Business Intelligence i jego wpływ na transformację branży
1 Jan 1970 23:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Business Intelligence Software Solutions (BISS) obejmuje szereg rozwiązań programowych, które ułatwiają zarządzanie pełnym cyklem biznesowym firmy. W jaki sposób ewoluuje to rozwiązanie? Jakie są jego zalety? Czy to oprogramowanie może zastąpić pracę człowieka?

Ewolucja rynku od czasów rewolucji przemysłowej zmierza w jednym kierunku – ku lepszym produktom, lepszym usługom i lepszej jakości ludzkiego życia. Branża poligraficzna, jaką znaliśmy kilka, a nawet kilkanaście lat temu, też nie jest już taka sama. Wyewoluowała ona bowiem do branży komunikacji graficznej i wizualnej, w której wszystko, co widzimy, czytamy i czujemy, jest wprost związane z tym, co dla produktów i usług naszych klientów zostanie wyprodukowane przez branżę poligraficzną. Wszystko kręci się wokół konsumentów, ich codziennych potrzeb i zapewnienia im rozrywki. Nasza branża ma ogromny przywilej transformowania codziennych nawyków w obrazy, wrażenia i komunikację. Niejednokrotnie ma też przywilej bycia świadomą częścią tych działań, zanim zostaną one upublicznione. Każdego dnia mamy do wykonania nowe produkcje, nowe zadania i nowe projekty – i to jest właśnie piękno naszej branży.

 

Cyfryzacja procesów w przedsiębiorstwie

Od urodzenia rozwijamy się, stale zdobywając nowe umiejętności i wiedzę. Nasza branża również ewoluuje w kierunku lepszej i szybszej produkcji, stając się jednocześnie prostszą dla nas i naszych klientów. Stale inwestujemy w nowy sprzęt, oparty na lepszej technologii i bardziej zaawansowanej cyfryzacji. Technologie druku dają nam co roku nowe możliwości rozwoju, pozwalając nam wykonywać naszą pracę lepiej, szybciej i łatwiej, przyczyniając się tym samym do rozwoju naszych biznesów.

DGI (Digital Graphics Group International) podąża za tą ewolucją i dzięki temu wyprzedza branżę. Firmy nieustannie potrzebują jednak więcej narzędzi, aby działać szybciej i móc w czasie rzeczywistym identyfikować obszary, w których mogą lepiej obsługiwać klientów i zapewniać skuteczniejszą pracę w zespołach. Cyfryzacja nazywana BISS (Business Intelligence Software Solutions) pomaga tworzyć lepszy świat dla wszystkich zaangażowanych stron.

„Wewnętrzny” BISS pomaga w pełni zarządzać produkcją, od wprowadzania zleceń, planowania produkcji, kontroli jakości, aż po pakowanie, wysyłkę i śledzenie dostaw. Istnieje prawie nieskończona liczba rozwiązań, które mogą dostarczyć cennych informacji potrzebnych do kontrolowania całego cyklu, podejmowania działań naprawczych i znajdowania nowych ścieżek działania w celu ciągłego doskonalenia procesów.

„Zewnętrzny” BISS natomiast łączy z klientami, dając im lepsze i łatwiejsze rozwiązania do składania zamówień, śledzenia procesu, a także wgląd we wszystkie informacje związane z zamówieniem i tym samym poczucie kontroli nad procesem. Otwarte portale, które sprawiają, że klient poczuje się jak w domu i będzie bardziej zaangażowany w działania produkcyjne, mogą zapewnić natychmiastowe automatyczne sprawdzenie wgranych plików w celu szybszej i lepszej realizacji zlecenia. Dzięki BISS można śledzić wskaźnik utrzymania klienta i wartość jego zamówień, dlatego możliwe jest zaoferowanie mu (i sobie) pełnych danych i informacji na temat jego narzędzi do komunikacji, jego sieci sklepów i różnych sposobów przekazywania informacji, jak również tego, gdzie jego wyprodukowane narzędzia będą dystrybuowane i/lub instalowane, gdzie się obecnie znajdują i co można zmienić, jeśli potrzebne jest strategiczne działanie w celu wsparcia klienta w osiągnięciu sukcesu na rynku.

