Ewolucja materiałów opakowaniowych okiem profesjonalistów
1 Jan 1970 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Chcąc poznać nastroje panujące w branży, organizatorzy targów ALL4PACK Emballage Paris przeprowadzili przed edycją 2022 (która odbędzie się w dniach od 21 do 24 listopada 2022 r. w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte) ankietę wśród profesjonalistów – dostawców i użytkowników opakowań – aby poznać ich opinie na temat ewolucji materiałów opakowaniowych. Oto, co wynika z odpowiedzi uczestników.

Wyzwanie: opakowania bardziej przyjazne dla środowiska

Trwa rewolucja opakowaniowa. Cała społeczność targów All4Pack zdaje sobie sprawę z potrzeby ekologicznej transformacji: 88% ankietowanych uważa, że kwestią priorytetową jest korzystanie z opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska. Głównymi powodami tej zmiany są oczekiwania konsumentów (69%), korzyści wizerunkowe (56%) oraz zmiany legislacyjne (49%).

Z drugiej strony, przedstawione bariery to koszt stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych (63%), a ponadto dostępność (43%) i jakość materiałów (37%); przeszkody są częściej podnoszone przez użytkowników opakowań (43%) niż przez dostawców (27%).

Rodzaje używanych materiałów

Świetlana przyszłość materiałów bio. Papier/tektura (77%) i plastik (73%) pozostają głównymi materiałami używanymi do pakowania. Materiały bio są wciąż mało popularne (18%).

Na pytanie o rodzaj materiałów stosowanych w ciągu najbliższych dwóch lat społeczność targów All4Pack wydaje się mieć sprecyzowaną wizję (tylko 0,5% respondentów odpowiedziało „nie wiem”):
– Wykorzystywanie materiałów bio powinno być coraz bardziej powszechne: 37% respondentów deklaruje, że chce zacząć używać biomateriałów w ciągu najbliższych dwóch lat.
– Papier i tektura również powinny być bardziej popularne: 46% ankietowanych decydentów twierdzi, że chce używać więcej tych materiałów.
– Powinien nastąpić zauważalny spadek użycia plastiku: 32% zamierza ograniczyć korzystanie z tego materiału, jednak niewiele osób planuje z niego całkowicie zrezygnować (5%). Użycie metalu, szkła i drewna powinno pozostać na względnie stabilnym poziomie.

Dostawcy opakowań / branże użytkowników

Wyzwania związane z bardziej ekologicznymi opakowaniami. Branże użytkowników są prawie jednomyślne w kwestii używania materiałów opakowaniowych bardziej przyjaznych dla środowiska: 88% uważa, że to sprawa o kluczowym charakterze. Ponad 50% dostawców opakowań uważa, że używanie materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska jest priorytetem. Francuscy dostawcy są w awangardzie pod tym względem (100% uważa tę kwestię za raczej lub całkowicie priorytetową).

Motywacje

Dla branż użytkowników oczekiwania konsumentów (68%) są głównym powodem stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych, szczególnie w przemyśle spożywczym (83%). Korzyści wizerunkowe (59%), zmiany legislacyjne (43%) i wola menedżerów (35%) zajmują kolejne pozycje, szczególnie w dużych firmach. Po stronie dostawców trzy czołowe pozycje są takie same, ale z różnymi wynikami: 71% wybrało oczekiwania konsumentów jako główny powód stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych.

Na drugim miejscu znajdują się zmiany w ustawodawstwie (57%), a następnie korzyści pod względem wizerunkowym (55%). Wielu Francuzów uważa, że kwestia opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska jest priorytetem (średnia 74% na pierwszych trzech pozycjach).

Przeszkody. Dla branż użytkowników główną przeszkodą w stosowaniu bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych jest oczywiście koszt (66%), szczególnie we Francji (71%). W mniejszym stopniu problemem dla wielu firm jest także dostępność (43%) i jakość materiałów (43%).

Z punktu widzenia dostawców koszt surowców jest również główną przeszkodą w stosowaniu bardziej przyjaznych środowisku materiałów opakowaniowych (57%), a kolejną: dostępność materiałów (41%). Wysokość inwestycji niezbędnych do wykorzystania tych materiałów jest trzecią główną przeszkodą (29%), zwłaszcza dla firm zatrudniających 50 i więcej pracowników (40,5%).

Wykorzystywane materiały. Użytkownicy opakowań nadal stosunkowo rzadko używają biomateriałów (14,8%); normą pozostają papier/tektura (86%) i plastik (75,8%). Szkło jest obecnie wykorzystywane głównie w przemyśle spożywczym (34,7%).

Po stronie dostawców liczba producentów opakowań z biomateriałów jest nadal dość niska (22,9%) w porównaniu z dostawcami opakowań z tworzyw sztucznych (69,9%) i papieru/tektury (62,7%).

Materiały przyszłości. W ciągu 2 najbliższych lat wiele branż użytkowników opakowań zamierza ograniczyć zużycie plastiku (34%), ale materiał ten nie zniknie: 74% nadal zamierza z niego korzystać. Zastosowanie biomateriałów powinno silnie wzrosnąć (o 39%), wykorzystanie papieru/tektury także powinno się zwiększyć (48% ankietowanych zamierza używać go w większej ilości). Z wyjątkiem plastiku pozostałe materiały opakowaniowe zyskują na popularności w przemyśle spożywczym.

Znaczna liczba użytkowników opakowań planuje ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych (28%), ale niewielu przestanie ich używać (3,6%). Wykorzystanie biomateriałów powinno być bardziej powszechne (56,6%), a wykorzystanie papieru/tektury wzrośnie (66,3%). Zmiany w zależności od rynków docelowych powinny być podobne; nawet jeśli oferta biomateriałów powinna dalej rosnąć, na rynku spożywczym 64% zamierza wykorzystać ten materiał za dwa lata (wobec 24%, którzy obecnie go stosują).

Pełna ankieta dostępna jest na stronie: www.all4pack.fr.

Opracowano na podstawie materiałów All4Pack