Coca-Cola ograniczy ilość jednorazowych butelek
22 Feb 2022 14:16

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Koncern Coca-Cola podjął zobowiązanie, że do 2030 r. co najmniej 25% butelek, do których nalewane są jego napoje, będzie zwrotnych lub nadających się do wielokrotnego użytku. Plan, który zostanie wprowadzony do globalnego portfolio, będzie dotyczył zarówno butelek ze szkła, jak i z plastiku. Cel obejmie pojemniki służące do ponownego napełniania, sprzedawane z myślą o do tradycyjnych „fontannach”, jak i dystrybutorach Coca-Cola Freestyle

Jak podaje Coca-Cola, w 2020 r. 16% spośród jej produktów było sprzedawanych w tradycyjnych opakowaniach do wielokrotnego napełniania lub zwrotnych. Firma dodaje, że na ponad dwudziestu rynkach już ponad 50% jej produktów jest sprzedawanych w szklanych butelkach zwrotnych i z PET nadających się do ponownego napełniania. Na kolejnych dwudziestu butelki i pojemniki zwrotne lub wielokrotnego użytku stanowią już 25% sprzedaży.

Ponadto koncern Coca-Cola twierdzi, że na kilku rynkach rośnie wykorzystanie produktów nadających się do ponownego napełniania, ale każdy z nich stosuje inne metody, by osiągnąć cel przewidziany na 2030 r. Na przykład w 2020 r. w Niemczech liczba sprzedanych butelek wielokrotnego użytku przekroczyła ilość butelek jednorazowych, z uwagi na zainteresowanie miejscowych konsumentów systemem kaucyjnym, które wzrosło w ostatnich latach i gdzie 72,6% ankietowanych opowiada się za jego stosowaniem.

Analogicznie w niektórych częściach Ameryki Łacińskiej napoje sprzedawane w butelkach zwrotnych stanowiły 27% całkowitej podaży produktów Coca-Cola. W tym regionie firma rozszerzyła zasięg swojego programu „Uniwersalna Butelka”, w ramach którego konsumenci wpłacają pośrednią kaucję przy zakupie butelki marki Coca-Cola, a następnie otrzymują rabat na kolejny zakup, gdy zwrócą pustą butelkę. Butelki są czyszczone i pozbawiane etykiet, a następnie ponownie napełniane i etykietowane w zakładzie Coca-Coli, co – jak twierdzi producent – pozwala na 25-krotne ponowne wykorzystanie, a następnie odzysk w procesach recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Program ten, wprowadzony po raz pierwszy w Brazylii, działa obecnie także w Argentynie, Chile, Kolumbii, Meksyku, Gwatemali i Panamie.

Inne zobowiązania, które zdaniem firmy pomogą jej osiągnąć cel 25% opakowań wielokrotnego napełniania lub zwrotu do 2030 r., obejmują współpracę z Carrefour w zakresie pilotażowego programu Loop we Francji. Carrefour był pierwszym sprzedawcą detalicznym na świecie, który wprowadził go w swych sklepach, choć od tego czasu program został również uruchomiony w brytyjskim Tesco. Tom Szaky, założyciel i dyrektor generalny Loop i TerraCycle, powiedział, że w przyszłości „chodzi przede wszystkim o to, by skala, dostęp i koszty operacyjne [...] były jak najniższe”.

Plany Coca-Cola obejmują również rozszerzenie programu użycia butelek wielokrotnego użytku z PET w RPA oraz współpraca z siecią Burger King i z TerraCycle w USA przy pilotażowym wdrożeniu w wybranych miastach opcji wielorazowych pojemników na żywność i kubków na napoje.

Firma zaproponowała też wdrożenie inteligentnych rozwiązań opakowaniowych poprzez wprowadzenie kubków wielokrotnego użytku wyposażonych w technologię mikroprocesorową do automatów Coca-Cola Freestyle w parkach rozrywki, na kampusach uniwersyteckich i na statkach wycieczkowych.

Elaine Bowers Coventry, dyrektor ds. klientów i handlu w Coca-Cola, powiedziała: Ciągle stawiamy klientów w centrum naszej działalności. Jednym ze sposobów, by to osiągnąć, jest zaoferowanie zrównoważonych opakowań. Przyspieszenie wykorzystania opakowań wielokrotnego użytku zapewnia konsumentom wartość dodaną, a jednocześnie wspiera nasz program „Świat bez odpadów”, czyli zbiórkę butelek i puszek w ilości odpowiadającej liczbie sprzedanych opakowań do 2030 r.

Ben Jordan, starszy dyrektor ds. opakowań i klimatu w The Coca-Cola Company, dodaje: Opakowania wielokrotnego użytku to jeden z najskuteczniejszych sposobów ograniczania ilości odpadów, wykorzystywania mniejszej ilości zasobów i zmniejszania naszego śladu węglowego w ramach wspierania gospodarki obiegu zamkniętego. Będziemy nadal wyróżniać rynki, które przodują w stosowaniu najlepszych praktyk w zakresie opakowań wielokrotnego użytku, a także wspierać inne rynki w zwiększaniu wykorzystania opakowań wielorazowych.

Opracowano na podstawie informacji Coca-Cola