Klienci Stora Enso wyróżnieni w prestiżowym konkursie
1 Jan 1970 11:31

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

7 października br. przyznano nagrody w dorocznym konkursie European Carton Excellence Award na najlepsze europejskie opakowanie roku wykonane na bazie kartonu. W związku ze światową pandemią jego organizator – stowarzyszenie Pro Carton – zdecydował się na przeprowadzenie wydarzenia związanego z wręczeniem nagród w trybie zdalnym. Podczas wirtualnego spotkania 2020 Carton E-vent & Award nagrodzono zwycięzców konkursu, wśród których (po raz kolejny już) znaleźli się klienci Stora Enso wykorzystujący jej kartony. Zdobyli oni w sumie pięć nagród m.in. w prestiżowych kategoriach Carton of the Year (dla opakowania roku) i Save the Planet (uwzględniającej proekologiczne rozwiązania opakowaniowe).

Van Genechten Packaging: nagroda główna – „Carton of the Year” dla opakowania na gin Roku

Najważniejszą nagrodę w tegorocznej edycji konkursu zdobyło opakowanie na gin Roku, zgłoszone przez właściciela tej marki – firmę Beam Suntory. Zaprojektowane ono zostało wspólnie przez InnerWorkings i Pocket Rocket Creatie, a wyprodukowane – przy użyciu kartonu Stora Enso – przez Van Genechten Packaging. Jego design zakładał stworzenie holistycznego pudełka prezentowego, w niebanalny sposób „opowiadającego” historię znajdującego się w środku produktu (stąd jego sześciokątny kształt nawiązujący do japońskiej sztuki botanicznej), przyjemnego w dotyku i uwzględniającego atrakcyjne detale aplikowane przy pomocy hot stampingu. Zdaniem jury nagrodzone i estetyczne pod każdym względem opakowanie zapewnia właściwą komunikację wzrokową z klientem, który dostrzeże je na półce sklepowej; jest też wygodne w użytkowaniu, a zastosowana tu grafika wewnętrzna i zewnętrzna, dopełniają całości.

Sadu Packaging Group: nagroda „Save the Planet” dla projektu Eco Fit Lid

W kategorii dedykowanej rozwiązaniom proekologicznym zwyciężył projekt Eco Fit Lid, opracowany i wyprodukowany przez Seda Packaging Group na zlecenie firmy McDonald’s. Dedykowana zimnym i gorącym napojom pokrywka na kubek, dzięki zastosowaniu odpowiedniej powłoki barierowej, łączy w sobie – zdaniem jury – właściwie dobrany, odzyskiwalny i kompostowalny karton Stora Enso z innowacyjnymi metodami jego przetwarzania. Umożliwiono tym samym zastąpienie nim plastiku, wciąż powszechnie używanego w branży gastronomicznej. Dodatkową jego zaletą – co również podkreślono w uzasadnieniu – jest możliwość naniesienia nadruku na wieko, co znacząco podnosi atrakcyjność opakowania w punkcie sprzedaży detalicznej. Jak zaznacza jury w swoim werdykcie, „jedynym zaskoczeniem jest fakt, że tego typu pokrywki nie wynaleziono już wcześniej”.

Edelmann: nagroda projektu dla firmy Isana w kategorii opakowań ogólnego użytku

Kolejny klient Stora Enso – drukarnia Edelmann Group – zwyciężył w kategorii opakowań ogólnego użytku wykonanych z kartonu bazującego na włóknach pierwotnych. Zaprojektowane przez Dirka Rossmanna z myślą o kosmetykach ISANA (marka własna sieci Rossmann) opakowanie wykonane zostało z monomateriałowego kartonu Ensocoat 2S. Jak podkreśla jury, jego design i zastosowana grafika zewnętrzna i wewnętrzna oraz niestandardowe zamknięcie wierzchnie przyciągają wzrok swoją atrakcyjnością i pozwalają zapoznać się ze znajdującym się w środku zestawem kosmetyków bez otwierania opakowania.

Nagrody „Gold Awards” dla firm PAWI Packaging i IGB

Jury konkursowe przyznało też osiem nagród w kategorii „Gold Awards”, wśród których znalazły się dwa projekty wykonane przez klientów Stora Enso z zastosowaniem kartonów tej firmy. Pierwszy z nich, dostosowany do wymagań związanych z pandemią, to przyłbica (maska) ochronna Fiber Shield zaprojektowana przez Patricka Euchnera dla firmy Erlenbacher Backwaren i wyprodukowana przez PAWI Packaging. Wykonana została ona z dwóch materiałów – kartonu (cechującego się niskim śladem węglowym) i folii PET (niezbędnej do stworzenia okienka), które po zużyciu mogą być utylizowane w standardowych liniach separacji odpadów. Maska – jak podkreśla jej producent – jest dzięki uniwersalnemu uchwytowi okalającemu głowę przystosowana dla każdej osoby. Co istotne, wzór wykrojnika, stworzony przez PAWI, został przez tę firmę udostępniony także dla innych, na nieodpłatnych zasadach.

Nagrodę w kategorii „Gold Award” zdobył też inny produkt stworzony z myślą o aktualnej sytuacji związanej z pandemią, a jednocześnie bardzo uniwersalny – pudełko na strzykawki zgłoszone do konkursu przez właściciela marki – IBSA Profhilo Syringe Pack. Opakowanie zaprojektowane zostało przez Michela Bressana (konstrukcja) i Corrado Maggiego (grafika), a wyprodukowane przez firmę IGB. Jak podkreśla IBSA, projektowi przyświecały zasady odpowiedzialności społecznej (co zostało wyartykułowane także na opakowaniu) – jest ono jednoczęściową konstrukcją i nie zawiera plastikowych naklejek, co czyni je rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska.

Więcej informacji na temat konkursu Pro Carton i wyróżnionych projektów opakowań (jak również materiał wideo z wręczenia nagród) można znaleźć tutaj.

Źródło: Stora Enso

Fot: ProCarton