FINAT ogłasza zwycięzców konkursu #LABELicious 2020-2021
1 Jan 1970 08:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Europejskie stowarzyszenie producentów etykiet samoprzylepnych FINAT ogłosiło listę laureatów drugiej edycji swego konkursu #LABELicious. Konkurs, który wystartował w 2019 r., powstał z myślą o studentach i młodych profesjonalistach zainteresowanych pracą w branży etykietowej, którzy mogą za jego pośrednictwem zaprezentować swój talent w projektowaniu etykiet przyszłości. Zwycięzcami konkursu, których wybór przez niezależne jury został opóźniony z powodu pandemii koronawirusa, zostali Sabrina Bento z Portugalii i Bjarne Castelein z Belgii. Przy okazji ogłoszenia nazwisk laureatów FINAT poinformował również o zbliżającym się starcie kolejnej edycji, której kulminacją będzie ceremonia wręczenia nagród podczas targów Labelexpo Europe w kwietniu 2022 r.

  Konkurs FINAT #LABELicious powstał jako platforma kontaktu z nową generacją utalentowanych projektantów i inżynierów z sektora opakowań i etykiet w Europie. Stanowi on odpowiedź na jedno z głównych dążeń firm działających w europejskiej branży etykietowej, czyli przyciągnięcia młodych talentów z obszaru projektowania, inżynierii i rozwoju produktów. W miarę wdrażania branżowych innowacji konieczne jest odkrywanie specjalistów młodego pokolenia posiadających zarówno tradycyjne umiejętności graficzne, jak i nowe umiejętności cyfrowe.

Edycja 2020/21: tworzenie marki GENERGISE

Po ogólnoeuropejskim debiucie konkursu, którego punktem kulminacyjnym były targi Labelexpo, FINAT planował wykorzystać rok 2020 do przygotowania kolejnej edycji, z którą dotrze do szkół i uniwersytetów w wybranych krajach w celu stworzenia lokalnych projektów. Pomimo wynikających z pandemii koronawirusa zakłóceń w programach edukacyjnych reakcja na pomysł stowarzyszenia była zachęcająca.

Wyzwanie konkursowe skierowane do nowej generacji talentów polegało na stworzeniu nowej marki i linii produktów fikcyjnej firmy HUMANDATE, innowacyjnego startupu oferującego zrównoważone produkty konsumenckie poprawiające jakość życia. Zgodnie ze scenariuszem firma wprowadza nową markę konsumencką o nazwie GENERGISE, która koncentruje się na wzmocnieniu siły i dobrego samopoczucia sprawnych, aktywnych i odpowiedzialnych konsumentów starszego pokolenia dzięki gamie produktów spożywczych i pielęgnacyjnych. We współpracy z rozwijającą się siecią szkół FINAT i z lokalnymi partnerami projektu, a także za pośrednictwem mediów społecznościowych, zaproszono utalentowane osoby do przełożenia ambitnego briefu na projekt etykiety i opakowania.

Odporność i determinacja

Istniało ryzyko, że na edycję 2020/2021 konkursu #LABELicious negatywnie wpłyną skutki pandemii i zakłócenia w programach szkolnych na terenie całej Europy. Stowarzyszenie z radością przyjęło entuzjastyczne przyjęcie konkursu przez uczniów wspieranych przez zmotywowanych i energicznych nauczycieli. W sumie za pośrednictwem portalu #LABELicious zgłoszono 118 prac. Autorami zwycięskich projektów zostali Portugalka Sabrina Bento oraz Belg Bjarne Castelein.

Zgłoszenie Sabriny (zdjęcie z prawej) składało się z bardzo kompletnej i szczegółowej identyfikacji marki. Praca pokazuje, że projektowanie doskonałych opakowań wymaga wielu głębokich przemyśleń. Autorka wykorzystała projekt marki GENERGISE jako solidną podstawę, którą można zastosować w szerokim zakresie materiałów, form opakowań i linii produktów. Duża liczba przykładów stworzonych przez Sabrinę łączy w sobie spójność i różnorodność, z silnym naciskiem na zrównoważone elementy opakowania. Jurorzy podkreślali, że przyjemnością jest widzieć, jak marka GENERGISE ożywa niemal bez żadnych ograniczeń w kwestii realizacji etykiet i opakowań.

Zgłoszenie Bjarne'a (z lewej) wyróżniało się czystością wzornictwa. Na tle innych jego projekt przemawiał zarówno siłą prostoty, jak i młodzieńczym podejściem do starszych odbiorców. Stworzona tożsamość marki emanuje energią marki GENERGISE, w tym sprytną grą składników nazwy „Generation + Energise”. Inspirujące jest podejście do opakowania produktów przeznaczonych dla starszych odbiorców, z nowoczesnym wzornictwem żonglującym elementami stylu kojarzącego się ze zdrowiem i pozytywną siłą. Wykorzystując minimalną liczbę składników do wyciśnięcia maksimum z tożsamości etykiet, to zgłoszenie jest świetnym przykładem silnie oddziałującego opakowania.

#LABELicious 2021/2022

Przy okazji ogłoszenia listy zwycięzców FINAT zapowiedziało kolejną ogólnoeuropejską edycję konkursu #LABELicious, którego zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas wielkiego finału 28 kwietnia 2022 r. na targach Labelexpo Europe w Brukseli. Zapisy i składanie gotowych prac potrwają od 1 grudnia 2021 r. do 30 marca 2022 r.

Opracowano na podstawie informacji FINAT