologiczne opakowania przekłada się na wzornictwo, podłoża, procesy drukowania oraz wybór dostawców. 

Ostatnie badanie przeprowadzone przez firmę Two Sides North America wśród 2000 amerykańskich konsumentów wykazało, że opakowania stają się siłą napędową decyzji zakupowych konsumentów, którym zależy na zrównoważonym rozwoju. 

Jak wynika z badania:

– ponad połowa konsumentów (57%) woli, gdy produkty zamawiane online są dostarczane w opakowaniach papierowych/tekturowych, zaś 2/3 (66%) wierzy, że takie opakowania są bardziej przyjazne dla środowiska od innych typów opakowań; 

– ponad 1/3 (38%) jest gotowa wydać więcej na produkt, jeśli jest zapakowany w sposób przyjazny dla środowiska, a 36% deklaruje unikanie sprzedawców, którzy nie próbują ograniczyć ilości opakowań nienadających się do recyklingu.

Żaden inny materiał opakowaniowy nie jest odzyskiwany w recyklingu równie często jak tektura falista. Odbiorem tektury zajmuje się większość komunalnych programów odzysku. Organizacja American Forest & Paper Association (AF&PA) szacuje, że 96% obywateli USA ma dostęp do municypalnych programów recyklingu opakowań z tektury falistej w systemie „zbiórki krawężnikowej” lub „drop-off” (która polega na selektywnej zbiórce w kontenerach rozstawionych na poszczególnych osiedlach i w uczęszczanej przez mieszkańców miast przestrzeni publicznej). 

Ponieważ właściciele marek coraz bardziej skupiają się na kwestiach zrównoważonego rozwoju, opakowania z tektury falistej coraz powszechniej poddawane są recyklingowi. Przemysł celulozowo-papierniczy już teraz doskonale radzi sobie z przetwarzaniem ich na nowe generacje tektury falistej. Wodorozcieńczalne, pigmentowe atramenty barwnikowe Memjet doskonale współgrają z recyklingiem zadrukowanych materiałów z tektury falistej i nie powodują powstawania toksycznych odpadów.

Druk cyfrowy: zrównoważona alternatywa

Zadruk atramentowy opakowań z tektury falistej zapewnia właścicielom marek korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem. Według badania NAPCO Research 75% właścicieli marek twierdzi, że zrównoważony rozwój ma dla nich duże znaczenie.

Często pomijaną zaletą druku atramentowego z punktu widzenia ekologii jest możliwość opłacalnej produkcji dokładnie takiej liczby opakowań, jaka jest wymagana. Potencjał druku cyfrowego do realizacji krótszych serii pozwala tym samym ograniczyć koszty i ilość odpadów związanych z nadprodukcją. Ostatnie badanie NAPCO Research wykazało, że walka z marnotrawstwem powodowanym przez szybkie starzenie się produktów była głównym wyzwaniem dla 29% ankietowanych właścicieli marek. 

Druk inkjetowy otwiera nowe szanse przed tekturą falistą

Oszałamiająca wielokolorowa grafika, treści dopasowane do potrzeb klienta oraz krótszy czas realizacji sprawiają, że opakowania z tektury falistej stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla właścicieli marek i handlowców. Ważną rolę w zwiększaniu możliwości zdobienia opakowań z tektury falistej mają szybkie maszyny cyfrowe drukujące w jednym przebiegu. Chociaż ta technologia pozostaje na razie na wczesnym etapie wdrażania, szybko udowadnia swoją wartość dla drukarzy tektury falistej i ich klientów.

Do nowych możliwości wspomnianych maszyn należą:

– elastyczność realizacji zleceń w różnych nakładach,

– przystępne koszty konfiguracji,

– personalizacja i wersjonowanie,

– nowy poziom jakości.

Druk atramentowy zyskuje coraz większą popularność wśród producentów opakowań z tektury falistej. Badanie przeprowadzone przez NAPCO Research i Memjet wśród drukarzy/przetwórców opakowań wykazało, że 56% respondentów, którzy drukują opakowania z tektury falistej, wykorzystuje do tego celu maszyny inkjetowe. Chociaż większość opakowań z tektury falistej jest drukowana metodą fleksograficzną, wyniki tego badania wskazują, że druk atramentowy coraz częściej staje się elementem procesów produkcyjnych. 

Raport Grupy FM Future zatytułowany „Przyszłość druku inkjetowego 2020” dostarcza kolejnego dowodu na rosnące znaczenie atramentu w druku opakowań z tektury falistej. Spośród 129 firm, które wzięły udział w badaniu, 56% wskazało tekturę falistą i pudełka składane jako te segmenty produkcji, które mają szansę stać się znaczącymi użytkownikami druku atramentowego.

Druk atramentowy oferuje drukarniom tektury falistej wiele korzyści. Według badania NAPCO Research/Memjet respondenci, którzy drukowali opakowania z tektury falistej na urządzeniach atramentowych, jako najważniejsze korzyści wskazali możliwość nadruku grafik/danych zmiennych, wysoką jakość, łatwość użycia, większą prędkość drukowania oraz niższy koszt posiadania w porównaniu z innymi metodami druku. Korzyści te odzwierciedlają wartość i rolę, jaką odgrywa druk atramentowy w rozszerzaniu możliwości opakowań z tektury falistej w zakresie zwiększania doświadczeń klientów i budowania siły marki.

Tłumaczenie: Tomasz Krawczak