Dzięki wysokiemu portfelowi zamówień w wysokości 953 mln euro firma Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG) spodziewa się dobrych wyników finansowych w drugiej połowie roku obrotowego 2024/2025 i komentuje, że obecna koniunktura w poszczególnych kwartałach odzwierciedla wyraźną sezonowość, której należało się spodziewać. Ta pozytywna prognoza opiera się na dużej liczbie zamówień przychodzących w pierwszej połowie roku, które wzrosły o 7,4 procent w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnęły wartość 1,273 mld euro. Sprzedaż w wysokości 915 mln euro była zgodna z oczekiwaniami, ze względu na ograniczenie zakupów przed targami drupa (poprzedni rok: 1,092 mld euro).
„HEIDELBERG rozpoczyna bardzo mocną drugą połowę roku. Obecnie zwiększamy wykorzystanie naszych mocy produkcyjnych, abyśmy mogli szybko i z zyskiem zrealizować nasze zamówienia w trzecim i czwartym kwartale” - mówi Jürgen Otto, dyrektor generalny firmy HEIDELBERG. „Prognozowana wielkość sprzedaży nowych maszyn została już prawie w całości zrealizowana, zaś nasze działania produkcyjne toczą się na pełnych obrotach. Możemy być pewni, że osiągniemy zakładane na ten rok cele.”
HEIDELBERG utrzymuje szczególnie silną pozycję w Chinach i krajach sąsiadujących. Przychodzące zamówienia w regionie Azji i Pacyfiku wzrosły szczególnie wyraźnie w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku finansowego – o około 10 proc.
Opierając swoje przewidywania na wysokim poziomie zamówień, spółka oczekuje wyraźnego wzrostu sprzedaży w szczególności w drugiej połowie bieżącego roku obrotowego. Po skorygowaniu o pozycje specjalne, marża EBITDA w pierwszych sześciu miesiącach roku obrotowego 2024/2025 wyniosła 3,4% (w tym samym okresie poprzedniego roku: 9,2%), na co wpływ miała w szczególności niższa sprzedaż w I kwartale oraz wydatki związane z targami drupa. Ścisła dyscyplina kosztowa miała pozytywny wpływ na okres sprawozdawczy. Jest to kolejny powód, dla którego EBITDA znacznie się poprawiła w porównaniu z pierwszym kwartałem, z -9 mln euro do 40 mln euro. W omawianym okresie nie pojawiły się żadne pozycje specjalne, które wymagałyby korekty. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku (33 mln euro) wynik po opodatkowaniu po sześciu miesiącach spadł wraz z niższą skorygowaną EBITDA do -35 mln euro. W drugim kwartale wynik po opodatkowaniu był dodatni i wyniósł 7 mln euro (w tym samym kwartale poprzedniego roku: 23 mln euro).
Po pierwszym półroczu wolne przepływy pieniężne wyniosły, zgodnie z przewidywaniami, -102 mln euro (w tym samym okresie poprzedniego roku: -28 mln euro). W drugim kwartale znacznie się poprawiły, osiągając dodatni poziom 2 mln euro. „Nasze aktywne zarządzanie kosztami w coraz większym stopniu przynosi owoce w postaci znacznej poprawy wolnych przepływów pieniężnych w ciągu roku" - mówi Tania von der Goltz, dyrektorka finansowa w HEIDELBERG. „Konsekwentna kontrola kosztów w nadchodzących miesiącach odegra dużą rolę w sukcesie bieżącego roku finansowego. Co więcej, oczekiwana poprawa wyników w drugiej połowie roku będzie miała pozytywny wpływ na wolne przepływy pieniężne.”
Segment rozwiązań opakowaniowych pozostaje motorem wzrostu – potwierdzenie rocznej prognozy
W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego segment rozwiązań opakowaniowych był w stanie zwiększyć przychodzące zamówienia w pierwszej połowie roku o około 9,7 procent, do 675 milionów euro, wnosząc tym samym około 53 procent do całkowitego wolumenu. Megatrendy na rynku opakowań to przede wszystkim rosnące zapotrzebowanie na opakowania, które są zarówno trwałe, jak i wysokiej jakości. Z tego powodu pozycjonowanie firmy HEIDELBERG jako integratora systemów i dostawcy kompleksowych rozwiązań ma pozytywny oddźwięk, pomagając w dalszym umacnianiu bardzo silnej pozycji na rynku opakowań. Firma przewiduje również dalsze możliwości rozwoju w Chinach ze względu na korzyści wynikające z lokalizacji. W segmencie rozwiązań do druku wartość napływających zamówień wzrosła w tym samym okresie o około 5,5%, do 594 mln euro.
Poza działalnością związaną z opakowaniami, HEIDELBERG chce wykorzystać inne mocne strony. Firmę cechuje wysoki wskaźnik eksportu, ponieważ ponad 80 procent jej działalności jest generowane poza Niemcami. Jej zdaniem szczególnie duży potencjał rozwoju wiąże się z Chinami i regionem Azji i Pacyfiku dzięki lokalnej produkcji i bardzo silnej pozycji rynkowej. Poza Azją HEIDELBERG czerpie globalne korzyści z dużej bazy zainstalowanych maszyn, które są połączone z firmą pośrednictwem chmury; połączenie sieciowe pozwala na poprawę wydajności systemów, planowanie konserwacji zapobiegawczej i instalowanie aktualizacji oprogramowania.
Biorąc pod uwagę oczekiwania i przypuszczenia opublikowane i przedstawione w sprawozdaniu zarządu za rok 2023/2024, spółka nadal spodziewa się, że sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 będzie zgodna z wartością z poprzedniego roku (czyli 2,395 mld EUR). Oczekuje się również, że skorygowana marża EBITDA będzie zbliżona do wartości z poprzedniego roku (7,2%). Wysoki portfel zamówień wynikający z udanych targów drupa oraz ciągła koncentracja na marżach i kosztach zapewnią solidną podstawę do osiągnięcia celów. W przyszłości firma zamierza koncentrować się przede wszystkim na strategicznych środkach wzrostu w segmentach opakowań, przemysłu i usług, a także na dalszej redukcji kosztów.
Opracowano na podstawie informacji firmy HEIDELBERG