Innowacje pomagają w redukcji sztywnych plastików
1 Jan 1970 07:54

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firmy opakowaniowe oraz produkujące artykuły konsumenckie wzmacniają swoje wysiłki na rzecz zaadaptowania nowych innowacyjnych materiałów i procesów, które pomogą zastąpić tworzywa sztuczne przy wytwarzaniu opakowań oraz spełnić wymogi ograniczania ilości plastików.

Tworzywa sztywne są najczęściej stosowanym materiałem opakowaniowym na świecie; w 2019 r. stanowiły ok. 1/3 (31%) wszystkich takich materiałów, zaś między 2023 a 2026 r. powinny osiągnąć poziom 1,459 mld opakowań jednostkowych, przy rocznej stopie wzrostu złożonego (CAGR) w wysokości 2,6%, wskazuje Analizator Rynku Opakowaniowego firmy analitycznej GlobalData.

Globalny przemysł dóbr szybkozbywalnych (FMCG) jest jednym z największych producentów odpadów z tworzyw sztucznych, ponieważ stanowi czołowego użytkownika materiałów opakowaniowych wykonanych ze sztywnych tworzyw sztucznych, takich jak butelki, pojemniki i nakrętki. Materiał ten jest szeroko stosowany w różnych branżach, w tym w przemyśle spożywczym i napojów bezalkoholowych. W przemyśle spożywczym sztywne tworzywa sztuczne są wykorzystywane przede wszystkim do pakowania produktów mlecznych, mięsa, ryb i owoców morza, a w przemyśle napojów bezalkoholowych są powszechnie stosowane do pakowania napojów bezalkoholowych. Materiał ten jest również wykorzystywany do pakowania kosmetyków, przyborów toaletowych oraz olejów i tłuszczów.
Chris Strong, konsultant zarządzający i analityk ds. opakowań w GlobalData, komentuje: Rozwój branży jest napędzany przez rosnące zapotrzebowanie na wygodne, ekonomiczne i przenośne opakowania do żywności. Wysoka globalna inflacja spowodowała wzrost kosztów wejściowych, zmuszając coraz więcej producentów do polegania na tanich materiałach, takich jak sztywne tworzywa sztuczne. Jednak w obliczu nadchodzących przepisów, w rodzaju unijnej „dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych” (PPWR), firmy staną przed wyzwaniem zminimalizowania wpływu materiału na środowisko przy jednoczesnym zachowaniu korzyści, jakie zapewnia, takich jak zdolność do podtrzymania trwałości produktu w łańcuchu dostaw.
Mimo funkcjonalnych korzyści zapewnianych przez tworzywa sztywne, analiza wyboru przez konsumentów podejmujących decyzję o zakupie opakowań przyjaznych dla środowiska wskazuje na ich znaczną niechęć do takich tworzyw, jeśli są one stosowane w produktach FMCG.

Jakie znaczenie dla konsumentów ma opakowanie przyjazne dla środowiska?

