Biliony dolarów na rynku opakowań wielokrotnego użytku
1 Jan 1970 14:23

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W swym najnowszym raporcie firma Smithers przewiduje, że globalna wartość opakowań wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania powinna sięgnąć w 2024 r. poziomu 28,2 biliona dolarów. Snuje również przypuszczenia dotyczące ich przyszłości w najbliższych pięciu latach, m.in. oczekuje wzrostu popularności programów ponownego napełniania w sklepach oraz napełniania/zwrotu w gospodarstwach domowych.

Przepisy prawne - takie jak rozporządzenie PPWR dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych, sprzyjają wzrostowi popularności pojemników wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania, stanowiących alternatywę dla jednorazowych opakowań z plastiku, podkreśla Smithers. Zgodnie z nowymi przepisami Unii Europejskiej, od 2029 r. wszystkie państwa członkowskie będą musiały posiadać systemy kaucyjne dla opakowań na napoje z tworzyw sztucznych i metalu.

Co więcej, wraz z rokiem 2030 pojawi się obowiązkowa kwota 10% opakowań na napoje w formatach zapewniających ponowne użycie. W związku z tym na całym kontynencie spodziewane są "znaczące inwestycje"; branża oczekuje pojawienia się praktycznych rozwiązań tego typu, które wpiszą się w szersze cele gospodarki o obiegu zamkniętym. To zaś stawia projektantów opakowań, sprzedawców i operatorów logistycznych w obliczu nowych wyzwań odnośnie wdrażania opakowań do ponownego użycia.

Raport "The Future of Reusable and Refillable Packaging to 2029" (Przyszłość Opakowań do Ponownego Użytku i Ponownego Napełniania do 2029 r.) dostarcza szczegółową analizę obu modeli biznesowych, przykłady nowych rozwiązań w sferze prawnej, koncepcje najlepszego wykorzystania oraz wyzwania handlowe stojące przed przetwórcami, detalistami i markami CPG (produktami w opakowaniach dla klientów indywidualnych).

Zgromadzone przez Smithers dane zostały uszeregowane zgodnie z podziałem na sektory opakowań, zastosowania przemysłowe i tranzytowe, a także dojrzałe i rozwijające się przestrzenie konsumenckie. Ponadto raport dzieli zastosowania końcowe na sektory napojów, przemysłu i transportu, produkty dla domu oraz kosmetyki i higienę osobistą.

Opakowania wykonane ze szkła, metalu i tworzyw sztucznych są analizowane oddzielnie, podobnie jak sytuacja w regionach zachodniej i wschodniej Europy, Ameryki Północnej, Południowej i Środkowej, Azji i Pacyfiku, Środkowego Wschodu oraz Afryki.

W okresie do 2029 r. we wszystkich segmentach prognozowany jest wzrost na poziomie +4,6% rocznie (CAGR), co w ostatnim roku ma przynieść wartość rynkową na poziomie 35,36 biliona dolarów.

Obecnie na rynku popularne są formaty butelek wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania wykonane ze szkła, metalu i PET, a także formaty służące do transportu na przemysłową skalę, takie jak beczki i sztywne pośrednie pojemniki do przewozu luzem (IBC). Smithers opisuje je jako "dojrzałe segmenty", które odnotują "przyrost" w całym prognozowanym okresie.

Mimo to modelowanie danych dla nowych koncepcji ponownego użycia i napełniania przez konsumentów - uzupełnianie w domu, zwrot z domu i uzupełnianie w sklepie - sugeruje, że sprzedaż wzrośnie o +15,0% CAGR do 2029 roku. Oznacza to, że wartość segmentu zwiększy się ponad dwukrotnie i zbliży do 1 mld dolarów do końca dekady.

W raporcie zauważono, że szczególną popularnością wspomniane modele cieszą się w obszarze produktów do rynki higieny osobistej i do sprzątania gospodarstw domowych. Mówi się, że duże firmy CPG konkurują z dedykowanymi sprzedawcami e-commerce, a zainteresowanie eksperymentowaniem, jak również wysiłki firm mające na celu udowodnienie ich zaangażowania w realizację celów zrównoważonego rozwoju, napędzają transformację.

To powoduje, że od projektantów opakowań oczekuje się obecnie tworzenia trwalszych opakowań, które nie tracą swojej funkcjonalności ani estetyki podczas cykli napełniania. Również dlatego coraz większą popularnością cieszą się pojemniki metalowe, a także bardziej wytrzymałe tworzywa sztuczne oraz solidne zakrętki i elementy dozujące.

Smithers przedstawia cztery aspekty projektowania opakowań, które jego zdaniem powinny być traktowane priorytetowo, aby zapewnić skuteczność koncepcji wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania. Jednym z nich jest maksymalizacja wygody konsumenta; kolejnym, powiązanym krokiem jest zrównoważenie ceny i funkcjonalności.

Raport podkreśla, że konieczne jest wprowadzenie zachęty dla konsumentów, zaś opakowania powinny być płynnie włączone do zintegrowanych narzędzi logistycznych i pomocniczych. Smithers zauważa, że marki CPG wykorzystują inteligentne technologie - na przykład w kontekście automatycznych dostaw uzupełniających dla zarejestrowanych subskrybentów.

Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers