Dynamiczny rozwój e-commerce napędza rynek opakowań
1 Jan 1970 09:31

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od 2013 r. udział sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem wzrósł trzykrotnie – wynika z Raportu „Dekada polskiego e-commerce” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Ekonomicznej. Tak szybkie tempo wzrostu wartości e-handlu stawia Polskę w czołówce krajów, które najszybciej rozwijają cyfrową część swojej gospodarki.

Obecnie sprzedaż produktów i usług przez Internet prowadzi już 150 tys. polskich przedsiębiorców. Na sympatii Polaków do tej formy zakupów korzystają także dystrybutorzy kartonów wysyłkowych i akcesoriów do pakowania, którzy z każdym rokiem odnotowują coraz wyższe wzrosty sprzedaży.

Ostatnia dekada – mimo że obfitująca w wyzwania – bez wątpienia była dla polskiego e-commerce udana. Przykładem pandemia, która skutecznie spowolniła światową gospodarkę, a dla handlu internetowego stała się przełomem i szansą na jeszcze większą ekspansję. Jak podaje wspomniany raport, w latach 2020-2021 rynek notował wzrosty na poziomie ponad 33% r/r. Trudny dla biznesu, bo stojący pod znakiem kryzysu i inflacji rok 2022 również otworzył przed e-sklepami nowe możliwości. Już niemal 80% badanych konsumentów przyznało, że przenosi zakupy do Internetu w celu zmniejszenia wydatków i większej kontroli nad wydawanymi pieniędzmi oraz po to, aby ograniczyć ryzyko zakupowe poprzez wykorzystanie darmowych zwrotów oraz płatności odroczonych. Obecnie w sieci kupuje już 87% internautów – to niemal dwukrotnie więcej niż przed dziesięcioma laty.

Branża opakowań rośnie w rekordowym tempie

Branża opakowań swoją stabilność i odporność na kryzysy zawdzięcza właśnie dynamicznemu rozwojowi handlu w sieci. Pudełka, taśmy czy wypełniacze są bowiem niezbędne do nadania przesyłki i to się nie zmieni. Dystrybutorzy opakowań nie mają zatem powodów do obaw i mogą liczyć na kolejne wzrosty, muszą jednak uważnie obserwować trendy i szybko na nie reagować – mówi Jarosław Kamiński, Prezes polskiego oddziału grupy RAJA, wiodącego europejskiego wielokanałowego dystrybutora materiałów opakowaniowych.

RAJA od lat z zaangażowaniem obserwuje rynek i jest istotną częścią zachodzących na nim zmian. W ostatniej dekadzie polski oddział grupy odnotował dziewięciokrotny wzrost sprzedaży opakowań i produktów niezbędnych do magazynowania i wysyłki. Co równie istotne, tylko w ubiegłym roku do grona kilkudziesięciu tysięcy klientów RAJA Polska dołączyło ponad 4 tys. nowych kontrahentów. Niezwykle cieszy nas wzrost popularności e-zakupów, bo dzięki temu również my nie zwalniamy tempa. Ostatnie lata to dla nas czas dynamicznego rozwoju i intensywnej pracy nad portfolio produktowym – dodaje Kamiński.

Zrównoważony rozwój zyskuje na znaczeniu

Niezwykle ważną kwestią w kontekście rozwoju e-handlu jest to, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat znacznie wzrosła świadomość ekologiczna społeczeństwa. Polacy chcą kupować od marek, które są społecznie odpowiedzialne i minimalizują swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Jednym z docenianych przez konsumentów działań jest transformacja procesów pakowania i wysyłki zamówień tak, aby stały się one możliwie najmniej szkodliwe dla planety, co potwierdza wspomniany wcześniej Raport. Już 74% robiących zakupy w sieci zadeklarowało, że dostrzega nieekologiczne praktyki e-sklepów, a w czołówce znalazło się pakowanie produktów w nieproporcjonalnie duże paczki. Co niezwykle ważne, kwestie środowiskowe mają coraz większe znaczenie także dla klientów biznesowych. Ekologiczne formy dostawy są ważne dla więcej niż co piątego respondenta (22%) i w efekcie znalazły się w zestawieniu pięciu najbardziej przydatnych funkcjonalności w obszarze dostaw/logistyki (dane z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” z 2020 r. przygotowanego przez Mobile Institute dla Santander Consumer Bank).

Zainteresowanie ekologicznymi produktami ze strony przedsiębiorców skupionych wokół e-commerce w istocie jest w tej chwili większe niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie już 55% sprzedaży RAJA w naszym kraju przypada właśnie na produkty, które zostały wyprodukowane zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Eko-transformacja polskiego e-handlu dzieje się na naszych oczach, a my jesteśmy dumni, że możemy być jej częścią – kwituje Jarosław Kamiński, Prezes Raja Polska.