Doskonałe perspektywy branży opakowań
1 Jan 1970 10:23

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Raport globalnej firmy konsultingowej Bain & Co. poświęcony perspektywom rozwoju sektora papieru i opakowań sugeruje, że stoi on w obliczu szybkiego wzrostu – zwłaszcza te firmy, które kładą duży nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju.

Raport przewiduje, że w najbliższych trzech latach branża opakowań wzrośnie o 21%. Kluczowym czynnikiem wzrostu jest obecnie zrównoważony rozwój; badania rynkowe dowodzą, że 71% europejskich konsumentów woli kupować produkty o silnym „proekologicznym” etosie. Efektem jest wzrost popytu na opakowania z papieru; zdaniem Bain & Co największe wzrosty dotyczyć będą produkcji sztywnych opakowań z włókien.

Silna pozycja opakowań przyciąga zainteresowanie funduszy inwestycyjnych, które realizują dwukrotnie więcej fuzji i przejęć w branży opakowaniowej niż w innych branżach o podobnej wielkości. Niektóre z tych przejęć mają na celu wypełnienie luk w portfolio (sektorowo lub geograficznie); część jest napędzana przez firmy typu private equity, które łączą grupy w celu wykorzystania oczekiwanego wzrostu w branży.

Bain & Co. informuje, że od 2007 r. przeprowadzono ok. 2 tys. transakcji, wśród nich 84 o wartości przekraczającej 1 mld dolarów, a 11 wyższej niż 5 mld dolarów. Największe zainteresowanie przyciągają firmy działające w obszarze opakowań papierowych i tekturowych.

Autorzy raportu wyciągają na jego podstawie wniosek, że korzystne jest koncentrowanie się kierownictwa i właścicieli firm na kwestiach zrównoważonego rozwoju jako sposobie na zwiększenie atrakcyjności własnego biznesu. Ich zdaniem management musi dodatkowo kłaść większy nacisk na zwiększanie rentowności i identyfikowanie potencjalnych nowych klientów – czyli na tych obszarach, w których firmy opakowaniowe mają wiele do nadrobienia.

Jednak to zrównoważony rozwój ma największy potencjał. Problemem mogą być jedynie niejasności towarzyszące ocenie, które rodzaje opakowań są najbardziej ekologiczne. W raporcie przytoczono badania przeprowadzone w USA, które wskazują na wątpliwości, czy bardziej zrównoważone jest szkło czy tworzywa sztuczne (w obu przypadkach chodzi o opakowania jednorazowego użytku).

Bain & Co. zwraca również uwagę na powolne wdrażanie zobowiązań Science Based Targets. Raport twierdzi, że w 2019 r. zajmowało się tym zaledwie pięć firm, a w 2022 r. już 164. Jednak 30% z nich nie osiągnęło celów dotyczących emisji w zakresie 1 i 2, a 41% nie osiągnęło celów w zakresie 3.
Liczby pokazują, że zrównoważony rozwój jest dobry dla biznesu, obniża koszty i przyciąga nowych klientów oraz może zapewnić 4-6% wzrost marż. Coraz więcej firm będzie podążać w tym kierunku, ponieważ klienci będą tego od nich wymagać. Chodzi jedynie o to, by były przygotowane na moment, kiedy to nastąpi.

Opracowano na podstawie informacji serwisu Print Business