Continental wykorzysta zużyte butelki z PET do produkcji opon
1 Jan 1970 12:15

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Producent opon i komponentów dla motoryzacji, firma Continental, zamierza w 2022 r. uruchomić produkcję z wykorzystaniem włókien uzyskanych w procesie recyklingu butelek z PET.

GERMANY: Reifen , Reifenproduktion am 24.10.2018 im Werk der Continental AG in Korbach
Foto: Sascha Schuermann

Zrównoważone włókno poliestrowe będzie pozyskiwane z butelek z PET w procesach mechanicznych, a następnie wykorzystywane przy produkcji osnowy opon. Ten materiał, jak przekonuje firma, powinien w przyszłości w 100% zastąpić konwencjonalny poliester.

Continental poinformował, że wspólnie z firmą Otiz, partnerem przy tym projekcie specjalizującym się w produkcji włókien i tekstyliów, opracował mechaniczną technologię recyklingu butelek PET nie wymagającą stosowania pośredniego etapu, tzw. procesu polimeryzacji monomerów, a uzyskana w jego trakcie przędza posiada własności dziewiczego poliestru.

Nie później niż w 2022 r. będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki - powiedział dr Andreas Topp odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires. Dzięki wykorzystaniu poliestrowej przędzy z recyklingu robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki obiegu zamkniętego.

W procesie recyklingu butelki są najpierw sortowane, pozbawiane nakrętek, a następnie czyszczone. Po mechanicznym rozdrobnieniu ulegają roztopieniu i granulacji, a następnie są polimeryzowane i poddawane zmodyfikowanemu procesowi przędzenia.
Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continental dowodzą, że włókna z surowca pochodzącego z recyklingu mają identyczne własności jak włókna wykorzystywane do tej pory. Zachowują tę samą jakość co dziewiczy PET, są równie stabilne i doskonale nadają się do produkcji opon z uwagi na ich wytrzymałość na rozerwanie, trwałość i stabilność temperaturową.
Konwencjonalny PET jest od dawna wykorzystywany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy dużych obciążeniach i temperaturach. Wykorzystanie przetworzonego PET pozwala zachować cenne zasoby przy ich produkcji; obecnie standardowa opona samochodu osobowego składa się z około 400 g przędzy poliestrowej. Wyprodukowanie osnowy dla kompletu opon z materiału z recyklingu będzie wymagało zużycia 60 butelek z PET z odzysku.
Opracowano na podstawie informacji firmy Continental