Badanie konsumenckie GlobalData z 4. kwartału 2023 r. wykazało, że 76% konsumentów z całego świata twierdzi, że opakowanie przyjazne dla środowiska jest niezbędne/pożądane podczas dokonywania zakupu produktu. W pokoleniu millenialsów uważa tak 75%, zaś w przypadku konsumentów z Ameryki Środkowej i Południowej: 83%.
W odpowiedzi na rosnące obawy konsumentów i presję wywieraną na branżę przez rządy,by ograniczały stosowanie tworzyw sztucznych w łańcuchu dostaw, wielu producentów i ich stowarzyszeń branżowych wyznaczyło ambitne cele w zakresie redukcji zużycia tworzyw sztucznych i wdrożyło powszechne użycie opakowań z tworzyw sztucznych wykonanych z przetworzonych odpadów plastikowych. Przykładowo koncern PepsiCo zamierza ograniczyć zużycie dziewiczych tworzyw sztucznych o 35% do 2025 r. w całym portfolio swych napojów, zwiększyć poziomy recyklingu oraz dąży do stosowania w swych plastikowych opakowaniach 25% surowców pochodzących z recyklingu. Danone w Wielkiej Brytanii i Irlandii do 2025 chce stosować wyłącznie materiały opakowaniowe nadające się do ponownego użytku, do recyklingu lub do kompostowania. Program Coca-Coli „World Without Waste” zamierza sprawić, by do 2025 r. wszystkie opakowania tego koncernu nadawały się do recyklingu, a do 2030 r. odbierać lub odzyskiwać w procesach recyklingu materiały z każdej sprzedanej przez siebie puszki lub butelki.
Strong kontynuuje: Wzrost firm z branży spożywczej i napojów w 2024 r. będzie napędzany przez ich możliwości technologiczne i cyfrowe. Postęp w zakresie tych możliwości powinien pomóc markom FMCG sprostać wymaganiom konsumentów co do ograniczania stosowania tworzyw sztucznych. Wiele najnowszych innowacji w opakowaniach obejmuje zastępowanie pierwotnych tworzyw sztucznych raczej niż ich redukcję, a marki badają wiele alternatywnych materiałów w celu zmniejszenia zużycia tworzyw sztucznych.
Przejście na opakowania kartonowe
Firma Sainsbury's ogłosiła plany zastąpienia plastikowych opakowań na grzyby bardziej zrównoważoną tekturową alternatywą, po tym jak już wcześniej zrezygnowała z opakowań wielu marek własnych. Posunięcie to pozwoli zaoszczędzić ponad 775 ton plastiku rocznie.
Pierwsza na świecie wolna od plastiku, nadająca się do recyklingu tubka na masła i pasty roślinne

Globalna firma Upfield, produkująca żywność na bazie roślin, wprowadziła na rynek pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu pojemniki na żywność pochodzenia roślinnego, taką jak masła i pasty do smarowania. Pojemniki są wykonane ze sprasowanych włókien mokrego papieru i są wodoodporne, olejoodporne i nadają się do recyklingu w lokalnych strumieniach odpadów papierowych.
Program kubków wielokrotnego użytku wprowadzony w USA i Kanadzie
Amerykańskie i kanadyjskie sklepy Starbucks zgadzają się, by klienci przychodzili po firmowe napoje ze swoimi kubkami, starając się zminimalizować ilość odpadów wysyłanych na wysypiska śmieci. Inicjatywa ta wspiera również zobowiązanie firmy do zmniejszenia ilości odpadów o 50% do 2030 roku.
Butelki na napoje bez etykiet
Coca-Cola rozpoczyna w Wielkiej Brytanii fazę testową opakowań bez etykiet dla napoju Sprite, zmierzając do uproszczenie procesu recyklingu i ograniczenia zużycia materiałów opakowaniowych. W ramach ograniczonej próby Coca-Cola zastąpi etykiety Sprite wytłoczonym logo z przodu i laserowo wygrawerowanymi informacjami o produkcie z tyłu.

Plastik zastąpiony opakowaniem papierowym
Tesco zastępuje giętkie plastikowe opakowania swoich chusteczek higienicznych papierowymi opakowaniami z certyfikatem Forest Stewardship Council, starając się ograniczyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych.
Firmy opakowaniowe inwestują również w rozwój biodegradowalnych tworzyw sztucznych w celu poprawy zrównoważonego rozwoju opakowań, a firmy Novamont, P&G, Huhtamaki, Stora Enso i Nestle są wiodącymi nabywcami patentów na biodegradowalne materiały opakowaniowe.
Strong dodaje: Realistycznie rzecz ujmując, nie da się w najbliższym czasie zrezygnować ze stosowania plastiku jako materiału opakowaniowego. Mając to na uwadze, branża musi nadal badać innowacje, które sprawiają, że materiał ten jest bardziej przyjazny dla środowiska tam, gdzie nie można go zastąpić alternatywami. Innowacje w zakresie produktów biotworzywowych, zwiększenie wskaźników zbiórki i recyklingu oraz wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i pojedynczych polimerów, które poprawiają jakość recyklatu, to kluczowe obszary, na których należy się skupić w przyszłości.

Opracowano na podstawie informacji firmy GlobalData