Przedstawienie zrównoważonej ekologicznie alternatywy dla sektora spożywczego – taki cel przyświecał nowemu projektowi demonstracyjnemu firmy WEILBURGER Graphics. Wynika to z faktu, że nadal trudno jest w bezpieczny i zrównoważony sposób pakować żywność o dużej zawartości wody, taką jak świeże owoce i dania na wynos, np. zupy.
Dzięki innowacyjnemu opakowaniu chłodzącemu do napojów wykonanemu z tektury działający na całym świecie producent powłok, farb fleksograficznych i klejów dla przemysłu graficznego udowodnił, że zrównoważone rozwiązania również mogą sprostać wysokim wymaganiom. Materiał do realizacji projektu dostarcza Metsä Board, wiodący europejski producent najwyższej jakości tektur z pierwotnych mas włóknistych, spółka należąca do Metsä Group.
Wielu naszych klientów, zwłaszcza z sektora spożywczego, producentów chłodzonych i mrożonych produktów spożywczych, poszukuje przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie opakowań, które nadają się również do bezpośredniego kontaktu z żywnością – mówi Arno Dürr, kierownik sprzedaży w firmie WEILBURGER Graphics GmbH. – Ponadto opakowania te często muszą być wyjątkowo odporne na wodę. Dzięki zrealizowanemu prototypowi pokazaliśmy, jak może wyglądać zrównoważona alternatywa dla konwencjonalnych opakowań. Wychodzimy z założenia, że będziemy w stanie odtworzyć i zastąpić tym przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem większość wszystkich dostępnych na rynku opakowań z tektury laminowanej folią z tworzywa sztucznego.
Tektura – dobra alternatywa
Aby zapewnić optymalne chłodzenie, opracowano korpus opakowania, w którym podstawa i pokrywa są skonstruowane w taki sposób, że w dużej mierze przylegają do siebie hermetycznie. Wewnątrz opakowania znajduje się impregnowana wanienka chłodząca, którą wypełnia się kruszonym lodem lub zimną wodą w celu zapewnienia chłodzenia. Wykonano ją z nowej tektury MetsäBoard Prime FBB EB o gramaturze 265 g/m². Do wykonania podstawy i pokrywy użyto mocnej tektury MetsäBoard Classic FBB o gramaturze 340 g/m². W sektorze opakowań tektura jest dobrą alternatywą dla produktów o większym śladzie węglowym, ponieważ materiał ten jest wytwarzany z surowców odnawialnych i może być poddawany recyklingowi z wysokim wskaźnikiem ekoefektywności, w zależności od oferty przedsiębiorstw komunalnych. W szczególności tektury lekkie, takie jak produkowane przez Metsä Board, przynoszą korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ mniejsze zużycie drewna już podczas produkcji pozwala zaoszczędzić surowce, energię i wodę, a dzięki mniejszej masie podczas transportu ograniczyć emisje. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy być częścią tego projektu – podkreśla Gabriel Goldmayer, account director w Metsä Board. – Zarówno koncepcja, jak i realizacja powiodły się doskonale. Stworzyliśmy zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych metod pakowania, która na dodatek ma doskonałe właściwości dotykowe i estetyczne.
Aby zapewnić wodoodporność opakowania, tekturę od wewnątrz zabezpieczono nowym, wodoodpornym lakierem SENOLITH-WB-IMPRÄGNIERLACK 350025 firmy WEILBURGER Graphics, który stanowi dodatkową ochronę przed wodą. Produkt ten jest obecnie w trakcie procesu zatwierdzania do stosowania w opakowaniach przeznaczonych do bezpośredniego kontaktu z żywnością. W przyszłości tego typu opakowania mogłyby więc być również ekologicznym rozwiązaniem dla świeżych owoców i innych produktów spożywczych wymagających warunków chłodniczych.
Druk przykuwa uwagę
Aby przekonać konsumentów nie tylko pod względem zrównoważonego rozwoju, ale także estetyki i cech dotykowych, chłodzące opakowanie do napojów zostało kilkakrotnie zadrukowane. Jako pierwszą warstwę nałożono matowy lakier zapewniający równomierne pokrycie kolorem. Na nią zostały naniesione detale za pomocą lakieru UV o wysokim połysku. Dzięki temu zarówno zdjęcia butelek, jak i napisy wyraźnie się wyróżniają. Jako ostatni szczegół i element kontrastowy w stosunku do matowego wykończenia zastosowano lakier reliefowy, którego użyto do stworzenia iluzji małych kropel wody na zewnętrznej stronie chłodzącego opakowania do napojów.
Demonstracyjne chłodzące opakowanie do napojów zostało wyprodukowane wspólnie z firmą Martin Spiegel Kartonagenfabrik GmbH & Co. KG, która była odpowiedzialna za konstrukcję, drukowanie i pozostałe prace wykończeniowe. Dekoracyjne uszlachetnienie metodą sitodruku zostało wykonane przez firmę RIEKER Druckveredelung GmbH + Co. KG. W ramach demonstracyjnego projektu opakowanie chłodzące zostało wypełnione dwoma napojami gazowanymi z browaru Loscher – CLUB-MATE i CLUB-MATE COLA.
Opracowanie: AN