Dobre wyniki finansowe firmy Heidelberg
1 Jan 1970 13:03

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dzięki silnemu popytowi napływającemu z Ameryki Północnej i Europy, wspartemu przez wzrosty w segmencie opakowań, firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) może być usatysfakcjonowana z wyników po dziewięciu miesiącach bieżącego roku finansowego 2022/23. W zakończonym właśnie III kwartale, trwającym od października do grudnia 2022, Grupa przełamała ogólny trend w branży budowy maszyn, odnotowując stabilny poziom zamówień przychodzących w wysokości 630 milionów euro. Doprowadziło to do powstania portfela zamówień o wartości prawie 1 mld euro. Sprzedaż w III kwartale, wynosząca 609 mln euro, była o około 5% wyższa niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Po skorygowaniu o efekty jednorazowe EBITDA była o 18 mln euro wyższa niż w roku poprzednim, głównie dzięki pozytywnemu wpływowi wzrostu sprzedaży. W tym okresie rozliczeniowym negatywny wpływ miało zaksięgowanie pełnej, uzgodnionej w układzie zbiorowym premii z tytułu ulgi inflacyjnej. Związany z produkcją wzrost zapasów spowodował w III kwartale wolne przepływy pieniężne w wysokości 4 mln euro, co oznacza stabilny rozwój w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Dzięki dobrym wynikom sprzedaży i przychodzących zamówień oraz znacznej poprawie wyniku operacyjnego firma potwierdza swoją prognozę na cały rok finansowy 2022/23. Odnotowaliśmy korzystny III kwartał i byliśmy w stanie dalej zwiększać naszą sprzedaż i wynik operacyjny. Patrząc w przyszłość, w nadchodzących miesiącach nadal będziemy odczuwać wpływ oczekiwanych wzrostów kosztów materiałów, energii i personelu - powiedział dr Ludwin Monz, prezes zarządu Heidelberger Druckmaschinen AG (na zdjęciu). Będziemy nadal przeciwdziałać temu poprzez wzrost cen i utrzymywać naszą dyscyplinę kosztową. Dlatego jesteśmy w pełni przekonani, że osiągniemy nasze cele na ten rok - dodał.

Dobry bilans trzech kwartałów

W porównaniu z ubiegłym rokiem zamówienia przychodzące po dziewięciu miesiącach pozostały stabilne i na wysokim poziomie. Mimo niepewności gospodarczej wyniosły one łącznie 1,859 mld euro (rok wcześniej 1,888 mld euro). Na dzień bilansowy portfel zamówień wynosił prawie 1 mld euro, co stanowi dobrą podstawę przed nadchodzącym rokiem obrotowym. Sprzedaż we wszystkich trzech kwartałach bieżącego roku obrotowego przekroczyła odpowiednie wartości z roku poprzedniego. Po zsumowaniu dziewięciu miesięcy wyniosła 1,729 mld euro i była o 10% wyższa niż rok wcześniej (1,565 mld euro).

Pozytywne wyniki operacyjne utrzymywały się również w III kwartale, ale negatywnie wpłynął na nie jednorazowy efekt zaksięgowania pełnej, uzgodnionej zbiorowo premii z tytułu ulgi inflacyjnej. Po skorygowaniu o efekty jednorazowe w bieżącym i poprzednich latach obrotowych, EBITDA po dziewięciu miesiącach była o około 56 mln euro wyższa niż rok wcześniej. W III kwartale wynik operacyjny poprawił się o 18 mln euro w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednorazowe efekty wynikające z ujęcia w bilansie po stronie pasywów wspólnie uzgodnionej premii inflacyjnej (III kwartał: 15 mln euro), sprzedaży nieruchomości w Szwajcarii (I kwartał: +12 mln euro) oraz inwestycji w joint venture z Masterwork (III kwartał: +7 mln euro) w dużej mierze zniwelowały się wzajemnie. Jednorazowe dochody, które w analogicznym okresie roku ubiegłego (EBITDA: 132 mln euro) wyniosły ok. 48 mln euro (II kwartał roku ubiegłego: +22 mln euro ze sprzedaży Docufy GmbH, III kwartał: +26 mln euro ze sprzedaży nieruchomości w Brentford w Wielkiej Brytanii), zostały więc z nawiązką skompensowane przez poprawę wyników operacyjnych. Po trzech kwartałach EBITDA wyniosła 144 mln euro (rok wcześniej: 132 mln euro), co odpowiada marży EBITDA w wysokości 8,3 %. Wynik netto po opodatkowaniu po dziewięciu miesiącach również znacznie wzrósł i wyniósł 54 mln euro (analogiczny okres roku poprzedniego: 40 mln euro).