Kluczem do tego wszystkiego jest cyfryzacja. W obszarze technologii, procesów wewnętrznych i zewnętrznych BISS kontroluje całą działalność i pozwala podejmować lepsze decyzje zarządcze. Zyskujemy dzięki niemu kontrolę nad produkcją, relacjami z klientami i wydajnością. Firmy, które nie traktują tej sfery jako priorytetu, nie będą w stanie ewoluować w kierunku lepszej przyszłości i najpewniej stracą zdolność do rozwoju.

Aby to wszystko mogło się wydarzyć, potrzeba umiejętności i decyzji człowieka. Cyfryzacja nie zastąpi ludzkiej pracy i inteligencji. Wprost przeciwnie, stworzy nowe miejsca pracy, nowe możliwości i nowe zawody.

Magiczny świat produktywności i rentowności

Po cyfryzacji technologii i procesów przemysłowych (która jest domeną dostawców), mamy cyfryzację naszej wiedzy w celu podejmowania lepszych decyzji, lepszego zarządzania, lepszego przepływu pracy, a nawet większego zaangażowania zespołów. Ta ewolucja pozwala nam lepiej targetować rynki i klientów. W jakich segmentach chcemy pracować i na jakich klientach o największym potencjale musimy się skupić? Jak możemy zwiększyć retencję naszych klientów i jak możemy poprawić ich wartość? Czy lepiej jest zwiększyć portfel klientów, czy ich wartość i lojalność? W jakich obszarach chcemy się rozwijać i dokąd możemy zmierzać w przyszłości dzięki nowym produktom i rosnącemu portfolio produktów i usług? Odpowiedzi na te kluczowe pytania pozwalają rozwinąć biznes. Wiemy, że dla wielu najlepszym rozwiązaniem na początek jest położenie nacisku na zwiększenie wolumenu sprzedaży, ale często w pierwszej kolejności należy skupić się na relacji między satysfakcją klienta a zdolnością produkcyjną przy stale rosnącej liczbie zamówień.

Jeśli chodzi o planowanie, jesteśmy dziś w stanie w pełni zautomatyzować zamówienia klientów i zamknąć je w płynnym i łatwym procesie zarówno dla klienta, jak i dla naszego planowania produkcji. Natychmiast po wgraniu plików automatycznie następuje sprawdzenie profilu i wygenerowanie proofu kolorystycznego dla klienta. Możemy także oferować zróżnicowane ceny dla różnych czasów realizacji i dostawy, a to pozwoli zapewnić prawidłowe przepływy pracy i zachować wysoki poziom satysfakcji klienta, gdy zamówienie zostało zrealizowane zgodnie z jego potrzebami. Jesteśmy w stanie automatycznie zarządzać planowaniem pracy pojedynczej maszyny, tak aby wykorzystać jej pełną zdolność produkcyjną. Możemy to osiągać dzięki szybszym konfiguracjom i wyeliminowaniu przestojów na zmianę materiałów. Cyfryzacja pozwala nam wprowadzać takie optymalizacje na pojedynczych zespołach, ale także na kilkudziesięciu urządzeniach produkcyjnych, na wszystkich eta- pach przepływu pracy, bez ograniczeń wymiarowych i z natychmiastową informacją na żywo.

To magiczny i wymarzony świat produktywności i rentowności.

Kultura cyfryzacji i chęć inwestowania

Personalizowane portale dla klientów zapewniają lepszą i silniejszą relację z klientem, gwarantując lojalność. To trochę jak praca w zespole, w którym dostarczamy klientowi wszystkich potrzebnych informacji na temat jego produktów, rozmiarów, danych geograficznych, a nawet zaktualizowanych zasobów ludzkich, które muszą codziennie pracować na rzecz rozwoju i lepszej obsługi klientów i konsumentów. Kiedy pracujemy z klientem ramię w ramię, wnosząc cenne informacje, reagując na jego codzienne potrzeby w zgodzie z jego strategią, zmieniamy się z prostego dostawcy produktów/usług w silnego i pewnego partnera, któremu można zaufać. Rozwijamy się razem i to dzięki temu zyskują obie strony.

