„Ikoniczny” wizerunek Matterhornu zniknie z opakowań Toblerone
1 Jan 1970 11:10

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wizerunek szczytu Matterhorn, który zdobi charakterystyczne trójkątne opakowanie popularnych czekoladek marki Toblerone, będzie musiał zniknąć wraz z towarzyszącą mu flagą Szwajcarii. Tego wymaga szwajcarskie prawo od produktu, który jeszcze w tym roku przestanie być wytwarzany w kraju Helwetów i będzie powstawał w nowo budowanej fabryce koncernu w słowackiej Bratysławie.

Obowiązujące od 2017 r. prawo uchwalone w celu ochrony prestiżu lokalnych produktów zabrania stosowania narodowych symboli do promowania artykułów, które nie są „esencjonalnie szwajcarskie”. W przypadku żywności oznacza to konieczność zaspokojenia dwóch kryteriów: produkt w 4/5 musi pochodzić z surowców pozyskiwanych w Szwajcarii, a procesy przetwórcze zapewniające mu „zasadnicze cechy” muszą być wykonywane na terenie tego kraju.

Marka Toblerone, które jest własnością amerykańskiego koncernu Mondelez, zmieni Matterhorn – po raz pierwszy wykorzystany na jej opakowaniach w latach 70. ubiegłego wieku - na geometryczny wizerunek szczytu. Nowy projekt opakowania wprowadza zmodernizowane i opływowe logo góry, które jest spójne z geometryczną i trójkątną estetyką – skomentowała rzeczniczka Mondelez Livia Kolmitz.

Jak poinformował Mondelez w oświadczeniu dla mediów wydanym w czerwcu 2022 r., decyzja o przeniesieniu produkcji na Słowację stanowi „odpowiedź na rosnący światowy popyt.” Wybór środkowoeuropejskiego kraju wynikał również z niższych niż w Szwajcarii płac pracowników.

Produkcja słynnych czekoladek rozpoczęła się w 1908 r. w szwajcarskim mieście Berno. Nazwa marki to połączenie dwóch słów: nazwiska rodowego Tobler, pomysłodawców tego produktu, oraz włoskiego słowa „torrone” oznaczającego nugat. Marka produkuje ok. 7 mld tabliczek czekolady rocznie, a 97% produkcji trafia na eksport do 120 krajów.

Opracowano na podstawie informacji prasowych