Trwały wzrost w segmencie opakowań
Szczególnie silny wzrost w III kwartale zanotował druk opakowań (segment Packaging Solutions). Napływające od października do końca grudnia 2022 roku zamówienia były o 18% wyższe niż rok wcześniej. W okresie dziewięciu miesięcy napływ zamówień poprawił się o 5% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Przy 812 mln euro sprzedaż po dziewięciu miesiącach była o ponad 22% wyższa niż rok wcześniej. W segmencie druku komercyjnego (Print Solutions) sprzedaż po dziewięciu miesiącach wzrosła do 898 mln euro, przy jednoczesnym niewielkim spadku liczby napływających zamówień. Podobnie jak w pierwszym półroczu, zmiany w niemieckiej polityce zachęt dla elektromobilności sprawiły, że działalność w zakresie domowych ładowarek samochodów elektrycznych, tzw. wallboxów (segment Technology Solutions) nie mogła kontynuować ubiegłorocznego wyjątkowego wzrostu w zakresie napływających zamówień i sprzedaży.

Niskie zadłużenie finansowe netto - wskaźnik kapitału własnego dalej rośnie
Po dziewięciu miesiącach wolne przepływy pieniężne wyniosły 16 mln euro (rok wcześniej: 69 mln euro). Ta niższa wartość wynika głównie z typowego dla produkcji wzrostu zapasów i działań związanych z dostawami części. Zgodnie z oczekiwaniami, przychody ze sprzedaży aktywów w okresie sprawozdawczym również spadły w stosunku do roku poprzedniego. Ze względu na ujemne wolne przepływy pieniężne, zadłużenie finansowe netto na koniec III kwartału wyniosło 26 mln euro i tym samym pozostało na niskim poziomie (rok poprzedni: 6 mln euro). Heidelberg czyni postępy w zakresie wskaźnika kapitału własnego, który wzrósł do około 21%. Obok wyższej aktuarialnej stopy procentowej dla emerytur w Niemczech na koniec grudnia, wynika to przede wszystkim z dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu na koniec kwartału.

Niski dług finansowy netto i wyższy wskaźnik kapitału własnego stawiają Heidelberga w dobrej sytuacji finansowej - powiedziała nowa dyrektor finansowa firmy, Tania von der Goltz (na zdjęciu). W obliczu obecnej niepewnej sytuacji będziemy nadal pracować nad naszą wytrzymałością i w szczególności pilnować naszych kosztów - dodała.
Prognoza na rok finansowy 2022/23 potwierdzona

HEIDELBERG podtrzymuje swoją prognozę na rok finansowy 2022/23. Firma nadal oczekuje wzrostu wartości sprzedaży do około 2,3 mld euro (2021/22: 2,18 mld euro). Pomimo prawdopodobieństwa wzrostu kosztów, rentowność również ma się nadal poprawiać. Firma przewiduje dalszy wzrost marży EBITDA do co najmniej 8% w roku obrotowym 2022/23 (2021/22: 7,3%). Również wynik netto po opodatkowaniu ma się nieznacznie poprawić w porównaniu z rokiem 2021/22 (33 mln euro).

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg