Farby graficzne w świecie pełnym marek
1 Jan 1970 12:30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Peter Wülfert – Technical Director Sheetfed/OPV Offset Global w firmie Sun Chemical - wystąpił jako ekspert z ramienia Niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Farb i Maszyn Poligraficznych (VdL) podczas sesji konferencyjnej drupa cube towarzyszącej targom internetowym virtual.drupa 2021. Jego prezentacja, zatytułowana „Farby graficzne w świecie pełnym marek”, została przygotowana we współpracy z przedstawicielami innych dostawców, a dotyczyła wyzwań, jakie towarzyszą właścicielom marek, drukarniom i projektantom opakowań w otaczającym nas świecie. Jej tematami przewodnimi były takie zagadnienia jak: atrakcyjność opakowań (osiągana poprzez wysoką jakość druku czy wprowadzanie efektów specjalnych), ich bezpieczeństwo dla użytkowników oraz proekologiczność. Wystąpienie zwieńczyła sesja pytań i odpowiedzi.

Drupa cube to projekt organizatorów targów drupa, który we wcześniejszych, „stacjonarnych” odsłonach miał charakter dedykowanych sesji panelowych odbywających się w specjalnie przygotowanej przestrzeni konferencyjnej. W obecnej, wirtualnej odsłonie wystawy wydarzenie zostało przeniesione do Internetu, jednak jego formuła była podobna. Uwzględniała wystąpienia ekspertów branżowych na co dzień związanych z organizacjami i stowarzyszeniami poligraficznymi, jak też producentami maszyn, oprogramowania i materiałów eksploatacyjnych. Wśród zaproszonych gości znalazł się Peter Wülfert – Technical Director Sheetfed/OPV Offset Global w firmie Sun Chemical.

Atrakcyjność opakowania jednym z czynników zwiększających sprzedaż

Swoją prezentację rozpoczął on od wskazania czynników wpływających na atrakcyjność opakowania, także w kontekście ich postrzegania przez konsumentów. Przytoczył badania rynkowe wskazujące, że nawet 70% decyzji zakupowych jest podejmowanych przez klientów już w punkcie sprzedaży, co może wskazywać, że w dużym stopniu wpływ na nie ma opakowanie danego produktu. Tu zaś – jak podkreślał prelegent – istotne są jego cechy wizualne czy dotykowe, ale też funkcjonalność bazująca na interakcji z konsumentem poprzez rozwiązania takie jak efekty specjalne osiągane dzięki światłu (fluorescencyjność, hologramy itd.), kody QR, rozszerzona rzeczywistość, farby termochromowe czy elektronika drukowana. Duże znaczenie mają też parametry techniczne – stabilność kolorystyczna w kontekście nadruku nanoszonego na opakowania wykonane z różnych podłoży i materiałów (niezwykle istotna zwłaszcza dla właścicieli marek), trwałość zastosowanych farb, ich właściwości barierowe (ważne przy opakowaniach spożywczych) oraz skuteczność w kontekście ochrony marki. Wszystkie te czynniki przekładają się na jakość opakowania, ta zaś decyduje w dużym stopniu o jego atrakcyjności (nie tylko wizualnej), a w konsekwencji – o sukcesie sprzedażowym.

Zadanie przed producentami farb: właściwa receptura; proekologiczność i bezpieczeństwo wśród priorytetów

W tym kontekście – zdaniem Peter Wülferta – znacząca rola przypada producentom farb graficznych, które znajdują zastosowanie w branży opakowaniowej. Ich receptury powinny bowiem uwzględniać różne aspekty działania z jednej strony właścicieli marek, z drugiej – drukarń i przetwórców realizujących zlecone przez nich prace. Kluczem do sukcesu jest – jak podkreślał prelegent – znalezienie właściwej odpowiedzi na potrzeby i wymagania współczesnych konsumentów.

Peter Wülfert wskazywał na kwestię bezpieczeństwa, istotną zwłaszcza przy opakowaniach spożywczych. Tu ramy działania wyznaczają z jednej strony przepisy krajowe, z drugiej wytyczne wprowadzane przez stowarzyszenia producentów farb czy właścicieli marek. Konsumenci z kolei, poza aspektami związanymi z bezpieczeństwem, coraz częściej zwracają uwagę na proekologiczność różnych rozwiązań opakowaniowych. Tu producenci farb mają również wiele do zaoferowania, gdyż, zdaniem Petera Wülferta, ich produkty są jednym z głównych czynników decydujących o neutralności czy przyjazności opakowania dla środowiska. Z tego względu coraz więcej firm wprowadza do oferty farby i lakiery wpływające na niższy ślad węglowy, bazujące na biosurowcach czy też odzyskiwalne. Ich receptury muszą zatem, jak podkreślał prelegent, uwzględniać takie parametry jak: możliwość odbarwiania (usuwania farby z podłoży papierowych i foliowych), zastosowanie odnawialnych surowców, kompostowalność i biodegradowalność oraz możliwość zredukowania ilości zużywanej energii, generowanych odpadów i innych surowców niezbędnych do produkcji opakowania.

Podsumowując swoją prezentację Peter Wülfert podkreślił, że współczesny świat pełen markowych produktów oczekuje znacznie więcej niż tylko wysokiej jakości kolorów. Z tego względu producenci i dostawcy farb powinni być włączani w projekty związane z powstawaniem opakowania już na ich wczesnym etapie.

Cieszymy się, że wiedza i doświadczenie naszych pracowników są dostrzegane przez organizatorów różnych wydarzeń branżowych, zarówno globalnych jak i krajowych – mówi Piotr Góral, kierujący polskim oddziałem Sun Chemical. Tym razem do udziału w projekcie drupa cube został zaproszony niekwestionowany autorytet w dziedzinie farb drukarskich Peter Wülfert, związany z naszą firmą od kilkudziesięciu lat. Wspólnie z przedstawicielami innych producentów przygotował on bardzo ciekawą merytorycznie prezentację, która w wielu aspektach może być punktem wyjścia do dalszych dyskusji nad problematyką opakowań. Uwzględniała bowiem kluczowe zagadnienia związane z projektowaniem, produkcją, ale też recyklingiem produktów opakowaniowych bazujących na różnych podłożach. Mamy nadzieję, że poruszone podczas niej aspekty znajdą swój ciąg dalszy, także w rozmowach z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi. Z pewnością będziemy do nich nawiązywać także podczas lokalnych, organizowanych w Polsce wydarzeń branżowych o charakterze targowym i konferencyjnym.

Opracowano na podstawie informacji firmy Sun Chemical