Cyfryzacja przed zrównoważonym rozwojem
1 Jan 1970 08:53

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnich latach zrównoważony rozwój był ważnym obszarem zainteresowania branży opakowaniowej, jednak jego miejsce – jako głównej siły napędowej sektora – może przejąć cyfryzacja, uważa firma GlobalData. To skutek obecnej presji inflacyjnej, w warunkach której niezbędne dla firm stają się efektywność łańcuchów dostaw i proaktywna redukcja kosztów.

Jak wyjaśnia czołowa firma analityczna, globalna branża opakowań konsumenckich odrodziła się po 1% spadku produkcji wynikającym z pandemii koronawirusa i w 2021 r. dostarczyła na rynek ponad 4,1 biliona jednostek opakowań. Jej dalszy rozwój jest jednak uzależniony od zdolności firm do ograniczania wpływu inflacji na łańcuchy dostaw, co w przypadku przynajmniej części z nich może wymagać strategicznego skoncentrowania się na digitalizacji. Termin ten oznacza łączenie różnych technologii – takich jak sztuczna inteligencja (AI), 5G, Internetu Rzeczy (IoT) oraz rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej.

Jenny Questier, starsza analityk ds. konsumentów w GlobalData, wyjaśnia: Zrównoważony rozwój zajmował czołowe miejsce wielu agend, zwłaszcza w sytuacji, gdy wymogi prawne wymuszały na firmach zgodność z przepisami. Jednak sytuacja makroekonomiczna uległa zmianie i firmy po prostu nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie konsekwencji ekonomicznych wynikających z rosnących kosztów energii i materiałów.

W badaniu konsumentów przeprowadzonym przez GlobalData w 3. kwartale br. 90% ankietowanych przyznało, że obecnie martwią się wpływem inflacji na ich budżety domowe i że jest to czynnik mający nieunikniony wpływ na ich decyzje zakupowe.

Jak kontynuuje Questier: Zrównoważony rozwój może być dzisiaj postrzegany jako zbytek w odniesieniu do opakowań, w sytuacji, gdy zarówno konsumenci, jak i klienci są skłonni do kompromisów w tym zakresie, byle tylko osiągnąć najniższą możliwą cenę jednostkową produktu. Firmy opakowaniowe będą odczuwać presję zarówno rosnących kosztów w łańcuchach dostaw, jak również ograniczonej siły nabywczej konsumentów, co oznacza, że będą musiały zrobić wszystko dla ograniczenia kosztów, a to jest możliwe dzięki cyfryzacji. Digitalizacja łańcuchów dostaw będzie koniecznością dla zagwarantowania optymalnej wydajności i automatyzacji w firmach opakowaniowych.

Kluczowym osiągnięciem w zarządzaniu łańcuchem dostaw w następnej dekadzie będzie integracja tych technologii cyfrowych w całym łańcuchu dostaw. Dla przykładu sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do planowania podaży i popytu w celu dokładniejszego przewidywania ich wahań, a tym samym optymalizacji zarządzania zapasami, oszczędzania kosztów i zwiększania wydajności łańcucha dostaw. Pomoże to również w przejściu od dostaw just-in-time do dostaw just-in-case, aby pomóc w utrzymaniu dostępności produktów przez cały czas.

Questier: Rozwijanie cyfryzacji w zakresie wytwórczości może podnieść wydajność, obniżyć koszty i zwiększyć bezpieczeństwo. Najprostszą metodą digitalizacji jest uruchomienie na początek pojedynczych procesów biznesowych, np. w zakresie magazynowania albo planowania front-end. Zwiększona automatyzacja na wszystkich poziomach łańcucha dostaw poprawi wytrzymałość firm, ograniczy ryzyko zakłóceń oraz wspomoże firmy w udanym zarządzaniu kosztami i dostawami w przyszłości.

Na podstawie informacji firmy GlobalData