Liczne i zróżnicowane systemy ERP pomagają kontrolować przepływ pracy w produkcji, wspierają we wszystkich zadaniach, od magazynowania surowców, po szacowanie czasu realizacji, zmniejszając wydatki i zarządzając przepływem gotówki. Narzędzia te mogą również pomóc zespołom roboczym w lepszym planowaniu i podejmowaniu szybkich decyzji w przypadku nieoczekiwanych zmian. W naszej branży firmy nie będą w stanie ewoluować i się rozwijać bez kultury cyfryzacji i chęci inwestowania. Informacje, które otrzymujemy dzięki cyfryzacji, są niezbędne i tak cenne, że przyczyniają się do optymalizacji wszystkich aspektów zarządzania, przepływu pracy, wewnętrznych i zewnętrznych procesów oraz rentowności.

Nawet jeśli dzisiejszy dzień wygląda tak, jakby pochodził z przyszłości, to sztuczna inteligencja już niebawem może pomóc w zarządzaniu przepływem pracy i w przewidywaniu popytu. Firmy w branży mają tygodniowy, miesięczny, kwartalny, zmienny przepływ pracy. Zależy to od rynków i segmentów, w których pracują, dlatego potrzebują zarządzania, aby lepiej kontrolować zasoby. Dzięki wdrożeniu BI można mieć wgląd w rynkowe tendencje i dzięki temu otrzymywać lepsze wskazówki dotyczące tego, jak może to wpłynąć na potrzebę komunikowania się z konsumentami. We współczesnym świecie istnieje tak wiele wahań politycznych i finansowych, dotyczących stóp procentowych, inflacji czy nawet pogody i pór roku. To wszystko może wpływać na nasze życie! Te zmienne wpływają też na zachowania konsumentów, a co za tym idzie, implikują potrzebę komunikacji. Na przykład zdarza się, że recesje skutkują większą liczbą kampanii i intensyfikacją komunikacji, aby zachęcić konsumentów do promocji i utrzymać sprzedaż produktów.

Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana do wyeliminowania konieczności nagrywania rozmów telefonicznych (i irytujących komunikatów informujących o nagrywaniu rozmowy z konsultantem w celu kontroli jakości obsługi klienta). W tej chwili mechanizm może wykryć i rozpoznać ton rozmowy dzięki setkom konkretnych, posegmentowanych i sklasyfikowanych „słów”, których porównanie z tymi wypowiedzianymi przez rozmówcę pozwala zidentyfikować nastrój rozmowy bez jej nagrywania. Jesteśmy w stanie sklasyfikować jakość naszej wewnętrznej obsługi, jednocześnie analizując satysfakcję klienta, umożliwiając natychmiastową reakcję, aby zyskać pewność, że podążamy we właściwym kierunku. Pomaga to lepiej zrozumieć relacje z klientami nie tylko kadrze zarządzającej, lecz także zespołowi obsługi klienta.

Począwszy od starego i niezbędnego oprogramowania finansowego i księgowego, które pozwala kontrolować przepływy pieniężne i rentowność, cyfryzacja całej firmy może zapewnić pełny i przejrzysty wgląd we wszystkie sektory, działy i zasoby ludzkie dla uzyskania lepszej przyszłości i ciągłego, dynamicznego doskonalenia organizacji.

Ten artykuł nie jest technicznym poradnikiem, tłumaczącym, jak poruszać się w świecie cyfryzacji, lecz zwróceniem uwagi na to, co już jest dostępne i w jaki sposób członkowie DGI kierują swoimi firmami z punktu widzenia zarządzania.

Pedro Jacques de Sousa

niezależny konsultant branży poligraficznej i dyrektor wykonawczy DGI

Tłumaczenie: AŁ