Każda Puszka Cenna zebrała ponad tonę aluminium
1 Jan 1970 10:42

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Letni sezon festiwalowy 2024 już się zakończył - czas więc na podsumowanie tegorocznej współpracy z inicjatywą Każda Puszka Cenna. W tym roku animatorzy odwiedzili 13 największych festiwali muzycznych w Polsce. Podczas 44 dni w plenerze zebrali aż 90 tysięcy aluminiowych puszek. To ponad tona - dokładnie 1340 kg - cennego surowca, który będzie można w całości wykorzystać ponownie.

Inicjatywa Każda Puszka Cenna wraz z Fundacją RECAL dzięki swoim edukacyjnym działaniom wpisuje się w kalendarz polskich tras festiwalowych już od 2018 roku i dziś stanowi nieodłączną część najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce. W 2024 roku inicjatywa uczestniczyła w koncertach: Męskiego Grania, Pol’andRock Festival, Festiwal Jarocin, Cieszanowie, na Polish Hip-Hop Festival, Audioriver oraz w trakcie International Green Film Festival. Łącznie wszystkie imprezy plenerowe odwiedziło około 900 tysięcy osób. Animatorzy programu wyposażeni w specjalne plecaki z zaangażowaniem zbierali od uczestników koncertów puszki po napojach, edukując jednocześnie na temat korzyści wynikających z segregacji odpadów oraz zmiany sposobu zbierania puszek począwszy od 2025 roku, w związku z planowanym rozpoczęciem wdrażania systemu kaucji na opakowania, w tym puszki napojowe.

Cieszymy się, że mogliśmy dotrzeć z naszym przekazem do tak licznego grona festiwalowiczów. Imprezy artystyczne na świeżym powietrzu doskonale harmonizują z kwestią recyklingu. Mamy możliwość prowadzenia edukacji ekologicznej wśród uczestników festiwali, zarówno poprzez bezpośrednie rozmowy, jak i szereg zaplanowanych wcześniej działań realizowanych we współpracy z naszymi partnerami. Dzięki temu uatrakcyjniamy czas podczas koncertów oraz inspirujemy ludzi do zmiany swoich nawyków związanych z segregacją odpadów, w tym promujemy selektywną zbiórką puszek napojowych oraz nadchodzący system kaucji na puszki – mówi Paweł Wiśnioch, koordynator inicjatywy Każda Puszka Cenna.

O tym, jak ważny jest recykling odpadów opakowaniowych, szczególnie w trakcie sezonu festiwalowego, wiedzą też producenci napojów w puszkach. Grupa Żywiec, będąca pomysłodawcą i sponsorem siedmiu koncertów na trasie Męskiego Grania, oraz Kompania Piwowarska, obecna min. na takich festiwalach muzycznych jak Polish Hip-Hop Festival, Audioriver Festival oraz POL’and’Rock Festival, w ramach współpracy z programem Każda Puszka Cenna aktywnie angażują się w działania wzmacniające pozytywne postawy konsumentów w zakresie odzysku, segregacji i przetwarzania opakowań aluminiowych.

Gospodarka w obiegu zamkniętym stanowi istotny element strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Żywiec, dlatego już po raz czwarty zdecydowaliśmy się razem z Fundacją RECAL oraz animatorami Każda Puszka Cenna zbierać puszki podczas trasy koncertowej Żywiec Męskie Granie. Wierzymy w moc partnerstw takich jak nasze i cieszymy się, że z roku na rok konsumenci z coraz większą odpowiedzialnością podchodzą do segregacji i recyklingu odpadów. Nasza współpraca stanowi jedno z wielu działań podejmowanych przez Grupę Żywiec po to, żeby każde opakowanie mogło zostać ponownie użyte – dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec.

Z kolei Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej, mówi: Nasze zaangażowanie na imprezach masowych wykracza daleko poza sprzedaż piwa. Chcemy nie tylko budować pozytywną atmosferę, ale także aktywnie promować zrównoważony rozwój. Wierzymy, że edukacja ekologiczna, nawet w tak dynamicznym środowisku, może być prosta i skuteczna. Dlatego skupiamy się na właściwym zarządzaniu odpadami, szczególnie tymi związanymi z naszymi produktami, aby pokazać, że dbałość o środowisko może iść w parze z dobrą zabawą.

Obecnie w Polsce puszka jest odzyskiwana na dwa sposoby w zależności od wyboru konsumenta: albo puszka może trafić do żółtego pojemnika, a potem do sortowni, po czym zostać odzyskana na linii sortowniczej, ewentualnie może być dostarczona i sprzedana bezpośrednio w skupie złomu. W obu przypadkach puszki są później prasowane w wielkie kostki aluminiowe i transportowane do hut aluminium w Europie. Dodatkowo od 1 stycznia 2025 w Polsce ma obowiązywać system kaucyjny i zalecane będzie, aby zwracać niezgniecione puszki po napojach do specjalnie przystosowanych automatów zlokalizowanych w miejscach, gdzie napoje w puszkach będą sprzedawane.

Puszki są najczęściej poddawanymi recyklingowi opakowaniami na świecie, a wskaźniki recyklingu są znacznie wyższe niż w przypadku innych typów opakowań. Fundacja RECAL informuje, że dzisiaj w Polsce odzyskujemy około 79% (2021) puszek aluminiowych, natomiast w skali Europy 76%, jak wynika z badań European Aluminum.

Naszym celem jest to, aby każdej puszce dać szansę na drugie życie – mówi Bartłomiej Wojdyło, Przewodniczący Every Can Counts Global Programme. Inicjatywa Każda Puszka Cenna, która jest już obecna w 19 krajach europejskich oraz w Brazylii, UAE i USA, powstała, aby zrealizować ten cel, promując recykling puszek po napojach, szczególnie poza domem - w miejscu pracy, w przestrzeni publicznej, podczas wydarzeń, zakupów, odpoczynku czy podróży. Wydarzenia plenerowe wpisują się w te założenia, pozwalając dotrzeć z edukacją bezpośrednio do konsumentów przy wsparciu producentów puszek, przetwórców aluminium oraz producentów napojów w puszkach– podkreśla Bartłomiej Wojdyło.

Program Każda Puszka Cenna jest obecny na największych światowych festiwalach i wydarzeniach sportowych, takich jak Karnawał w Rio, festiwal Exit w Serbii, wyścigach Silverstone, Tour de France, a nawet podczas skoków narciarskich. Co roku spotykamy się z coraz większą dojrzałością konsumentów na całym świecie, którzy ze zrozumieniem podchodzą do kwestii recyklingu puszek po napojach – dodaje Wojdyło.

Opracowano na podstawie informacji Fundacji RECAL