Według nowego raportu Cepi branża papiernicza i tekturnicza „staje na nogi” po spowolnieniu gospodarczym związanym z koronawirusem. Analogicznie do wielu innych branż, na sektor producentów papieru i tektury negatywnie wpłynęły wyzwania takie jak podwyżki cen surowców i energii, niedobór włókien z recyklingu wynikający z problemów ze zbiórką makulatury oraz skutki kryzysu w globalnym łańcuchu dostaw. Segmenty takie jak rynek tektury znalazły się pod szczególną presją, wynikającą z wydłużających się terminów realizacji zamówień oraz obaw, że popyt może przewyższyć możliwości produkcyjne.
W ubiegłym tygodniu Cepi zaprezentowała raport, który wyraźnie dowodzi jednak, że w sektorze nastąpiło szybkie i spektakularne odbicie od dna: o ile zużycie papieru spadło w 2020 r. o 6,6%, to w ubiegłym roku konsumpcja i produkcja w krajach reprezentowanych w Cepi wzrosła już o ponad 5%. Oznacza to, że produkcja papieru i tektury powróciła do poziomu notowanego przed wybuchem pandemii.
Pandemia miała również ten pozytywny skutek dla branży papieru i tektury, że konsumenci – w warunkach społecznej izolacji – zwiększyli skalę zakupów w sklepach internetowych. Cepi ocenia, że produkcja gatunków wykorzystywanych do produkcji opakowań wzrosła w 2021 r. - w porównaniu do roku poprzedniego - o 7,1%, czyli do poziomu nie notowanego nigdy wcześniej. Generalnie gatunki do produkcji opakowań stanowiły 58,7% całkowitej produkcji papieru i tektury, co również oznacza nieznaczny wzrost w stosunku do 2020 r.
Produkty z papieru i tektury są wykorzystywane przez wiele sektorów, m.in. dostaw żywności i farmaceutyczny. Nawet w tych segmentach, w których popyt zmniejszył się w ubiegłym roku – np. środków higieny z 4,1% spadkiem – konsumpcja materiałów z celulozy jest nieco wyższa niż ta notowana przed wybuchem pandemii. Cepi twierdzi, że konsumpcja artykułów sanitarnych i domowych prawdopodobnie wzrośnie w dłuższej perspektywie ze względu na rosnące wymagania w zakresie higieny.
Ponadto odnotowano niewielki wzrost ogólnej produkcji „gatunków graficznych”, czyli papieru używanego do drukowania, rysowania i pisania, co Cepi podkreśla jako dowód „odporności na strukturalne załamanie”. Niemniej jednak popyt na papier gazetowy nadal spada (o 7,4%), ponieważ konsumenci coraz częściej korzystają z dostępu online do wiadomości. Stanowi to wyzwanie dla niektórych rodzajów opakowań, w których wykorzystuje się papier gazetowy pochodzący z recyklingu, takich jak opakowania formowane z masy włóknistej, chociaż pojawiają się już innowacyjne rozwiązania z surowców roślinnych, które rozwiązują ten problem.
Innym nowo obserwowany trend – 11,7% zwyżka produkcji papierów pakowych wykorzystywanych do produkcji worków papierowych – może wskazywać na „jeszcze głębszą transformację” - twierdzi Cepi. Konfederacja kojarzy go z wpływem prawodawstwa Unii Europejskiej, które stara się wyeliminować z użycia jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych.
Cepi określa to jako element „efektu substytucji”, gdy papier i inne produkty na bazie włókien mogą z czasem zacząć zastępować różne, potencjalnie mniej zrównoważone materiały i substancje chemiczne. Produkcja papieru do innowacyjnych zastosowań wzrosła aż o 9,6% i chociaż produkty te stanowią marginalny udział w całkowitej produkcji papieru, Cepi sugeruje, że zmiany te „zachodzą szybko, a nawet nabierają tempa”.
Pojawia się wiele innowacji na bazie papieru i tektury, co wydaje się być częścią trendu odnotowanego przez Cepi. Przykładowo firmy Pulpex (przy wsparciu firm takich jak The Estée Lauder i Unilever) oraz Paboco (z Coca-Colą jako pierwszym testerem prototypowego projektu) przyspieszyły prace nad butelkami z papieru. Inne nowatorskie rozwiązania to technologia PulPac Dry Molded Fibre, w oparciu o którą Scandicore wprowadza na rynek papierowe wieczka do tubek, oraz opatentowana technologia Re-Leaf, polegająca na pozyskiwaniu włókien celulozy z opadłych liści w celu wytworzenia produktów papierowych nadających się do recyklingu i kompostowania.
Opracowano na podstawie informacji Packaging Europe